Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön jan 13, 2019 18:15

Har även köpt på mig en hel drös med slang och Alurör som var tänkt att använda till kylaren, men har fan inte funderat så mycket på upphängning till dom än..? Förslag? Farsan tyckte avgasklammer och det borde ju funka om man lägger emellan något tunt gummi för korrosionskydd mellan rör och klammer..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Victors Garage

Inlägg av macke » sön jan 13, 2019 19:39

Ska du inte ha fläktkåpa?
TGB 13

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: Victors Garage

Inlägg av Flupp » sön jan 13, 2019 20:22

Ett litet tips bara, kolla hos rörgrossen dom har många bra rörsvep, typ dessa
https://www.dahl.se/store/dahl/svevia-4 ... 6506786213


Hälsningar
Leffe
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » mån jan 14, 2019 12:22

macke skrev: sön jan 13, 2019 19:39 Ska du inte ha fläktkåpa?
Jodå, men just nu ligger prio på att få den åk/flyttbar.. Så det kommer 😁
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön jan 20, 2019 18:43

Har inte hunnit med så mycket den här helgen, då jag äntligen fick hem ett flaklock till firmabilen som monterats i helgen.. Men blir en liten en :D

Monterat tillbaka kylare och batterier samt dragit slang till lådan
Bild2019-01-20 14.15.46 by Vc1r, on Flickr

Och rör till kylaren..
Bild2019-01-20 16.19.09 by Vc1r, on Flickr

Skönare när det är trångt :mrgreen:
Bild2019-01-20 16.19.15 by Vc1r, on Flickr

Där kommer båda rören dyka ned under karossen och sen följa vänster ramben..
Bild2019-01-20 16.19.20 by Vc1r, on Flickr

Och äntligen! Så har nya garagekompisen hittat hem :D Ser fram emot att sätta den i arbete 8)
Bild2019-01-20 16.19.58 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Victors Garage

Inlägg av frank » mån jan 21, 2019 19:42

Najs med svarv i garaget, står högt på min önskelista med.

Är det långt kvar tills du kan premiärköra?
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » mån jan 21, 2019 20:21

Egentligen skulle jag väl kunna slänga i tanken nu, dra klart bränsleledningar och till kylaren så kan man ju gnugga gång på den och testa.. Men 27 April ska den rulla, då har vi premiär och jag har sålt andra bilen 🙈
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Victors Garage

Inlägg av Robe » tis jan 22, 2019 8:17

Blir bra! Kul med bilder och återkommande uppdateringar :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön feb 03, 2019 18:56

Väntar nu bara på en hop med slangklämmor och slangskarvar så kan vi avlsuta detta projekt med att dra rör till kylaren :D Känns riktigt skönt att få bocka av en rätt stor post på tavlan nästa vecka måste jag säga, nu känns det verkligen som att provkärningen närmar sig :D

Lite bilder då!

45an till höger i bild var ooootroligt tight att det skulle gå att få den emellan stagningen och karossen, men var ont om plats i övrigt..
Bild2019-02-03 18.36.51 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-02-03 18.37.05 by Vc1r, on Flickr

Ska strippa flexslangen mot tornet sen så den ligger still..
Bild2019-02-03 18.37.16 by Vc1r, on Flickr

Fick ta bort övre plattan och sätta brickor på skruvarna för att få ner höjden så mycket som möjligt, huven går faktiskt igen nu :mrgreen:
Bild2019-02-03 18.37.40 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-02-03 18.37.43 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-02-03 18.37.50 by Vc1r, on Flickr

Kvar att göra nudå är exp kärl, samt slangdragning, samt till värmepaketet, men det borde bli klart nästa helg, får hem sista prylarna i veckan.. :beer:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Victors Garage

Inlägg av Lone Wolf » sön feb 03, 2019 20:39

Snyggt som vanligt :tumbup:

vad använder du för rör dimension?
är det någon fläns ( kragning ) på rören så att slangar inte glider av så lätt?

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön feb 03, 2019 22:16

Lone Wolf skrev: sön feb 03, 2019 20:39 Snyggt som vanligt :tumbup:

vad använder du för rör dimension?
är det någon fläns ( kragning ) på rören så att slangar inte glider av så lätt?
Var 38/45mm på kylaren, så körde det hela vägen till motorn, så sitter det en reducering på 45an till 38mm där :tumbup: med facit i hand skulle jag dragit allt i 38 dock.. Både för plats och enkelheten av bara en dimension..

Är kragning på rören, ja :tumbup: 45orna gick gode tu gt att få på/av.. Köpte allt hos do88, vart en skapligt slant.. :roll:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön feb 17, 2019 18:40

Nära nu..

