Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Hej!
Börjar bli sugen på en Jeep Wrangler med V8 och automat från en grand cherokee. Någon som har erfarenheter?
Är väl svårt att få plats med den trestegade lådan med överväxel? Kardanen blir kanske löjligt kort?!
Vet ju att alla Äldre Wrangler bara hade trestegs låda. Troligen för att automaten blev för lång med od.
Jag har varken köpt YJ:n än eller donatorbil, så har ingenting att mäta och titta på än.
Ideer och erfarenheter mottages gärna!
Börjar bli sugen på en Jeep Wrangler med V8 och automat från en grand cherokee. Någon som har erfarenheter?
Är väl svårt att få plats med den trestegade lådan med överväxel? Kardanen blir kanske löjligt kort?!
Vet ju att alla Äldre Wrangler bara hade trestegs låda. Troligen för att automaten blev för lång med od.
Jag har varken köpt YJ:n än eller donatorbil, så har ingenting att mäta och titta på än.
Ideer och erfarenheter mottages gärna!
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Spännande!
Självklar menar jag Wrangler YJ! Inte XJ.
Kul att se XJ med 8:a också!
Självklar menar jag Wrangler YJ! Inte XJ.
Kul att se XJ med 8:a också!
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
De e mitt första bygge som e en xj. Nästa e en yj. Tips, hitta en donatorbil nyare än 96. Då e de en kortare låda samt elektroniskt styrd låda så du har en box som sköter allt. Samtidigt som innan du börjar riva så kan du mäta dig fram till vilka kablar du behöver använda. Ja köpte en Motor paket med lös härva, har fortfarande inte ens velat ta i de...
Ja har en dana 300 mont. bakom en 46re, flyttat bak bakaxeln 8cm å bakkardan e ändå kort.
Ja har en dana 300 mont. bakom en 46re, flyttat bak bakaxeln 8cm å bakkardan e ändå kort.
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Jag vill ju ha Quadra drive fördelningslådan med så YJ får permanent 4wd och 46re eller vad det nu blir med 4 steg
Men som sagt vet inte om det får plats?! Någon som vet?
Men som sagt vet inte om det får plats?! Någon som vet?
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
46re å 46rh är båda 3 stegade med overdrive om ja minns rätt.
Ja har inte måtten i huvudet men ja minns att de va väldigt långt paket.
De ja kan säga med 95% säkerhet e att de får inte plats utan att flytta bakaxeln. Kanske, om du flyttar fram motorn så långt att vattenpumpen remhjul slickar kylet. Å utan höjning... Men den vikt fördelningen e inte optimal.
däremot så e ja ganska säker på att de borde gå med en th400 med quadradrivelådan från en gammal cherokee wagoneer eller chief. Har för mig att en här i stan gjort så i sin cj7.
Han har däremot den gamle chief 360 men de borde passa.
Men som sagt e ja inte säker! Men de e lite idéer som ja själv hade innan.
Ja har inte måtten i huvudet men ja minns att de va väldigt långt paket.
De ja kan säga med 95% säkerhet e att de får inte plats utan att flytta bakaxeln. Kanske, om du flyttar fram motorn så långt att vattenpumpen remhjul slickar kylet. Å utan höjning... Men den vikt fördelningen e inte optimal.
däremot så e ja ganska säker på att de borde gå med en th400 med quadradrivelådan från en gammal cherokee wagoneer eller chief. Har för mig att en här i stan gjort så i sin cj7.
Han har däremot den gamle chief 360 men de borde passa.
Men som sagt e ja inte säker! Men de e lite idéer som ja själv hade innan.
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Vill sticka in lite med lite fakta om th400 och quadratrack lådan (BW1339) den har passengerdrop fram till 1979 efter det sitter det tf727 och drivers drop
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Jo det stämmer ju att 46 RE/RH trestegare med over drive efter.
Men är ju helst det jag vill ha en 318/360 med 46RE/RH med Quadradrive fördelningslåda.
Någon vänlig själ som kan mäta från sprängkåpan på sin GC med V8 hur långt avståndet är till utgående kardan till bakaxeln.
Gärna någon med wrangler som mäter samma. Har iofs en med wrangler i bekantskapskretsen så den löser jag om ingen snabbt kan mäta.
Men är ju helst det jag vill ha en 318/360 med 46RE/RH med Quadradrive fördelningslåda.
Någon vänlig själ som kan mäta från sprängkåpan på sin GC med V8 hur långt avståndet är till utgående kardan till bakaxeln.
Gärna någon med wrangler som mäter samma. Har iofs en med wrangler i bekantskapskretsen så den löser jag om ingen snabbt kan mäta.
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Hej!
Har precis lagt i en 5.2 med låda och NP242 från XJ fungerar kanon, men som sagt blir en liten kardan där bak, ungefär 35cm men jag har vinklade min axel istället för att flytta den så det fungerar väldigt bra.
https://youtu.be/fbV9augKb3c
Mojje
Har precis lagt i en 5.2 med låda och NP242 från XJ fungerar kanon, men som sagt blir en liten kardan där bak, ungefär 35cm men jag har vinklade min axel istället för att flytta den så det fungerar väldigt bra.
https://youtu.be/fbV9augKb3c
Mojje
medl Nsor
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Hej Mojje!
