
Pajero a-traktor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pajero a-traktor
Tjena!
Var i verkstan igår och skulle byta handbromsbackar då handbromsen tog sjukt dåligt.
Det hela gick väldigt smidigt när jag väl kom på att man kunde skruva in två bultar i bromstrumman för att få loss bromsskivan.
När jag fick av skivan så såg jag att beläggen var nästan helt oslitna, ca 5mm jämfört med de nyas 6mm men eftersom en packbox i bakaxeln läcker var de helt impregnerade i olja så de byttes ändå. Eftersom där var så mycket slityta kvar så bytte jag inte de på andra sidan (passagerar sidan) utan nöjde mig med att justera in den och nu tar handbromsen skitbra
Bilder kommer ikväll när jag har möjlighet att lägga in dem.
Har en fråga till er också, är där någon som vet var temp.givarna sitter? Är ute efter både inne och ute givarna. Där sitter ju en temp. visare mitt i instrumentbrädan som ska visa temp. både inne och ute men den har inte funkat. Fram tills imorse då yttermätaren fungerade halvvägs till skolan innan den slocknade igen när jag träffade en håla i vägen... sen tändes den igen nästa gång jag träffade en håla vilket får mig att tro att det borde vara glapp någonstans eller fukt i ledningarna eller något liknande. Skulle vilja åtgärda det, är ju trevligt om man vet temperaturen iallafall ute när men är på vägarna.
Kan även konstatera att glödstiftsbyte gör verkligen underverk, startade utan problem idag med -10 grader ute, räckte med att dra runt motorn 2 varv sen var den igång
/Lucas
Var i verkstan igår och skulle byta handbromsbackar då handbromsen tog sjukt dåligt.
Det hela gick väldigt smidigt när jag väl kom på att man kunde skruva in två bultar i bromstrumman för att få loss bromsskivan.
När jag fick av skivan så såg jag att beläggen var nästan helt oslitna, ca 5mm jämfört med de nyas 6mm men eftersom en packbox i bakaxeln läcker var de helt impregnerade i olja så de byttes ändå. Eftersom där var så mycket slityta kvar så bytte jag inte de på andra sidan (passagerar sidan) utan nöjde mig med att justera in den och nu tar handbromsen skitbra

Bilder kommer ikväll när jag har möjlighet att lägga in dem.
Har en fråga till er också, är där någon som vet var temp.givarna sitter? Är ute efter både inne och ute givarna. Där sitter ju en temp. visare mitt i instrumentbrädan som ska visa temp. både inne och ute men den har inte funkat. Fram tills imorse då yttermätaren fungerade halvvägs till skolan innan den slocknade igen när jag träffade en håla i vägen... sen tändes den igen nästa gång jag träffade en håla vilket får mig att tro att det borde vara glapp någonstans eller fukt i ledningarna eller något liknande. Skulle vilja åtgärda det, är ju trevligt om man vet temperaturen iallafall ute när men är på vägarna.
Kan även konstatera att glödstiftsbyte gör verkligen underverk, startade utan problem idag med -10 grader ute, räckte med att dra runt motorn 2 varv sen var den igång


/Lucas
Re: Pajero a-traktor
Utlovade ju lite bilder så här kommer de
Paketet med grejor från milner, luftfilter, oljefilter, dieselfilter, handbomsbackar och glödstift

bytte luftfilter också, lite skillnad mellan det nya och gamla

bytade ju handbromsbackar, hade först ett h-lvete med att få loss bromsskivan men sen så läste jag på nätet att två av hålen i trumman var till för att skruva in två M8 bultar och spänna ut bultarna. Fram med en gängtapp och rensa gängorna och sen i med bultar och sen var skivan av inom en minut

alla de rörliga delarna av plockade och rengjorda så gott det gick

tog tyvärr iínte fler bilder på ihopmonteringen så detta får räcka

Paketet med grejor från milner, luftfilter, oljefilter, dieselfilter, handbomsbackar och glödstift

bytte luftfilter också, lite skillnad mellan det nya och gamla

bytade ju handbromsbackar, hade först ett h-lvete med att få loss bromsskivan men sen så läste jag på nätet att två av hålen i trumman var till för att skruva in två M8 bultar och spänna ut bultarna. Fram med en gängtapp och rensa gängorna och sen i med bultar och sen var skivan av inom en minut

