Oj, tack för alla svar! Riktigt kul att ni engagerar er såhär!
klirre skrev:Hej å välkommen!
Jag personligen är ju frälst (skadad) av Suzukis Samurai och 413. Otroligt potenta original och går att bygga om för vettiga pengar. Lätta att ta med sig, lätta att bärga osv.
Mvh
Tack! Kul att träda ur skuggorna! Ja, lite så jag tänkt också! Alltid varit barnsligt förtjust i små bilar. Verkar finnas i princip hur mycket prylar som helst till den!
Fisketorp skrev:Älskar Niva men en Suzuki är ju lättare att höja mer.
Patrols axlar sitter ju fint på en Suzuki om inte annat
Uddevalla eller Ed kanske är närmast söderöver för din del.
Gå in på Bohusläns offroders eller Nössemarks offroad (tror det hetter så)
Ja, å högre är ju bättre!!!! Ska kolla lite på de klubbarna! Tack!
gubbstrutten skrev:Hallå Chess och välkommen till bästa forumet.
SJ/Samurai är väldigt potenta bilar som är stabila och enkla att modifiera.
Tyvärr har de flesta försvunnit p g a rostdöden.
Men vill du lära dig svetsa så...…..
Har själv ägt 3 st och varit mycket nöjd.
En av dem ägde och plågade jag i 11 år.
Den var mycket moddad med Calminiutrustning.
Tål att rulla några varv med om man har bur - vilket är ett måste när hornen växer.
Ett råd är att köpa en med "elektrisk förgasare" så slipper du tråkigheter när det lutar för mycket.
Lada Niva har jag genomlevt under 3 år.
Måttligt höjd(6 cm) och Val-Racing torsen i bakaxeln.
Mycket mycket problem.
....(avkortat)
Halloj "Gubbstrutten", tack för välkomnandet! Verkar vara ett jättetrevligt forum!
Ja, jag har fått lite den känslan du förmedlar kring Sj'erna! Jag har hållit på med veteransaabar så jag är nära bekant med rostens härjningar i våra klenoder. Tyvärr har jag ett garage där det är förbjudet med heta arbeten. Men är det ett större projekt så går det garanterat att husera in sig hos någon kamrat och svetsa loss! Bur känns på något sätt som ett måste på denna typ av bil! Invändig eller invändig spelar ju ingen roll. Men utvändig ser ju rätt fräsigt ut, vet dock inte om farbror blå eller herr Bilprovning håller med om det!
Ja, Niva'n är frän och så. Men när du lägger fram det på det sättet så känns den ju inte så intressant. Samt att Zuukans stela framaxel känns ju mer vettig,
Jag har tittat på Jimnin och den verkar också vettig. Den tilltalar mig inte på samma sätt som Sj'n. Gillar enkelheten i den bilen. Lutar nog åt att det blir en av de två.
J Landin skrev:Glöm ej cherokee/ grand cherokee, grymt kapabla för pengarna, och jävligt gött med lite "bekvämligheter"(som automatlåda, servo och spiralfjädrar) i skogen!
Har tittat på cherokeen men där talat storleken emot den. Vet inte varför men jag gillar de mindre modellerna! Automat har faktiskt aldrig varit intressant, alltid föredragit manuell! Vet att många föredrar automat i skogen! Men de går ju att få galet billigt! Hur är det med delar till de?
Danne skrev:Pajero mk2 för tusan, 33or går nästan på original och spärr i bakaxeln är standard.

Vet inte varför men jag har fått för mig att pajeron är lite av ett sorgebarn! Har inga fakta som stödjer den åsikten, och ändrar den gärna! Vilka årsmodeller innebär mk2?