Diffspärr pajero sport?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Diffspärr pajero sport?
Ok. Bor i onsala strax utanför Göteborg.
Har inte hunnit köra slut på en tank ännu... för mycket jobb [emoji29]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har inte hunnit köra slut på en tank ännu... för mycket jobb [emoji29]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Diffspärr pajero sport?
Du har inte funderat på torsen i stället?
Låter inte så fruktansvärt som en automatisk differentialspärr typ Lock Right och den som diskuteras i tråden?
Låter inte så fruktansvärt som en automatisk differentialspärr typ Lock Right och den som diskuteras i tråden?
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Diffspärr pajero sport?
Synd bara att Torsen eller Quife diffar har en faktor 5 på priset.
I förhållande till våra relativt billiga bilar utgör det en stor del av värdet som kan vara svårt att få ut om bilen någon gång måste säljas.
Som jag förstått så låter Lokka (och liknande) inte så länge du inte har drivning på hjulen. Alltså borde den vara helt tyst (ej ingrepp) när man bara har 2-hjuls driften i. Men rätta mig om jag har fel.
I förhållande till våra relativt billiga bilar utgör det en stor del av värdet som kan vara svårt att få ut om bilen någon gång måste säljas.
Som jag förstått så låter Lokka (och liknande) inte så länge du inte har drivning på hjulen. Alltså borde den vara helt tyst (ej ingrepp) när man bara har 2-hjuls driften i. Men rätta mig om jag har fel.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Diffspärr pajero sport?
Vill egentligen inte gå i polemik med dig, Asfalts indianen - men........
Priset kan naturligtvis variera mellan olika fabrikat på torsen.
Den ställbara VAL RACING, som jag hade i min Niva kostade endast lite över 4.000:-, köpt över disk i Sverige.
När jag, för bortåt 15 år sedan monterade LOCK RIGHT automatisk differentialspärr i Samuraien så kostade den omkring 2.500:- hos Sven Falck.
Personligen tyckte jag LOCK RIGHT var mycket mycket störande att det lät som kyrkklockor där bak så fort man inte körde rakt fram.
Dessutom är LOCK RIGHT riktigt läskig vid "icke offroad" på halt underlägg.
Men den var mycket effektiv i spenaten.
Priset kan naturligtvis variera mellan olika fabrikat på torsen.
Den ställbara VAL RACING, som jag hade i min Niva kostade endast lite över 4.000:-, köpt över disk i Sverige.
När jag, för bortåt 15 år sedan monterade LOCK RIGHT automatisk differentialspärr i Samuraien så kostade den omkring 2.500:- hos Sven Falck.
Personligen tyckte jag LOCK RIGHT var mycket mycket störande att det lät som kyrkklockor där bak så fort man inte körde rakt fram.
Dessutom är LOCK RIGHT riktigt läskig vid "icke offroad" på halt underlägg.
Men den var mycket effektiv i spenaten.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Diffspärr pajero sport?
Det var ett helt OK pris tycker jag.gubbstrutten skrev:Vill egentligen inte gå i polemik med dig, Asfalts indianen - men........
Priset kan naturligtvis variera mellan olika fabrikat på torsen.
Den ställbara VAL RACING, som jag hade i min Niva kostade endast lite över 4.000:-, köpt över disk i Sverige.
Det däremot tycker jag var dyrt med tanke på hur länge sen det var. Trodde faktiskt de var billigare.gubbstrutten skrev:När jag, för bortåt 15 år sedan monterade LOCK RIGHT automatisk differentialspärr i Samuraien så kostade den omkring 2.500:- hos Sven Falck.
Det är kanske därför de oftast använder den typen av diffar fram i australien. Har du urkopplad 4-hjulsdrift (större delen av tiden man använder bilen) så har du inget drivande moment på framaxeln. Då borde det inte heller knäppa i diffen.gubbstrutten skrev:Personligen tyckte jag LOCK RIGHT var mycket mycket störande att det lät som kyrkklockor där bak så fort man inte körde rakt fram.
Dessutom är LOCK RIGHT riktigt läskig vid "icke offroad" på halt underlägg.
Men den var mycket effektiv i spenaten.
Blir bilen understyrd när det är halt, eller vad är det som gör att den blir "läskig"?
Missförstå mig inte. Jag tycker att en Lokka fram är ett intressant alternativ. Både prismässigt, men också hur den fungerar. (Simplicity rules.) Och när jag lyssnat (och läst) till er mer erfarna offroaders så har jag förstått att en låsbar diff gör större nytta fram än bak.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721