alla de rörliga delarna av plockade och rengjorda så gott det gick

tog tyvärr iínte fler bilder på ihopmonteringen så detta får räcka

Re: Pajero a-traktor
Länge sedan jag uppdaterade i tråden senast, men det har å andra sidan inte hänt så värst mycket på traktorn heller.
Har hunnit med att byta olja, byt bromsbelägg bak samt göra en tillfällig bonnfix på ena bakbromsen då jag genom att omedvetet köra utan ett bromsbelägg på den bromsen hade svarvat ner bromsskivan till halva tjockleken, samt har jag hunnit med att knäcka en stötdämpare.
Det var dessa saker som föranledde den senaste beställningen på en 3" höjningssats, ett sett med bromsskivor, pinnbultar, bromsbelägg bak och bromsbelägg fram från Milner. Beställde grejorna tidigare i vecka så förhoppningsvis kommer de i slutet på nästa vecka så att den kommande helgen är räddad
Hade först tänkt bara byta dämpare bak, men då alla dämpare runt om ser väldigt dåliga ut och den är förhållandevis stötig att köra samt att jag skulle vilja ha den lite högre så blev det en höjningssats.
Har sett att bilderna i tråden försvunnit, det beror på att photobucket tagit bort funktionen att dela bilder på forum från sin gratisversion. Ska när jag får tid lägga upp iallafall en del av bilderna på någon annan sida så att det går att se dem igen
Har hunnit med att byta olja, byt bromsbelägg bak samt göra en tillfällig bonnfix på ena bakbromsen då jag genom att omedvetet köra utan ett bromsbelägg på den bromsen hade svarvat ner bromsskivan till halva tjockleken, samt har jag hunnit med att knäcka en stötdämpare.
Det var dessa saker som föranledde den senaste beställningen på en 3" höjningssats, ett sett med bromsskivor, pinnbultar, bromsbelägg bak och bromsbelägg fram från Milner. Beställde grejorna tidigare i vecka så förhoppningsvis kommer de i slutet på nästa vecka så att den kommande helgen är räddad

Hade först tänkt bara byta dämpare bak, men då alla dämpare runt om ser väldigt dåliga ut och den är förhållandevis stötig att köra samt att jag skulle vilja ha den lite högre så blev det en höjningssats.
Har sett att bilderna i tråden försvunnit, det beror på att photobucket tagit bort funktionen att dela bilder på forum från sin gratisversion. Ska när jag får tid lägga upp iallafall en del av bilderna på någon annan sida så att det går att se dem igen
Re: Pajero a-traktor
Tyvärr är risken stor att bilen blir ÄNNU stötigare att köra med höjningssatsen då bakfjädrarna i Milners höjningsats är STENHÅRDA.Lucas skrev:Länge sedan jag uppdaterade i tråden senast, men det har å andra sidan inte hänt så värst mycket på traktorn heller.
Har hunnit med att byta olja, byt bromsbelägg bak samt göra en tillfällig bonnfix på ena bakbromsen då jag genom att omedvetet köra utan ett bromsbelägg på den bromsen hade svarvat ner bromsskivan till halva tjockleken, samt har jag hunnit med att knäcka en stötdämpare.
Det var dessa saker som föranledde den senaste beställningen på en 3" höjningssats, ett sett med bromsskivor, pinnbultar, bromsbelägg bak och bromsbelägg fram från Milner. Beställde grejorna tidigare i vecka så förhoppningsvis kommer de i slutet på nästa vecka så att den kommande helgen är räddad![]()
Hade först tänkt bara byta dämpare bak, men då alla dämpare runt om ser väldigt dåliga ut och den är förhållandevis stötig att köra samt att jag skulle vilja ha den lite högre så blev det en höjningssats.
Har sett att bilderna i tråden försvunnit, det beror på att photobucket tagit bort funktionen att dela bilder på forum från sin gratisversion. Ska när jag får tid lägga upp iallafall en del av bilderna på någon annan sida så att det går att se dem igen
Men den kommer ju ser trevlig ut iaf!

