Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » fre jun 17, 2016 22:16
Mitt första inlägg här

Är inte så mycket för att skriva pekfingervalsen så ni får fråga ist
Har i mellan åt besökt forumet för SJ info inför

Gårds maskin bygge
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... ed49b3bad7" onclick="window.open(this.href);return false;
och mitt pågående långtids projekt Suzuki offroad bil
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... ed49b3bad7" onclick="window.open(this.href);return false;
med gott resultat
Går de att ladda upp bilder hit

eller bara länka

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
Frasse i Lammhult
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Inlägg
av Frasse i Lammhult » fre jun 17, 2016 22:18
Jag tror du måste länka bilderna hit, de verkar som att alla gör så.

Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
-
Ronnie79
- Hemmastadd
- Inlägg: 156
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:43
- Ort: Rättvik
-
Kontakt:
Inlägg
av Ronnie79 » mån jun 20, 2016 19:09
Den översta tycker jag att jag känner igen från Classic Car Week i grustaget när det var Formula Offroad!

kul pryl!

-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » mån jun 20, 2016 21:37
Ja de stämmer att jag var där med den
Ronnie du får komma förbi på en provkörning

vi bor ju nästan grannar

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
klirre
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
-
Kontakt:
Inlägg
av klirre » tis jun 21, 2016 22:15
Det där bygget kommer aldrig funka... Rotatationen på det stora hjulet är ju fel
Detta kommer bli grymt, Är svag för lwb:n blir riktig granna med lite höjning och fetare hjul. Kommer bli kanon med de där fäljarna så du får lite bredd, det går åt på dessa. Men om man ska vara lite kritisk mot något (som man givetvis måste vara när man är lite små-avis) så är de där däcken inge vidare i skogen. Duger ju att börja med så kan man byta till riktiga grejor sedan
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
Engman2
- Veteran
- Inlägg: 1963
- Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
- Ort: Borlänge
Inlägg
av Engman2 » tis jun 21, 2016 22:46
Precis läst igenom hela Gårdsmaskinen tråden, riktigt coolt och udda bygge

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » ons aug 03, 2016 13:48
Nu Har de hänt en del
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 3#p3662813" onclick="window.open(this.href);return false;
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » sön mar 04, 2018 19:18
Har införskaffat lite prylar.
Här ska den sitta.
Dessa ska nog passa också

får nog byta lite gaffa till plåt bara innan jag kan skruva dit dom :vissla:
Jag har designat nya stötfångare, men killen som har hjälpt mig med att göra CAD ritningar på delarna har slarvat bort USB stickan med mina stötfångare
Finns de någon som känner sig villig att hjälpa till ? (Jag har alla mått)

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » sön mar 04, 2018 19:22
Överblivna delar.

Har inte gjort någon längre provkörning än

men jag har konstaterat att de går fortfarande att köra fast.
Skärmblinkersena börjar bli en bristvara då dom inte gillar närkontakt med träd.
Så jag har tillverkat adaptrar i glidplast till ett par små LED lampor

nu ska dom hålla

de blir nog skärmen som ger med sig.

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » sön mar 04, 2018 19:23
Har Tillverkat fler godsaker

som väntar på montering.
Den övre är ett panhardstag till framaxeln och den nedre är ett reaktionsstag (traction bar) till bakaxeln.

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » sön mar 04, 2018 19:25
Har byggt en adapter till domkraften.
För drag.
För att lyfta bilen i schackelfästena.
Parallellstaget blev lite misshandlat i somras

var lika bra att fixa de nu när ändå hjulen var borta.
Bättre.
Panhardstaget har kommit på plats.

Har bara kört några få km med bilen än, men jag tycker den känns mycket stadigare nu.
Reaktionsstaget på plats.

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
klirre
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
-
Kontakt:
Inlägg
av klirre » tor mar 08, 2018 23:30
Snyggt! Ambitiöst med både panhardstag å momentstag i fram. Bara bak kvar

tips när du ändå har ångan uppe är att vända bladen i fram så du få hänkena under bilen å helst använda bak-blad. Blir sjukt bra.
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
gubbstrutten
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av gubbstrutten » fre mar 09, 2018 9:54
PerO83 skrev:
Parallellstaget blev lite misshandlat i somras

var lika bra att fixa de nu när ändå hjulen var borta.
]
Jag "förstärkte" parallellstaget på min Sukka med ett långhålsborr inuti röret - efter noggrann riktning.
Gjorde att parallellstaget fjädrade tillbaka efter oönskad kontakt med underlaget.
Rubicon

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » lör mar 10, 2018 0:56
Jag har både press och några extra på lager

så de tar nog ett tag innan jag har förbrukat dom
Vilket stål ska de vara om jag ska tillverka ett eget, bättre som "fjädrar"?
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
PerO83
- Hemmastadd
- Inlägg: 188
- Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
- Ort: Dalarna
Inlägg
av PerO83 » mån jul 30, 2018 20:56
Har nu fått hem ett litet pussel att klippa och klistra med på semestern

Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.