Vilken diffspärr är bäst?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vilken diffspärr är bäst?
Jag har en Wangler 97:a.
Som jag nu har köpt 4.88 i utväxling till men fundera nu på vad jag mer ska ha.
Vad kör ni med? Luft diff lr en elektrisk diffbroms?
Mvh
Som jag nu har köpt 4.88 i utväxling till men fundera nu på vad jag mer ska ha.
Vad kör ni med? Luft diff lr en elektrisk diffbroms?
Mvh
Senast redigerad av grönberg den mån okt 15, 2018 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Vilken diffbroms är bäst?
Torsen är både effektiv, billig i inköp samt lätt att montera jämfört med luftdrivna spärrar.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Vilken diffbroms är bäst?
Ja det kanske men nu funderar jag på om jag ska ha ARB lr en typ E-locker?gubbstrutten skrev:Torsen är både effektiv, billig i inköp samt lätt att montera jämfört med luftdrivna spärrar.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.
Känns som jag räddar min axel lite med det..
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Vilken diffbroms är bäst?
En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Vilken diffbroms är bäst?
Aa fast en luft lr elektrisk kopplar man väl inte in förens man får ett problem i skogen är min tanke?Gustavsson skrev:En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Torsendiff är alltid igång.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Vilken diffbroms är bäst?
Då vet du inte hur en torsen fungerar.grönberg skrev:Aa fast en luft lr elektrisk kopplar man väl inte in förens man får ett problem i skogen är min tanke?Gustavsson skrev:En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Torsendiff är alltid igång.
Subaru, till exempel, och ursprungsQuattron hade 3 torsen vardera.
Du tror väl inte att de var ständigt låsta?

Då kan man ju lika bra ha en AGA-diff!

Diffspärr kopplar man i INNAN man får problem!

B t w bör du ändra rubriken då det inte är diffbromsar utan diffspärrar du verkar vara ute efter, eller hur?

Härutöver är jag tveksam om det är så klokt att sätta en axelspärr i en gammal DANA 35.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Vilken diffbroms är bäst?
Ska du köra hårdare offroad så ska du inte ha en torsen.
Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.
Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.
Re: Vilken diffbroms är bäst?
[quote="zurfer"]Ska du köra hårdare offroad så ska du inte ha en torsen.
Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.[/
Ja alltså bilen ska ju användas, enklare offroad så kan man köra som den är.
Även värre oxå fast då får man ju vålda en del:)
Tack för info!
Det lutar åt El tycker jag, enklare o koppla in oxå.
Dock har jag ju dana 30 fram där jag tänkt ha den.
Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.[/
Ja alltså bilen ska ju användas, enklare offroad så kan man köra som den är.
Även värre oxå fast då får man ju vålda en del:)
Tack för info!
Det lutar åt El tycker jag, enklare o koppla in oxå.
Dock har jag ju dana 30 fram där jag tänkt ha den.
Re: Vilken diffspärr är bäst?
I min wrangler -97 med dana 30 fram så är det 27 splines va?=)
Min plan är att beställa en elektrisk diff. Bara så ja inte får hem fel=)
Min plan är att beställa en elektrisk diff. Bara så ja inte får hem fel=)
Re: Vilken diffspärr är bäst?
Jag har en aussilocker i bak och en ox i fram …..tycker att vajer styrt verkar pålitligare
Skrev Eddie
Team Psykbryt
-------------------------------------------------------
XJ 94
Impreza GT 99(nu med Sti motor) Skrotad :O)
Nissan Navara 06
2 st kyosho inferno 1:8
I st Traxxas Summit crawl bil
IH 150C från 63 Biltransport (Såld 130809)
Team Psykbryt
-------------------------------------------------------
XJ 94
Impreza GT 99(nu med Sti motor) Skrotad :O)
Nissan Navara 06
2 st kyosho inferno 1:8
I st Traxxas Summit crawl bil
IH 150C från 63 Biltransport (Såld 130809)