//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Pajero a-traktor
Jo den tanken har slagit mig men hoppas att det ska bli bättre då fjädringen i dagsläget är så pass sunkig att det känns som den slår igenom hela vägen om man kör i hålor och liknande. Skulle det visa sig att det blir värre går det ju alltid att plocka bort de nya fjädrarna och sätta tillbaka de gamla igen. Får kanske göra det ändå då jag läst att de höjer betydligt mer bak än fram så att man får så mycket framåt stuk att det passerar gränsen för vad som generellt anses som snyggt.
Går även i tankarna att köpa nya däck till den då de gamla dels börjar få lite dåligt mönster samt att jag tror det finns risk att det ser lite mesigt ut med 31" efter höjningen.
Lutar åt en uppsättning 33" istället om de går att få på. Tips på sidor där man kan köpa till hyfsat pris mottages tacksamt, läste nån tråd här på forumet där några engelska samt nån tysk sida rekommenderades. Även tips på vilken typ av däck man bör köpa är varmt välkommna, har en uppsättning 16" fälgar och två 15" att eentuellt kränga dem på. Kör mest grusväg, lite asfalt samt någon tur i terrängen då och då. Ljudnivån vid körning är inget som spelar så stor roll, blir det oväsen om dem är det ju bara att skruva upp stereon lite
Går även i tankarna att köpa nya däck till den då de gamla dels börjar få lite dåligt mönster samt att jag tror det finns risk att det ser lite mesigt ut med 31" efter höjningen.
Lutar åt en uppsättning 33" istället om de går att få på. Tips på sidor där man kan köpa till hyfsat pris mottages tacksamt, läste nån tråd här på forumet där några engelska samt nån tysk sida rekommenderades. Även tips på vilken typ av däck man bör köpa är varmt välkommna, har en uppsättning 16" fälgar och två 15" att eentuellt kränga dem på. Kör mest grusväg, lite asfalt samt någon tur i terrängen då och då. Ljudnivån vid körning är inget som spelar så stor roll, blir det oväsen om dem är det ju bara att skruva upp stereon lite

Re: Pajero a-traktor
33or får du på utan att höja...Lucas skrev:Jo den tanken har slagit mig men hoppas att det ska bli bättre då fjädringen i dagsläget är så pass sunkig att det känns som den slår igenom hela vägen om man kör i hålor och liknande. Skulle det visa sig att det blir värre går det ju alltid att plocka bort de nya fjädrarna och sätta tillbaka de gamla igen. Får kanske göra det ändå då jag läst att de höjer betydligt mer bak än fram så att man får så mycket framåt stuk att det passerar gränsen för vad som generellt anses som snyggt.
Går även i tankarna att köpa nya däck till den då de gamla dels börjar få lite dåligt mönster samt att jag tror det finns risk att det ser lite mesigt ut med 31" efter höjningen.
Lutar åt en uppsättning 33" istället om de går att få på. Tips på sidor där man kan köpa till hyfsat pris mottages tacksamt, läste nån tråd här på forumet där några engelska samt nån tysk sida rekommenderades. Även tips på vilken typ av däck man bör köpa är varmt välkommna, har en uppsättning 16" fälgar och två 15" att eentuellt kränga dem på. Kör mest grusväg, lite asfalt samt någon tur i terrängen då och då. Ljudnivån vid körning är inget som spelar så stor roll, blir det oväsen om dem är det ju bara att skruva upp stereon lite
35or får plats efter höjning, ev får du puts lite på lite plåtfalsar och vad det nu är. Kommer inte ihåg, var ett par år sedan jag hade Pajero MK2 nu.
Popgom t.ex:
https://www.dack-popgom.se/kop-av-dack/ ... -q--mk-rwl" onclick="window.open(this.href);return false;
Däckonline:
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... ologation=" onclick="window.open(this.href);return false;
Dackleader:
https://www.dackleader.se/bildack/kumho ... 113q-42361" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag föreslår ett MT däck (några exempel ovan), tänk dock på att de normalt är rugigt hala på vintern, men skruvdubb kan ju vara lösningen på den saken (eller köra på riktiga vinterdäck)
Mvh/ Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Pajero a-traktor
Tack så mycket för svaret Jonas! 

Re: Pajero a-traktor
Jag kör Cooper STT året runt, trodde de skulle vara snorhala och behöva skruvdubb men de bettar ju faktiskt rätt bra för vad det är...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

Willys MB - i småbitar

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.

