Dags att presentera mitt projekt efter nåt år av "lurkande" på forumet.
Har hängt runt mestadels på JeepSweden.net tidigare, men tänkte att det kanske är lika bra att jag delar med mig av mitt projekt här också.
Epilog:
Det var hösten 2016. Jag såg på jobbets internwebb att en jobbarkompis sålde sin nybesiktade XJ -91. Jag klämde, kände och slog till.
Så vad gör man med en Jeep egentligen? Började köra runt på alla gamla banvallar och skogsvägar hemmavid tills jag kände att det var dags att ta tag i alla småfel som fanns.
Vad som hänt hittills:
Ett grenrör i rostfritt köptes in och byttes till, eftersom det gamla var sprucket. Avgassystemet byttes i ett senare skede i sin helhet.
Jag lessnade på att det smällde rätt fint i drivlinan, så alla knutkors byttes (både i framaxeln mot spindlarna och i kardanerna).
Köpte ett 3" höjningskit på eBay som bestod av puckar fram och iläggsblad bak. Monterades och jag blev rätt nöjd med höjden.
Det läskiga Bendix-bromssystemet började spöka efter lite körningar i vätan tidigt 2017. Efter felsökning konstaterades det att reläet som slår till vakuumpumpen hade packat ihop.
Som tur är var reläets funktion som ett vanligt enkelt relä av typen man har till extraljus t.ex. Ett nytt relä med sockel handlades på biltema och skarvades på kablarna.
Packar reläet ihop igen är det numera bara att stoppa dit valfritt extraljusrelä.
XJ'n E85-konverterades med "röda Saabspridare" och har funkat helt problemfritt. Har i skrivandes stund kört närmare 2000 mil på E85 utan några problem (förutom ett igensatt bränslefilter).
33" däck på fula originalfälgar köptes in och slängdes dit också. Det är väl här jag står just nu.
Framledes då?
Nya längre bromsslangar från Wrangler TJ har handlats in och ska monteras i helgen. Har även köpt på mig en uppsättning "Jack Wheeler" fälgar med dimensionerna 15x8 med ET -20. Däcken ska krängas om till dessa och sättas dit på bilen så fort jag får tid.
Ska handla på mig längre stötdämpare. Siktar på en uppsättning begagnade originaldämpare från Wrangler JK för att hålla priset nere

En "Hack N' Tap" modifiering står högt upp på önskelistan, så jag kan köra med främre XJ-kardan bak och slippa knasiga vinklar på knutkors och annat. Ska även slänga bort bakre krängningshämmaren så fort jag bytt bromsslangar. Missade att ta bort den vid höjning.
Lite bilder:
Vid inköp:


Efter höjning:

Som den ser ut just nu:

