Bakaxel xj -92
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bakaxel xj -92
Behöver snabb hjälp med hur man ser vilken bakaxel som sitter på bilen och hur får man reda på utväxlingen,brukar det skilja på utväxling när det sitter olika fördelningslådor i bilarna?
Re: Bakaxel xj -92
Borsta rent runt bultförbandet och se om du hittar ID brickan med alla info om axeln.
http://jeephorizons.com/tech/dana_id.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://jeephorizons.com/tech/dana_id.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Re: Bakaxel xj -92
Om brickan inte är kvar då,går det på nått annat smidigt sätt
Re: Bakaxel xj -92
Copy-pastat från annat mer märkesbundet forum, men borde funka här med..:
Att kolla utväxling är enkelt och har visst imponansvärde
- Lägg alla växellådor i friläge.
- Lyft ett hjul en aning från marken.
- Sätt en bit maskeringstejp kardanknuten
- Sätt en annan bit tejp på fälgen.
- Dra runt hjulet ett varv och räkna varv på kardanen.
Utväxling = [antalet kardanvarv]/2
Om du tex räknar till 8 varv och "lite till" så har du troligen 4,1:1 utväxling.
Nästan 8 varv = 3,9:1
Mer än 8 och ett halv varv = 4,3:1
Att kolla utväxling är enkelt och har visst imponansvärde

- Lägg alla växellådor i friläge.
- Lyft ett hjul en aning från marken.
- Sätt en bit maskeringstejp kardanknuten
- Sätt en annan bit tejp på fälgen.
- Dra runt hjulet ett varv och räkna varv på kardanen.
Utväxling = [antalet kardanvarv]/2
Om du tex räknar till 8 varv och "lite till" så har du troligen 4,1:1 utväxling.
Nästan 8 varv = 3,9:1
Mer än 8 och ett halv varv = 4,3:1
Re: Bakaxel xj -92
Nja, båda hjulen måste rotera lika många varv för att räkna ut utväxlingen med hjälp av kardanens rotation.
http://bakaxel.se/index.php/guider" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ett annat sätt är att palla upp sin bil och snurra på ingående axel (kardan) och göra
ett kritsträck på däcken och helt enkelt räkna hur många varv du kan snurra på kardan innan hjulen har snurrat ett varv. OBS båda hjulen måste snurra lika många varv annars blir det helt fel."
http://bakaxel.se/index.php/guider" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ett annat sätt är att palla upp sin bil och snurra på ingående axel (kardan) och göra
ett kritsträck på däcken och helt enkelt räkna hur många varv du kan snurra på kardan innan hjulen har snurrat ett varv. OBS båda hjulen måste snurra lika många varv annars blir det helt fel."
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Re: Bakaxel xj -92
Nope, står ena hjulet still så får man dubbla antalet hjulvarv.
Blir oftast bäst då det är stor risk att hjulen snurrar olika om man har båda upphissade(med reservation för svetsade samt hårt spända diffar)!
Blir oftast bäst då det är stor risk att hjulen snurrar olika om man har båda upphissade(med reservation för svetsade samt hårt spända diffar)!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!