Jag har sökt lite, men inte hittat någon som beskrivit ett sådant byte, mer än att någon haft isär en paj låda och tyckt att det såg väldigt enkelt ut. Finns det beskrivet i någon post?
/Erik
Byta viscokoppling i ZJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis aug 22, 2017 20:11
- Ort: Kungsbacka
- Kontakt:
Byta viscokoppling i ZJ
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Re: Byta viscokoppling i ZJ
Frågan är väl mer om det är värt besväret, dom som stör sig på det byter oftast till en 242a.
Jag har haft min ZJ som bruksbil i 2år med kass visco utan att det stört nått nämnvärt!
Har man dessutom viscon även på lågen skulle jag se det som en fördel om den geggat ihop.
Jag har haft min ZJ som bruksbil i 2år med kass visco utan att det stört nått nämnvärt!
Har man dessutom viscon även på lågen skulle jag se det som en fördel om den geggat ihop.
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Byta viscokoppling i ZJ
Att byta visco är riktigt enkelt om du har ett "specialverktyg" i form av expanderande, 90° vinklad plattång som behövs för att låsa upp en SGA ring placerad under locket på ovansidan av f-lådan.
Även en spegel kan vara bra att ha för att "se" vad du gör med tången.
Jag gjorde en detaljerad arbetsbeskrivning på jeepsweden, men tyvärr har bilderna försvunnit då sidan jag lagrade dom på gått upp i rök
Om du får loss SGA ringen byter du visco på 1-2 timmar med f-lådan på plats ( under förutsättning att du är van mekare ). Tror det tog ca 20-30 minuter när jag tog bort viscon för att kontrollera att den var rätt monterad när även den nya låste upp vid sväng. Alternativet är att ta ner lådan och göra det på backen med vanlig rak tång, men då tar det betydligt längre tid.
Jag tror det var denna tång jag modifierade med 2 fastsvetsade plåtbitar för att få en större yta att använda vid isärpressande av SGA ringen.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000037291/" onclick="window.open(this.href);return false;
Även en spegel kan vara bra att ha för att "se" vad du gör med tången.
Jag gjorde en detaljerad arbetsbeskrivning på jeepsweden, men tyvärr har bilderna försvunnit då sidan jag lagrade dom på gått upp i rök

Om du får loss SGA ringen byter du visco på 1-2 timmar med f-lådan på plats ( under förutsättning att du är van mekare ). Tror det tog ca 20-30 minuter när jag tog bort viscon för att kontrollera att den var rätt monterad när även den nya låste upp vid sväng. Alternativet är att ta ner lådan och göra det på backen med vanlig rak tång, men då tar det betydligt längre tid.
Jag tror det var denna tång jag modifierade med 2 fastsvetsade plåtbitar för att få en större yta att använda vid isärpressande av SGA ringen.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000037291/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6