Billås - lite okunnighet

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BaronScorpion
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons dec 30, 2015 14:46
Ort: Västerås

Billås - lite okunnighet

Inlägg av BaronScorpion » mån jul 17, 2017 19:53

Hej,

Håller sen ett bra tag på att kolla på Mitsubishi Pajero av nyare årsmodell.
Läser i första hand annonser på diverse sidor.
I annonser på Pajeros står "Fjärrstyrt centrallås" är det samma som "Key less"?? :?: :?: Eller vad innebär begreppet "Fjärrstyrt centrallås"?

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Billås - lite okunnighet

Inlägg av Ninetoes » mån jul 17, 2017 20:44

Det är väl så att du har en dosa eller knapp på nyckeln som du kan låsa eller låsa upp bilen med på avstånd? Dvs att du inte manövrerar centrallåset genom att sticka in nyckeln i låset i förardörren.

Känns ju lite som att skryta med att man har elhissar... :wink:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Billås - lite okunnighet

Inlägg av mr.christian » tis jul 18, 2017 7:58

Nää, keyless så behöver du varken trycka på knapp eller vrida nyckel. Då har du nyckeln i fickan och bara öppnar samt trycker på en knapp på panelen för att starta. Har det på en bil, fullkomligt onödigt skit i mitt tycke! Om jag trycker på dörrhandtaget eller nyckeldosan för att låsa tycker jag inte spelar någon roll. Däremot har det hänt att jag låst upp och startat med nyckeln i jackfickan, sen gått ur bilen och hängt av mig jackan inne sen kört iväg. Utan nyckel... Då går bilen inte att starta...:(

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Billås - lite okunnighet

Inlägg av gubbstrutten » tis jul 18, 2017 10:58

mr.christian skrev:Nää, keyless så behöver du varken trycka på knapp eller vrida nyckel. Då har du nyckeln i fickan och bara öppnar samt trycker på en knapp på panelen för att starta.(
"Moderna" biltjuvars favoritbilar.:lol:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

BaronScorpion
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons dec 30, 2015 14:46
Ort: Västerås

Re: Billås - lite okunnighet

Inlägg av BaronScorpion » fre jul 21, 2017 10:49

Hej igen,
Misstänkte att det är som mr.christian skrev.
För mig är "key less" funktion inte nödvändig. Har lånat bilar med sådant lås men är inte imponerad. Undrar om det går att ta bort "key less" funktion och ersätta med annan låsfunktion.
För oss räcker det med att kunna öppna dörrarna remote och sen sätta in en typ startnyckel för att starta bilen. Undrar om det går att byta låsfunktion, men det är säkert inte billigt.

zvarovski
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
Ort: Skellefteå

Re: Billås - lite okunnighet

Inlägg av zvarovski » fre jul 21, 2017 15:32

Hej!

När man gogglar runt verkar det vara likadant som på min gamla T5a , man kan öppna o stänga som vanligt på fjärren med knapptryck och bara använda vredet istället för nyckeln inne i bilen. Det finns en en nyckel i metall inskjuten i fjärren man enkelt kan ta fram om batteriet är slut o låsa upp o starta bilen som vanligt också, så de där är nog rätt lungt egentligen. Har dock svårt vänja mig själv, men har bara haft den i 2 veckor än......
En fördel är att stolen ställs in automatiskt om man har en bestämd nyckel för t ex mig o den andra för frugan, smidigt när vi sitter olika, direkt man kommer nära o låser upp bilen :D . bara man ställer in det förstås.

p.s

hitta inget om pajero, men här beskrivs det ungefär som jag mena, väldigt likt min volvo http://www.mitshelp.com/micont-1117.html
mvh

/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

Tapiren
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 09, 2012 11:03

Re: Billås - lite okunnighet

Inlägg av Tapiren » tis jul 25, 2017 7:43

Det rör nog till det lite att Mitsubishi tidigare kallade sina vanliga fjärrlås för keyless entry, så plockar man ut en utrustningslista på exempelvis en femton år gammal Pajero står det nästan alltid "keyless entry", men det betyder då bara att den har fjärrlås och inget annat.

Skriv svar