"Ny i skogen"

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Chess
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 11, 2018 18:46
Ort: Karlstad

"Ny i skogen"

Inlägg av Chess » sön maj 13, 2018 17:50

Hej!

Har hängt runt här på forumet av och till i något år utan att vara registrerad. Men efter att ha varit hemma och varit sjukskriven och haft alldeles för mycket tid till att titta på YouTube, där då speciellt den australienska kanalen 4wd Action, så har begäret efter en 4x4 vuxit sig rejält stort. Jag har kört mycket offroad på två hjul men suget efter lite mer utrymme och möjligheten att ta med sig lite mer utrustning gör att en bil känns som nästa steg.

Har kikat runt en hel del och kommit fram till att en "shortie" av något slag känns mest intressant.

De modeller jag har kikat mest på som jag tycker lämpligast är;
Suzuki SJ4**
Patrol
Niva

Vad tycker ni som är lite mer rutinerade är bäst som läromästare? Budgeten är ganska tight men jag är inte rädd för att skruva. Har för närvarande inte något ställe där jag kan svetsa men "skruve-av-å-på" är inte något problem.

Sedan är det ju det hela med att ha någonstans och köra. Jag bor i Karlstad, och funderar på om det finns några områden i närheten där körning är tillåtet? Har sökt på stora nätet men kan inte hitta någon offroad/4x4-klubb i Karlstad.

Tacksam för tips, kommentarer och övrigt löst prat :D

mvh
Christian

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av klirre » sön maj 13, 2018 22:15

Hej å välkommen!

Jag personligen är ju frälst (skadad) av Suzukis Samurai och 413. Otroligt potenta original och går att bygga om för vettiga pengar. Lätta att ta med sig, lätta att bärga osv.

Mvh
If in doubt, Flat out!

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Fisketorp » mån maj 14, 2018 7:54

Älskar Niva men en Suzuki är ju lättare att höja mer.
Patrols axlar sitter ju fint på en Suzuki om inte annat ;)

Uddevalla eller Ed kanske är närmast söderöver för din del.
Gå in på Bohusläns offroders eller Nössemarks offroad (tror det hetter så)

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av gubbstrutten » mån maj 14, 2018 10:18

Hallå Chess och välkommen till bästa forumet.

SJ/Samurai är väldigt potenta bilar som är stabila och enkla att modifiera.
Tyvärr har de flesta försvunnit p g a rostdöden.
Men vill du lära dig svetsa så...…..
Har själv ägt 3 st och varit mycket nöjd.
En av dem ägde och plågade jag i 11 år.
Den var mycket moddad med Calminiutrustning.
Tål att rulla några varv med om man har bur - vilket är ett måste när hornen växer.
Ett råd är att köpa en med "elektrisk förgasare" så slipper du tråkigheter när det lutar för mycket.

Lada Niva har jag genomlevt under 3 år.
Måttligt höjd(6 cm) och Val-Racing torsen i bakaxeln.
Mycket mycket problem.
Bakhjulsupphängning av dammsugarrör som ovillkorligen måste bytas/förstärkas(liksom infästningarna i karossen).
Ej rambygge och "förstärkningar" under av chokladkakefolie(nästan).
Heltäckande skyddsplåt framifrån och täckande sista knutkorset rekommenderas.
Köpte en "elva" drygt 2 år gammal på nästan 3.000 mil.
Dock ingen rost, vilket jag kan tacka förste/föregående ägare för.
Tyvärr inte stel axel fram.
Ärvt vissa delar från Fiat 124, bl a dimensioneringen av drivlinan = axlar etc.
Men vill du lära dig skruva så...…..
Delar finns Umeå Offroad.
Vill du veta mer om Niva så gå in på lada-niva.se
Den största fördelen med Niva är att den har "riktig" fördelningslåda = spärrbar differential i lådan.
Guld värt när det trångt mellan träden och man måsta använda fulla rattutslag -"plogar" inte som småsukkorna(och Wrangler m fl).
Samma råd som för SJ/Samurai, köp inte med förgasare utan med insprutning.

Jag vill föreslå att du även kollar Suzuki Jimny.
Den är nog den "nya SJ/Samurai´en".
Börjar komma ner i pris.
Vettigt uppbyggt chassie med långa smidda "skiftnyckar" samt skruvfjädrar på stela axlar fram och bak.
Finns mycket reserv- och trimmningsdelar hos jimnybits i GB.
Den bilen i den här trojkan som även duger för dd, om man inte moddar för mycket.
Har själv en Jimny MT -06 sedan sommaren -16.
Minimalt moddad med puckar ovan skruvfjädrarna och lite större Cooper A/T samt en nästan heltäckande plåt under av 5 mm härdad fartygsaluminium(som numera blivit lite repig under).
Mycket nöjd med den.