Re: Pajero a-traktor
Gått ett tag sedan senaste uppdateringen. Skrev då att jag beställt höjningskit samt bromskit från Milner. Dessa grejor har nu kommit och höjningskittet sitter på. Tycker själv att den ser bättre ut med höjningen plus att jag fick bätte komfort. Valde att byta både dämpare och fjädrar och det blev faktiskt inte så tokigt som jag befarade, den är något högre i bakänden men inget som stör mig iallafall.
Vad gäller bromsarna så gjorde jag en miss vid beställingen...råkade bestäla ett kit med bromskivor, pinbultar och klossar för fram. Väldigt irriterande måste jag säga, kittet är till salu för 500 riksdaler,endast öppnat för att ta bilder, postar bilder i slutet av inlägget. Har även lite andra grejor från ombyggnationen som är till salu, exempelvis kofångare fram/bak, framskärmar i halvtaskigt skick men duger kanske att buckla i skogen, spolarvtskebehållare bak med pump, takräcken, någon form av galler som satt mellan flak och kupé tidigare, något stänkskydd, skyddsplåten för tankpåfyllningsröret som sitter i hjulhuset, kåpan, främre hasplåten och lite smågrejor. Skicka pm vid intresse eller om ni undrar något. Möjligt att jag har fler saker men kommer inte på mer just nu.
Har även skaffat mig en ny leksak, ett rörbygge med drivlina från en Ford Sierra. Var en kompis som hade den och när han skulle sälja så slog jag till och köpte den. Den går lite taskigt, går inte på alla cylindrar alltid (i regel bara på 3). Där är stelopererad bakaxel och hela bygget är FULLT av tattarel och dragningar som får en att bli mörkrädd. Planen med den är att bygga en lite stöddigare ram, tak, lite belysning och någon form av flak så att man kan ha nytta av den på gården senare. Desärre är den inte fyrhjulsdriven
men går nog att få ihop något roligt med den ändå
Har börjat lite smått på den och försökt få ordning på motorn. Gjorde ett komptest och då visade mätaren ett hyfsat jämt värde över alla cylindrar, pendlade mellan 13,5 och 14. Dock gjort med Biltemas mätare men någon indikation på hur kompen är bör man ju få ändå tycker jag.
Köpte mig sedan nån motorrengöring och oljeförtjockning på mekonomen och blev lagom förvånad när motorn efter ca 5 minuter med rengöringen i började gå jämt och fint. Tappade sedan ur oljan och i med ny tillsammans med förtjockningen och motorn gick märkbart bättre. Kan inte säga att den gick bra men bättre blev det
Trodde att jag tagit några bilder på traktorn efter höjningen men visade sig att jag ite gjort det...får bli i ett senare inlägg. Däremot har jag lite bilder på mitt nya projekt som jag kan bjuda på
Precis hemkommen


Lite bilder i ordentlig belysning


Som synes på bilderna är elen av ett sällan skådat illa slag...
Här är bilder på bromsdelarna, har inga bilder på de andra sakerna för tillfället men kan fixas om intresse finns. Finns i närheten av Örkelljunga. Artikelnumret finns med på sista bilden, sök efter det på Milner för fullständiga specifikationer, vågar inte ge mig på att ange några


Vad gäller bromsarna så gjorde jag en miss vid beställingen...råkade bestäla ett kit med bromskivor, pinbultar och klossar för fram. Väldigt irriterande måste jag säga, kittet är till salu för 500 riksdaler,endast öppnat för att ta bilder, postar bilder i slutet av inlägget. Har även lite andra grejor från ombyggnationen som är till salu, exempelvis kofångare fram/bak, framskärmar i halvtaskigt skick men duger kanske att buckla i skogen, spolarvtskebehållare bak med pump, takräcken, någon form av galler som satt mellan flak och kupé tidigare, något stänkskydd, skyddsplåten för tankpåfyllningsröret som sitter i hjulhuset, kåpan, främre hasplåten och lite smågrejor. Skicka pm vid intresse eller om ni undrar något. Möjligt att jag har fler saker men kommer inte på mer just nu.
Har även skaffat mig en ny leksak, ett rörbygge med drivlina från en Ford Sierra. Var en kompis som hade den och när han skulle sälja så slog jag till och köpte den. Den går lite taskigt, går inte på alla cylindrar alltid (i regel bara på 3). Där är stelopererad bakaxel och hela bygget är FULLT av tattarel och dragningar som får en att bli mörkrädd. Planen med den är att bygga en lite stöddigare ram, tak, lite belysning och någon form av flak så att man kan ha nytta av den på gården senare. Desärre är den inte fyrhjulsdriven


Har börjat lite smått på den och försökt få ordning på motorn. Gjorde ett komptest och då visade mätaren ett hyfsat jämt värde över alla cylindrar, pendlade mellan 13,5 och 14. Dock gjort med Biltemas mätare men någon indikation på hur kompen är bör man ju få ändå tycker jag.
Köpte mig sedan nån motorrengöring och oljeförtjockning på mekonomen och blev lagom förvånad när motorn efter ca 5 minuter med rengöringen i började gå jämt och fint. Tappade sedan ur oljan och i med ny tillsammans med förtjockningen och motorn gick märkbart bättre. Kan inte säga att den gick bra men bättre blev det

Trodde att jag tagit några bilder på traktorn efter höjningen men visade sig att jag ite gjort det...får bli i ett senare inlägg. Däremot har jag lite bilder på mitt nya projekt som jag kan bjuda på
Precis hemkommen