Helrätt bygge!
Vill ju ha fler bilder! eller filmer.
Just vad jag vill! Självklart vill man hellre vinkla upp axeln än flyttar bak, det känns bonnigt att flytta bak axeln och sabba de fräcka proportionerna.
Vad har du för låda? 46RE? Fördelning vill jag helst ha NP 249/ NV249
Helrätt bygge!
Vill ju ha fler bilder! eller filmer.
Just vad jag vill! Självklart vill man hellre vinkla upp axeln än flyttar bak, det känns bonnigt att flytta bak axeln och sabba de fräcka proportionerna.
Vad har du för låda? 46RE? Fördelning vill jag helst ha NP 249/ NV249
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Att det funnits YJ med V8 och automat är helt klart.
För ett antal år sedan hade SVT ett TV-program om ett hemvändande ishockeyproffs som hade tagit med en YJ med V8 som flyttgods från USA.
B t w - Wrangler XJ?
För ett antal år sedan hade SVT ett TV-program om ett hemvändande ishockeyproffs som hade tagit med en YJ med V8 som flyttgods från USA.
B t w - Wrangler XJ?
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Blev fel med lite kortslutning när rubriken skrevs. Självklart år det Wrangler YJ det skulle stå!
Mig veterligen har aldrig några YJ med V8 lämnat fabriken. CJ 7 fans ju där emot med AMC 360 V8. I YJ:n har det väl bara varit 2,5 liters 4:a, 4,4liters 6:a och senare 4 liters 6:a med insprutning.
Finns ju många i USA med Chevy maskiner och lådor.
Men jag kör gärna original Chrysler Mopar 8:a .
Tråkigt att Jeep själva inte bygger kombinationen Wrangler med V8 när prylarna ligger på hyllan till andra bilar i deras program.
Mig veterligen har aldrig några YJ med V8 lämnat fabriken. CJ 7 fans ju där emot med AMC 360 V8. I YJ:n har det väl bara varit 2,5 liters 4:a, 4,4liters 6:a och senare 4 liters 6:a med insprutning.
Finns ju många i USA med Chevy maskiner och lådor.
Men jag kör gärna original Chrysler Mopar 8:a .
Tråkigt att Jeep själva inte bygger kombinationen Wrangler med V8 när prylarna ligger på hyllan till andra bilar i deras program.
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
4,2 så klart! För tjocka fingrar här
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Hej!
Jag tog motor och låda från samma bil (grand cherokee 1998 5.2L) så vad jag kunde se så heter lådan 44RE och den lådan du pratar om sitter bara bakom 5.9l V8an, det jag ska använda min jeep till räcker det med NP242 fördelnings lådan man kan misshandla dom ganska rejält och så passar den rätt på( håll bara koll på vilka splins du har på lådorna, finns olika) , sen måste man sätta dit ett SYE kit och kardan med dubbel knut annars blir det tufft med vinklarna.
Tyvärr är det den enda film eller fotot jag har, hann inte fundera på det när jag byggde i motorn, gick rätt fort, med lite hjälp tog det ca 2,5 veckor.
Men kan ta lite bilder nu och lägg in om du vill?
Mojje
Jag tog motor och låda från samma bil (grand cherokee 1998 5.2L) så vad jag kunde se så heter lådan 44RE och den lådan du pratar om sitter bara bakom 5.9l V8an, det jag ska använda min jeep till räcker det med NP242 fördelnings lådan man kan misshandla dom ganska rejält och så passar den rätt på( håll bara koll på vilka splins du har på lådorna, finns olika) , sen måste man sätta dit ett SYE kit och kardan med dubbel knut annars blir det tufft med vinklarna.
Tyvärr är det den enda film eller fotot jag har, hann inte fundera på det när jag byggde i motorn, gick rätt fort, med lite hjälp tog det ca 2,5 veckor.
Men kan ta lite bilder nu och lägg in om du vill?
Mojje
medl Nsor
Re: Wrangler XJ med Drivlina från GC ZJ V8 318 eller 360
Hej Mojje!
Vanligast drivlinan som finns till salu är ju så klart 5,2 med 44RE. Det funkar fint med den för mig. Helst tar jag med fördelningslådan med visco och permanent 4wd.
Hamnade fördelningslådan längre bak antar jag med en 44RE? Är NP242 mindre än NP249?
SYE kit förstår jag blir ett måste med kort kardan.
Väldigt gärna fler bilder, skulle vara uppskattat.
Mvh Calle
Vanligast drivlinan som finns till salu är ju så klart 5,2 med 44RE. Det funkar fint med den för mig. Helst tar jag med fördelningslådan med visco och permanent 4wd.
Hamnade fördelningslådan längre bak antar jag med en 44RE? Är NP242 mindre än NP249?
SYE kit förstår jag blir ett måste med kort kardan.
Väldigt gärna fler bilder, skulle vara uppskattat.
Mvh Calle