En annan favorit, som jag ägt en kort tid, är Shogun.
Började min "bana i skogen" 1999 med en kort Terrano II, som jag också vill rekommendera.

Wrangler och Defender är gravt övervärderade och för sköra för terränglådan(för mig).
Har ägt några av vardera.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av J Landin » mån maj 14, 2018 21:16

Glöm ej cherokee/ grand cherokee, grymt kapabla för pengarna, och jävligt gött med lite "bekvämligheter"(som automatlåda, servo och spiralfjädrar) i skogen!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Danne » mån maj 14, 2018 21:20

Pajero mk2 för tusan, 33or går nästan på original och spärr i bakaxeln är standard. :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Chess
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 11, 2018 18:46
Ort: Karlstad

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Chess » mån maj 14, 2018 22:51

Oj, tack för alla svar! Riktigt kul att ni engagerar er såhär!
klirre skrev:Hej å välkommen!

Jag personligen är ju frälst (skadad) av Suzukis Samurai och 413. Otroligt potenta original och går att bygga om för vettiga pengar. Lätta att ta med sig, lätta att bärga osv.

Mvh
Tack! Kul att träda ur skuggorna! Ja, lite så jag tänkt också! Alltid varit barnsligt förtjust i små bilar. Verkar finnas i princip hur mycket prylar som helst till den!
Fisketorp skrev:Älskar Niva men en Suzuki är ju lättare att höja mer.
Patrols axlar sitter ju fint på en Suzuki om inte annat ;)

Uddevalla eller Ed kanske är närmast söderöver för din del.
Gå in på Bohusläns offroders eller Nössemarks offroad (tror det hetter så)
Ja, å högre är ju bättre!!!! Ska kolla lite på de klubbarna! Tack!
gubbstrutten skrev:Hallå Chess och välkommen till bästa forumet.

SJ/Samurai är väldigt potenta bilar som är stabila och enkla att modifiera.
Tyvärr har de flesta försvunnit p g a rostdöden.
Men vill du lära dig svetsa så...…..
Har själv ägt 3 st och varit mycket nöjd.
En av dem ägde och plågade jag i 11 år.
Den var mycket moddad med Calminiutrustning.
Tål att rulla några varv med om man har bur - vilket är ett måste när hornen växer.
Ett råd är att köpa en med "elektrisk förgasare" så slipper du tråkigheter när det lutar för mycket.

Lada Niva har jag genomlevt under 3 år.
Måttligt höjd(6 cm) och Val-Racing torsen i bakaxeln.
Mycket mycket problem.
....(avkortat)
Halloj "Gubbstrutten", tack för välkomnandet! Verkar vara ett jättetrevligt forum!
Ja, jag har fått lite den känslan du förmedlar kring Sj'erna! Jag har hållit på med veteransaabar så jag är nära bekant med rostens härjningar i våra klenoder. Tyvärr har jag ett garage där det är förbjudet med heta arbeten. Men är det ett större projekt så går det garanterat att husera in sig hos någon kamrat och svetsa loss! Bur känns på något sätt som ett måste på denna typ av bil! Invändig eller invändig spelar ju ingen roll. Men utvändig ser ju rätt fräsigt ut, vet dock inte om farbror blå eller herr Bilprovning håller med om det!

Ja, Niva'n är frän och så. Men när du lägger fram det på det sättet så känns den ju inte så intressant. Samt att Zuukans stela framaxel känns ju mer vettig,

Jag har tittat på Jimnin och den verkar också vettig. Den tilltalar mig inte på samma sätt som Sj'n. Gillar enkelheten i den bilen. Lutar nog åt att det blir en av de två.
J Landin skrev:Glöm ej cherokee/ grand cherokee, grymt kapabla för pengarna, och jävligt gött med lite "bekvämligheter"(som automatlåda, servo och spiralfjädrar) i skogen!
Har tittat på cherokeen men där talat storleken emot den. Vet inte varför men jag gillar de mindre modellerna! Automat har faktiskt aldrig varit intressant, alltid föredragit manuell! Vet att många föredrar automat i skogen! Men de går ju att få galet billigt! Hur är det med delar till de?
Danne skrev:Pajero mk2 för tusan, 33or går nästan på original och spärr i bakaxeln är standard. :beer:
Vet inte varför men jag har fått för mig att pajeron är lite av ett sorgebarn! Har inga fakta som stödjer den åsikten, och ändrar den gärna! Vilka årsmodeller innebär mk2?