Lite bilder i ordentlig belysning


Som synes på bilderna är elen av ett sällan skådat illa slag...
Här är bilder på bromsdelarna, har inga bilder på de andra sakerna för tillfället men kan fixas om intresse finns. Finns i närheten av Örkelljunga. Artikelnumret finns med på sista bilden, sök efter det på Milner för fullständiga specifikationer, vågar inte ge mig på att ange några


Re: Pajero a-traktor
Länge sen jag uppdaterade tråden med något nytt om traktorn. Har inte hänt så mycket nytt med den fram tills nyligen. Har börjat snygga till den lite inför stundande försäljning, gett den nya batterier plus att startmotorn börjat jävlas lite. Det började med att kuggarna inte gick an helt mot kuggkransen på svänghjulet. Plockade då ner den för två veckor sedan och smorde upp allt, tänkte att det var solenoiden som inte drog ordentligt. Men icke, det hjälpte inte. Häromkvällen efter att jag skjutsat hem en kompis blev jag stoppad av polisen (har kvar både körkort och lämp om någon undrar, det var två snälla poliser
) men när jag skulle starta den efter stoppet så ville startmotorn inte alls gå emot kransen utan den bara ven. Slutade med att jag fick hjälp av poliserna att rulla igång den... Någon som har en aning om vad som jävlas? Bör en ny startmotor lösa problemet?
Det jag börjat snygga till är reservhjulet och rutlisten ovanför vindrutan, de såg lite tråkiga ut. Har också bytt en bromsskiva då jag körde slut på ett belägg så att det skavde lite på skivan. Tänkte då att jag skulle svarva rent skivan. Satte upp allt noga och allt såg rakt och fint ut. Men lyckades svarva den snett, visade sig att hela chocken på svarven var sned. Köpte en ny istället för att klödda med den gamla.
Har också svetsat färdigt de sidesteps jag började med för typ 1 år sedan, de är slipade och blästrade, nu väntar jag bara på färg sen får pappa ta fram färgsprutan
Lite tråkiga

Renslipad list

Målat


Ny fin skiva

Sidestepsen klara för färg, även en bild med dem på bilen. Ville inte göra dem permanenta så de fästs i växellådsfästet fram och med en klämma äver rambalken



Det jag börjat snygga till är reservhjulet och rutlisten ovanför vindrutan, de såg lite tråkiga ut. Har också bytt en bromsskiva då jag körde slut på ett belägg så att det skavde lite på skivan. Tänkte då att jag skulle svarva rent skivan. Satte upp allt noga och allt såg rakt och fint ut. Men lyckades svarva den snett, visade sig att hela chocken på svarven var sned. Köpte en ny istället för att klödda med den gamla.
Har också svetsat färdigt de sidesteps jag började med för typ 1 år sedan, de är slipade och blästrade, nu väntar jag bara på färg sen får pappa ta fram färgsprutan

Lite tråkiga

Renslipad list

Målat


Ny fin skiva

Sidestepsen klara för färg, även en bild med dem på bilen. Ville inte göra dem permanenta så de fästs i växellådsfästet fram och med en klämma äver rambalken


Re: Pajero a-traktor
It's alive!
Tittade på A-traktor i söndags, en Pajero, och satt på kvällen och slösurfade efter info om dem som A-traktorer. Första träffen var denna tråden. Började läsa och kände igen de speciella runda bakljusena i kofångaren Lucas tillverkade. Läser vidare och ser regnr och nya färgen... DET ÄR SAMMA PAJERO SOM VI TITTAT PÅ!
Tråden är ju guld värd för en annan som är dåligt bevandrad inom modifierade fordon och som potentiell köpare. A-traktorn har hållit skicket ganska väl måste jag säga och ser i stort sett likadan ut än idag. Inga förfulande tillbyggen. Kan nog bli fin igen!
Tittade på A-traktor i söndags, en Pajero, och satt på kvällen och slösurfade efter info om dem som A-traktorer. Första träffen var denna tråden. Började läsa och kände igen de speciella runda bakljusena i kofångaren Lucas tillverkade. Läser vidare och ser regnr och nya färgen... DET ÄR SAMMA PAJERO SOM VI TITTAT PÅ!

Tråden är ju guld värd för en annan som är dåligt bevandrad inom modifierade fordon och som potentiell köpare. A-traktorn har hållit skicket ganska väl måste jag säga och ser i stort sett likadan ut än idag. Inga förfulande tillbyggen. Kan nog bli fin igen!
Re: Pajero a-traktor
Ja det är ju det där om att världen är liten!
Köpte ni den?
Köpte ni den?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/