Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.
en 93a med v8an. kan det vara katten som är igensatt?
Troligen inte, börja med att kolla luftfilter och tändsystemets skick och att inga tändkablar korsar varandra. Ett komplett servicekit från ebay kostar kanske runt 7-800kr inkl ,frakt och är välinvesterade pengar driftsmässigt.
Kolla också att automatlådans oljenivå är korrekt. Kollas med varmkörd låda, på tomgång och växelväljaren i neutral ( + åtdragen p-broms ).
Felaktig oljenivå gör att lådan växlar fel och att bilen känns slö.
Ska du byta olja rekomenderas ex,vis svedols OKQ8 Auto 15 ( ATF + = Chrysler rekomendation ) som du kan köpa i 20 liters dunk för ca, 700Kr = billigt!
Kolla också att automatlådans oljenivå är korrekt. Kollas med varmkörd låda, på tomgång och växelväljaren i neutral ( + åtdragen p-broms ).
Felaktig oljenivå gör att lådan växlar fel och att bilen känns slö.
Ska du byta olja rekomenderas ex,vis svedols OKQ8 Auto 15 ( ATF + = Chrysler rekomendation ) som du kan köpa i 20 liters dunk för ca, 700Kr = billigt!
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Var just ut och kollade oljan och den va låg. så då är det problemet troligen hittat. men vad kan orsaka att den blir varm? om man inte kör under 50 är det inga problem.
Defekt viscofläkt, termostat, v-pump, igensatt kylare...
Okej. Får börja med att fylla på med olja och hitta vad som läcker. sen tar jag nog och byter all med kylningen för att vara säker. Tack för hjälpen 

Hur varmt går den?
Det är inte ovanligt att de ligger kring/över 100grader.
Fick dock ner min stabilt till ca 95 med nytt termostat och ny kylare.
Viktigt att fläktkåpan är på plats också, annars tappar man fort effekt främst i lägre hastighet.
Snurrar fläkten, den är viscodriven och kan strula.
Viktigt att fläktkåpan är på plats också, annars tappar man fort effekt främst i lägre hastighet.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Forumräv
Hej Errorist.Errorist skrev:Okej. Får börja med att fylla på med olja
Vet inte var du bor.
Men är det inte allt för långt från Strängnäs så erbjudet jag MOPAR ATF+ till din bil till facilt pris.
4 liter har jag kvar från "Jeeptiden".
Om du gör ett byte av automatlådeoljan så kan du endast byta cirka 2 liter i taget.
Jag bytte(spädde ut) automatlådans olja genom att lossa oljeröret från oljekylaren på den senares högra sida(lättare än på vänster sida).
Låta motorn gå på tomgång, med parkeringsbromsen ansatt, och "körigenom" alla växlarna.
Fyll på 2 liter och upprepa.
Gör om operationen och du har "spätt ut" växellådsoljan så den är, inte som helt ny, men i betydligt bättre kondition.
B t w, är bilen offroadkörd? Kolla så att kylaren inte är igensatt av lera och därför inte förmår kyla.
Att köra offroad (sakta i terrängen när fartvinden inte kyler) med igensatt kylare kan döda motorn snabbt.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Vid byte av olja/filter, byts ca, 4 Liter. För att byta "all" olja måste flera delbyten ske.
4 Liter byts oavsett om tråget demonteras eller oljan sugs upp via oljesticksröret.
Filtret bör bytas i samband med oljebyte, kostar runt 150-200Kr.
Lossas ett kylrör som beskrivet ovan kan lådan säkert tömmas helt, eller i vart fall så mycket oljepumpen klara att suga upp/pumpa ut.
4 Liter byts oavsett om tråget demonteras eller oljan sugs upp via oljesticksröret.
Filtret bör bytas i samband med oljebyte, kostar runt 150-200Kr.
Lossas ett kylrör som beskrivet ovan kan lådan säkert tömmas helt, eller i vart fall så mycket oljepumpen klara att suga upp/pumpa ut.
Testade att fylla på med 1 liter olja nyss och det blev bättre men behövs mer. kan inte ha varit mycket kvar i lådan.. ser ut som att den läcker från tråget.
Fläkten snurrar