Chess
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 11, 2018 18:46
Ort: Karlstad

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Chess » tis maj 15, 2018 13:01

Denna är jag lite sugen på att plocka hem från tyskland. Den är original från USA, är det något probem?


Zuuki i tyskland

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Fisketorp » tis maj 15, 2018 20:32

Pajero sorgebarn?

Har en Pajero gen 1 och är mer än nöjd med framkomligheten i skogen, har inte kört mer än 5-6 träffar men inte gått sönder något mer än backspegel än.
Min råkar vara åtgärdad all rost och riktigt fin i ramen.

Niva, suzuki, Pajero, Xj som nämns har ju en tendens att annars vara som ett paket kexchoklad.
Men det finns ju fina kvar också =)

pajeron är till salu :tumbup:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Danne » tis maj 15, 2018 21:40

Pajero enligt min erfarenhet är en stridsvagn, lyckades aldrig köra sönder trots många försök. Några rost relaterade saker uppkom dock. All el funkade på den även fast den var 20 år gammal.
Bra slitstark drivlina och upphängning, tar sig fram extremt bra original. Åker otroligt bra i den för att vara en 20 år gammal skogsmaskin.

Vore det inte för soppaförbrukningen skulle jag aldrig mer åka något annat :)

Nackdelen är att den har delad framvagn vilket gör den svår att höja mer än tre tum.

MK2 är 92 till 99 har jag för mig. Mk3 är även den en super bra bil men dyrare och har även delad bakvagn. Sen har GDI motorerna en tendens att vilja gå orent.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av gubbstrutten » ons maj 16, 2018 8:01

Chess skrev:Denna är jag lite sugen på att plocka hem från tyskland. Den är original från USA, är det något probem?


Zuuki i tyskland
Denna karosstyp, "TinTop" , den låga helmetallkarossen, anser jag vara den mest eftertraktade.
Dels eftersom den inte rostar lika mycket invändigt*, som "CanvasTop", dels för att den erbjuder ett visst mått av skydd om man skulle råka välta/rulla - jämfört med "CanvasTop".
Men utvändigt rostar de lika mycket. :rodnar:

*En "CanvasTop" är inte lika motståndskraftig mot nederbörd eftersom suffletten in tätar 100-%:igt som en helmetallkaross gör.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Chess
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 11, 2018 18:46
Ort: Karlstad

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Chess » lör maj 19, 2018 0:08

Ska ha pajeron i åtanke! Verkar ju finnas en hel del vettiga där ute. Känns dock som om att Suzukin tilltalar mig mest för närvarande! Ska försöka se om jag inte kan få till en däcksparkning på lite olika bilar.

Kan ärligt talat säga att för min del är det så enkelt att jag tycker den ser fränare ut! Sedan möjliggör det hela taket ett större takräcke och kanske i förlängningen ett taktält! Har kollat lite och det verkar som om det blir import från Tyskland som gäller isf.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Safari » lör maj 26, 2018 22:11

Nu vet inte vilken budget du har men som billig bil finns det nog ingen som ger så mycket för pengarna som en XJ. Stabilt byggd. stark motor och låda. Billiga delar. Och rostar betydligt mindre än andra bilar i samma prisklass. För några år sedan letade jag en billig bil. Tittade på många olika jappsare men de var bara rosthögar. Köpte en -91 XJ utan rost där allt fungerade för 10 000. Går man upp i pris är en Wrangler ett bra val. Helt överlägsen mot en Samurai. Dock troligtvis betydligt dyrare.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av klirre » sön maj 27, 2018 11:16

Safari skrev:Nu vet inte vilken budget du har men som billig bil finns det nog ingen som ger så mycket för pengarna som en XJ. Stabilt byggd. stark motor och låda. Billiga delar. Och rostar betydligt mindre än andra bilar i samma prisklass. För några år sedan letade jag en billig bil. Tittade på många olika jappsare men de var bara rosthögar. Köpte en -91 XJ utan rost där allt fungerade för 10 000. Går man upp i pris är en Wrangler ett bra val. Helt överlägsen mot en Samurai. Dock troligtvis betydligt dyrare.

Ojojoj, var det där en utmaning? Så många Wranglers jag lämnat bakom mig i skogen med likvärdiga mods 8) Vad gäller framkomlighet är Sammyn vassare. Men om någon nu skulle komma med något så fånigt som komfortargument så bryrjag mig inte :mrgreen:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: "Ny i skogen"

Inlägg av Hill-Willy » sön maj 27, 2018 11:51

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... pe=3&ifg=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Skriv svar