Härom sistens framkom det att en granne skulle sälja sin gård och med den avyttra allt han ägde och hade där. Boende på annan ort så hade han en Grand Cherokee som gårdsbil parkerad i garaget för användning när han var här. Den har tagit honom upp på skogsvägarna med motorsåg och annat sedan 2011. När han hade lämnat över gården i går så svängde han upp till mig och frågade "Vill du ha den här?" Så med minimalt bötesbelopp blev jag med terrängpotentiell bil som är väsentligt närmare användning i skogen än det parkerade volvo-projektet!
Som gammal forumräv från andra håll borde jag kunna hur man laddar upp bilder, men seniliteten har gjort sitt så jag får väl kolla det och posta hur underverket ser ut senare.
Den är höjd på nåt vis och har 265/75-16 som bör vara tretiettor. Det tar i när man vider fullt, men vi får väl se om jag har tur i besiktningen sen.
Jag tog Jeepen turochretur jobbet idag och de brister jag märkte och måste börja med att rätta till är så långt:
- bensinlukt
- temperatursensorfel motor
- stötdämpare
- klen servo
- abs-lampan lyser
- styv mellan fram- och bakaxel, så diffen måste vara låst
- lite svampiga bromsar
Den går ganska hyfsat tycker jag. Däcken för ju väsen, men jag tycker inte jag hör nån annan sång som inte borde vara där. Den ryter till när man begär det och tar en med på resa när man fäller ner pedalen, så det känns som att den är ganska frisk. Växlar gött gör den och ser inte speciellt rostig ut alls, men sparklådorna byttes förra hösten och behöver invändigt rostskydd.
Jag ska doktorera i Grand Cherokee-tråden - sånt är kul! - men är det någon som har koll på om det finns information specifikt om de punkter jag tog upp ovan så är jag tacksam för inpekning

Bränslelukten är både inne i bilen och utanför. Påfyllningslocket är bytt mot ett sånt man bara sticker in, så jag börjar med att byta det. Det känns bara inte som att det bör räcka. Finns det ställen man bör kolla?
Teperatursensorfelet anmäler sig i display i mittkonsollen med tre lite snabbare pip med ett längre uppehåll och sen tre pip igen. Tempmätaren på knappt hundra grader, inget konstigt märks. Har inte kollat nivå, får göra det.
Den är jävligt svajjigt skuttig och jag får passa mig i gupp och svängar... Gubben sa nåt om att han bytt dämpare bak och sedan knäckt den ena i skogen. Han har säkert satt i nåt som inte stämmer med höjningen.
Jag har kört en 2003:a en gång när den var nästan ny och som jag minns det gick styrningen väldigt lätt. Den här går lätt sina stunder, men stillastående verkar inte servot orka. Nåt känt standardfel?
Abs-felet tror jag är kopplat till en nybytt skiva. Jag ska kolla sensorn på det hjulet och borsta rent så får jag se om det hjälper.
Stel mitt-diff, är det något som går att få rätsida på? Gubben sa att lågväxeln går att få i, men att det är nån del i länkaget som är sliten och man måste peta på grejerna på undersidan för att lyckas. Standardfel?
Alla tips är välkomna! Vore kul att kunna hålla vettig budget på den så att det blir lite mer över att åka för istället, men jag köper hellre riktiga grejer än nåt halvdant som jag inte blir nöjd med sen.