Jo den är lite offroadkörd. kylaren ser ren ut. men såg idag att ljuddämparen är lite intryckt
kör jag över 50 så ligger min på runt 90. men om jag står still så går den över 100 har inte vågat stå still och se hur långt den går.Lars 9k skrev:Hur varmt går den?
Fläkten snurrar
Tack men det är lite långt från norrtälje. Men skulle ha vetat det igår då jag åkte förbi strängnäs på vägen hem med dengubbstrutten skrev:Hej Errorist.Errorist skrev:Okej. Får börja med att fylla på med olja
Vet inte var du bor.
Men är det inte allt för långt från Strängnäs så erbjudet jag MOPAR ATF+ till din bil till facilt pris.
4 liter har jag kvar från "Jeeptiden".
Om du gör ett byte av automatlådeoljan så kan du endast byta cirka 2 liter i taget.
Jag bytte(spädde ut) automatlådans olja genom att lossa oljeröret från oljekylaren på den senares högra sida(lättare än på vänster sida).
Låta motorn gå på tomgång, med parkeringsbromsen ansatt, och "körigenom" alla växlarna.
Fyll på 2 liter och upprepa.
Gör om operationen och du har "spätt ut" växellådsoljan så den är, inte som helt ny, men i betydligt bättre kondition.
B t w, är bilen offroadkörd? Kolla så att kylaren inte är igensatt av lera och därför inte förmår kyla.
Att köra offroad (sakta i terrängen när fartvinden inte kyler) med igensatt kylare kan döda motorn snabbt.

Jo den är lite offroadkörd. kylaren ser ren ut. men såg idag att ljuddämparen är lite intryckt
Att fläkten snurrar betyder inte att den fungerar som den ska.
Plastkåpan måste vara monterad för att luftstyrningen ska fungera som tänkt sommartid, vintertid är den inte lika nödvändig...
Stäng av motorn och känn på fläkten, om den kan vridas lätt är den trasig.
Fläktens verkningsgrad styrs av viscokoppligen i dess centrum, som stelnar ju varmare luften omkring den blir. En frisk fläkt ska gå ganska tungt att vrida runt.
Att mätaren visar 100° är ingen fara, motortempen ligger troligen på 90-95° då, prova mät med en termometer på kylarslangarna för mer korrekt temperatur. Börjar mätaren klättra upp mot 110-120° är det dags att oroa sig...
Plastkåpan måste vara monterad för att luftstyrningen ska fungera som tänkt sommartid, vintertid är den inte lika nödvändig...
Stäng av motorn och känn på fläkten, om den kan vridas lätt är den trasig.
Fläktens verkningsgrad styrs av viscokoppligen i dess centrum, som stelnar ju varmare luften omkring den blir. En frisk fläkt ska gå ganska tungt att vrida runt.
Att mätaren visar 100° är ingen fara, motortempen ligger troligen på 90-95° då, prova mät med en termometer på kylarslangarna för mer korrekt temperatur. Börjar mätaren klättra upp mot 110-120° är det dags att oroa sig...
Plastkåpan är på. Fläkten går ganska tungt när jag snurrar på den för hand. jag åkte och köpte en ir termometer på biltema och kollade tempen. lämnade bilen på tomgång i kanske 10 min med ac och allt på och den gick aldrig upp till 100 höll sig runt 95. men jag kommer att byta kylaren då det ser ut som att den läcker olja
Läcker kylaren så har väl lådans oljekyl gett upp troligen därför de fattas olja i lådan..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
en del av problemet är det nog men den största läckan är tråget. kan se hur det droppar. dom har 3st zj på skroten nära mig så ska kolla hur dom kylarna ser ut

Ta ner tråget å passa på å byta filter, så e de gjort!
Lite lagom med packningsmassa på den nya packningen så blir det tätt sen!
Ang. kylarr så kolla mister auto lr autodoc, så billigt att man inte vill kludda med beggat!
Lite lagom med packningsmassa på den nya packningen så blir det tätt sen!
Ang. kylarr så kolla mister auto lr autodoc, så billigt att man inte vill kludda med beggat!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Men vågar men köpa av dom? båda har otroligt dåligt rykte