stannar plötsligt

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

stannar plötsligt

Inlägg av wigert » fre jul 13, 2018 13:37

Hej! Har ett problem med min babyblå samurai -90 :D Kör inte så ofta med den, står mest avställd i garage, men för ett par veckor sedan tänkte jag att jag skulle lufta den lite i sommar. Den startade som vanligt och gick klockrent, men hade i bakhuvudet nånstans att den gick lite illa när jag ställde av den för ca 2 år sedan, så jag köpte nya stift på biltema och bytte dom. Körde en runda på ca 6 km och allt var lugnt. Stannade på ett ställe ett par timmar och skulle köra hem! Efter bara nån kilometer tvärdog motorn, hade lite dåligt med soppa i tanken så jag fixade en dunk å fyllde på några liter...fortfarande död. Startmotorn gick runt men ingen tändning. Fick bogsera hem. :( .Provade hemma att starta och till slut tände den motvilligt, men gick som en påse nötter. Dagen efter startade den som vanligt, men efter 10 min på tomgång började den gå illa, för att sedan stanna. Därefter död. Har upptäckt att när den strular så hoppar varvräknaren upp på 2000 varv och är orolig, detta med enbart tändningen påslagen. När detta sker hörs pulserande knäppande från tändspolens utgång till förd dosa.Kan även tillägga att för flera år sedan lade läget till att koppla in startmotorn av i tändningslåset, så numera får jag slå på tändning och trycka på extern knapp. Har läst på flera forum, och av det kan man dra slutsatsen av att det kan vara tändspole, hallgivare, jordproblem, bensinrelä pump mm. Har ni några tips?

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » sön jul 15, 2018 9:51

Ingen som har haft samma problem? Är kass på det elektriska, så vore tackasam för hjälp! Om nu hallgivaren sitter i fördelaren, så måste det väl sitta nån givare på vevaxeln, eller sitter detta ihopkopplat på nåt vis? Har en egen fundering på ev tändningslåset, kan man "tjuvkoppla" det på nåt vis för att utesluta det, och isf hur? När jag skriver att bilen är död, så menar jag att den inte startar, har inte kollat om det är nån gnista! Man kan ju inte tänka logiskt i värmen :rodnar:

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av skogis » fre jul 20, 2018 12:16

vanligt fel på de där är att styrboxen går sönder jag har en renoverad om du vill köpa.
ev utbytes

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » fre jul 20, 2018 19:02

oki, det låter kanon, skall bara utröna om det kan vara nån enklare mojäng som lagt av först! :D

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » sön jul 29, 2018 18:46

Läste som sagt nånstans att hallgivaren kan vara problemet och att den sitter i fördelaren. Går det att byta den, det sitter en rund plåt under rotorn, hur får man bort den isf? Och vart kan man beställa en sådan givare isf? Ringde till generalagenten, och han sa att det fanns inga såna reservdelar till en så pass gammal bil :cry:

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av skogis » tis jul 31, 2018 15:58

har en komplett motor stående.
kan du få köpa billigt men den är i alingsås
borde gå att mäta med en voltmätare om den funkar.
du skall ha plus minus och en signal.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: stannar plötsligt

Inlägg av gubbstrutten » ons aug 01, 2018 9:44

wigert skrev:Hej! Har ett problem med min babyblå samurai -90 :D Har läst på flera forum, och av det kan man dra slutsatsen av att det kan vara tändspole, hallgivare, jordproblem, bensinrelä pump mm. Har ni några tips?
Har din Suzuki immobileizer?
På en av mina Samuraier strulade jordningen.
Elkabeln glappade i kabelskon som var fäst på torpedväggen ungefär ovan kolkanistern.
Ett råd i all välmening.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » ons aug 01, 2018 12:22

hmmm.. tror inte det, är det nån typ av startspärr då, menar du? Det sitter däremot ett defa larm monterat, men det har jag kopplat ur. Har sedan tidigare haft problem med att inte startmotorn gått runt när man vrider på nyckel. men löste det då med en separat startknapp. Men nu när den inte vill starta, så händer det ibland att startmotorn "slår till" bara genom att vrida på tändningen? Hur kan det vara möjligt?. Känns som att startmotorn får en impuls. Kan det vara nåt tjall med tändningslåset? Har en video på hur tändningen beter sig när jag vrider till tändläge, men vet inte hur man lägger upp den här?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: stannar plötsligt

Inlägg av gubbstrutten » tor aug 02, 2018 9:59

Har du provat att gå förbi tändningslåset genom en elledning direkt från "+" på batteriet(eller grova strömledningen på startmotorn) direkt till solenoidens manöverkrets?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » tor aug 02, 2018 22:21

för några år sedan strulade startmotorn, och då kopplade jag en separat kabel till den med en tryckknapp emellan, och det har funkat bra. Detta är inte problemet, utan det är att motorn börjar gå ojämnt efter en stund för att därefter stanna, och inte gå att få igång igen!

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » tis aug 07, 2018 21:57

förbaskat! Skulle kolla lite anslutningar och tog bort ett flatstift till en givare under termostaten. När jag skulle sätta dit det igen gick stiftet av på givaren. Kan man löda dit ett stift på den, eller var får man tag i sådana?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: stannar plötsligt

Inlägg av gubbstrutten » ons aug 08, 2018 8:28

wigert skrev:förbaskat! Skulle kolla lite anslutningar och tog bort ett flatstift till en givare under termostaten. När jag skulle sätta dit det igen gick stiftet av på givaren. Kan man löda dit ett stift på den, eller var får man tag i sådana?
Prova med att löda, det skulle jag göra i ditt ställe.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

wigert
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons feb 27, 2008 18:58
Ort: Torsås

Re: stannar plötsligt

Inlägg av wigert » tor aug 09, 2018 21:16

Oki, skall testa :) ! Var beställer man delar till dessa bilarna, finns det nån bra sida?Ringde generalagenten, men dom hade inte mycket att erbjuda :cry:

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: stannar plötsligt

Inlägg av niva_mats » fre aug 10, 2018 1:04

Jag skulle kolla bränslefiltret.
Eventuellt även plocka ner tanken och titta i den.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: stannar plötsligt

Inlägg av BorkJonas » fre aug 10, 2018 16:17

Har du gnista??? Tändspolen???
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar