Uppdatering: Nu går bilen som en kobra
Efter mkt funderande och en del skruvande visade det sig följande..
Tidigare ägaren sa att den bara dog på Ica parkeringen..
Under min felsökning kom jag tidigt på att den elektroniska laddtrycksmätaren dog ibland när man tryckte ner kopplingen, visade sig vara för att den lilla styrboxen till mätaren stoppats in under panelen och ramlat ner och blivit mosad när kopplingen trycktes ner.. När jag sedan tittade vidare på inkopplingen visade det sig att ström till den box tagits från en 12v matning till ECU:n där även kcr-boxen var inkopplad.
Kopplade om boxen till ett vettigare ställe och bytte en säkring till motorstyrningen, då startade bilen men var slö som fan..
Googlade lite och kom fram till att det var vanligt med kassa luftmassemätare, mätte upp den och den var kassa värden.
Beställde ny från ebay..
Monterade den och då gick bilen men varvade upp till 3000rpm och dog i ett stort svart moln med avgaser...
Lyckades googla mig fram till hur man läser ut felkoder manuellt och nollställer på en nissan patrol..
Fick felkoder som bara skall finnas på bensinare och ej gå att få fram på en diesel...
Nu började det kännas riktigt flummigt, tog hunden på en promenad och funderade mera...
Kom fram till att jag aldrig testat utan kcr-boxen efter jag fått fix på resten av problemen, ryckte ur den och då gick bilen och det gick ej att få den o ge några koder etc...
Hmm tänkte jag, då blev boxen förstörd vid kortslutningen då den var matad från lina som mätaren som blev kortsluten och säkringen gått..
Beställde ny trimbox från Tyskland.. Medans jag väntade på den så googlade jag runt och hittade någon som vart med om att justera för mkt på en kcr-box så bilen går i felsäkert läge och motorlampa tänds...
Tänkte att jag får väl gå ut och pröva vrida den till originalinställning som jag fick mailad instruktioner på från KCR (Jäkligt sjysst firma som mailade både kopplingsschema och instruktioner samma dag)
Ställde boxen på grundläge och bilen gick, nu var det bara följa instruktionen och ställa på mer av allt tills den gick bra och ryker lagom svart
Så efter mkt letande tror jag att alltihopa kunnat undvikas och bilen fungerat om tidigare ägare bara satt fast den lilla boxen med ett stripes så den ej ramlade ner under kopplingspedalen..
Sen gissar jag att de förstörde LMM när de försökt få igång bilen med en massa startgas etc..
Men hade inte detta hänt så hade jag inte haft en patrol att köra med i skogen till vettigt pris