Ägnat mig i helgen åt att dra fram kablage till motorutrymme, samt lite service/fylle av oljor och kylvätska.. :D

Fick vika en ränna i papp när motorn skulle dräneras.. Satt rakt ovanför axeln.
Bild2019-02-09 13.25.30 by Vc1r, on Flickr

Autlådan vart också tömd, men missade bilder där.. :x

Och så började vi att koppla batterier :D Mycket smidiga polkontakter från SeaSea :D (Nej, jag är inte sponsrad, men dom ÄR grymt smidiga, med många snlutningar!
Bild2019-02-15 16.38.52 by Vc1r, on Flickr

Jord..
Bild2019-02-15 16.38.57 by Vc1r, on Flickr

Blev visst dubbla jordkablar till batterierna :D
Bild2019-02-15 16.39.02 by Vc1r, on Flickr

Avsäkrat och huvudströmbrytare..
Bild2019-02-15 16.39.06 by Vc1r, on Flickr

Här kan vi snacka långa kablar :lol:
Bild2019-02-15 16.39.36 by Vc1r, on Flickr

Köpte kopplingsplint från seasea också (Jobbar alldeles bredvid dom i Saltsjö-boo för tillfället ;) )
Bild2019-02-15 16.39.55 by Vc1r, on Flickr

Sen har även jag fått hydraultanken omsvetsad! Pluggat 2 utgångar varav en vart flyttad till uppepå, som påfyllning (Syns i bild) samt så svetsades avluftningen till vänster i bild dit!
Bild2019-02-15 16.41.53 by Vc1r, on Flickr

Samt så är alla oljor påfyllda, utom styrningen då det tydligen var en avluftning i originallocket som behövde tätas :roll: Och även glykol är uppfyllt!

Nästa helg så kanske.. ;)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Victors Garage

Inlägg av Robe » tis feb 19, 2019 22:41

Nära nu! Film film film!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » fre feb 22, 2019 18:12

Gott folk!

Har ni bytt olja och filter i motorn, och har insatsfilter, se för fan till att komma ihåg att dra åt locket riktigt igen :roll: Annars kan jag härmed meddela att ni kommer dränka garagegolven i OLJA.

Over and out :aargh:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » lör feb 23, 2019 19:09

Jaha, till eder som sitter och väntar på provkörningsfilm, ni får tyvärr vänta någon vecka till :cry:

Började nämligen igår (fredag med att dra in för knappar till start och glödning, vilket jag äntligen fått fart på original glödrelä, planen efter det var såklart motorstart! :D

Börjar lufta ur styrningen lite genom att vrida fram och tillbaks på ratten, såklart itter slangarna fel på orbitrolen :| Så byter plats på dom, sen så, motorstart!!

Så glöder på án en vända, farsan står redo med startgasen och den brummar igång så snällt efter ett par försök, står och avnjuter åsynen och efter några sekunder på tomgång smäller det till, vi tittar till på varann en snabbis, varvid jag böjer mig ned och ser motoroljan forsa ner på garagegolvet :evil: SAAATANA PERKELE! Glömde ju av att jag skulle dra åt locket över oljefiltret, hade skruvat åt 2 av 3 skruvar/muttrar fingertight, den tredje satt en bit upp, så locket satt väl kvar tills den fick upp oljetryck, därav "smällen"

Skruvade fast locket iaf, sen var det ju kväll, så vi snabbspolar till Idag..

Lördag förmiddag, Uppstartdags och rulladags! :D löder på den en vända och den startar hur snällt som helst, knappt ett varv på motorn.. Står och beundrar den ett tag, och stänger sedan av den för att kolla oljenivå i motorn, SAAATANA PERKELE! Rinner nedför blocket igen med vad som ser ut som olja.. :evil:

Funderar om oringen i locket ligger fel så tar bort det, men den ligger rätt, så startar upp igen för att vara med och se var det läcker..
Tar lite av strålen på fingret och luktar, Diesel!? :shock: Felsöker och returslangen mellan femman och sexan har gått av.. :|

Iväg fixa slang, kommer hem, nä, då är den för grov utvändigt, slutar med att jag brukar vakuumslang jag hade hmma iaf istället..

Så! Läckan fixad, oljan är bra i nivå, Uppstart igen!

Allt verkar tätt, ända tills jag får syn på oljereturen under turbon, SAAATANA PERKELE! Droppar olja där också, bort med den och kletar på flytande packning på papperspackningen.. Startar upp igen, nuså, allt tätt, så sätter mig i och provar styra fram och tillbaka, jodå, det verkar funka bra, dags att testa lådan, går igenom växlarna lite, prövar lägga den i drive och gasar, jodå, rör sig lite, men är nog för lite olja för den känns seg..

Plötsligt pekar farsan, som står i dörröppningen, under bilen SAAAATANA FUCKING PERKELE!! :cry: :cry: :cry: Flod av ATF olja under bilen, ut fort som fan och döda motorn.. Gott folk, detta är inte styrningen som läcker, är generalläck i fronten på automaten så måste ned med båda lådorna och troligen byta packbox.. :aargh: :aargh:
Bild2019-02-23 14.03.15 by Vc1r, on Flickr

I denna vevan så får jag även syn på att det droppar olja från det högst provisoriska avgasröret bakom turbon!? WTF!? Plockar av det och heela turbon är smetfull i motorolja invändigt :aargh: Detta är alltså en fabriksny holset från KLracing, misstänker att det saknas en packning inuti den..
Bild2019-02-23 15.01.25 by Vc1r, on Flickr

Även kompressorsidan..
Bild2019-02-23 15.02.21 by Vc1r, on Flickr

Så helgen som skulle bli något att se fram emot blev inte riktigt som man tänkt sig..


Sorry för romanen.. ;)
Over 'n' out..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar