Funderar på 4x4 för camping

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av pasenracing » lör feb 09, 2019 20:20

Hej.
Ny på forumet och försökt att söka omkring lite men inte hittat vad jag söker, vet ni att tråden finns som besvarar mina frågor så länka gärna :)

Letar efter en vettig 4x4 för camping samt daglig körning, kör inte så många mil/vecka.
Krav är att det ska vara en vettig 4wd med H/L växel samt 2wd och 4wd val. Inga viskokopplingar eller liknande helst.
Pris runt 30000kr antingen rad4a bensin eller rad6a.
V8 kan funka men helst inte pga bränsleförbrukning, älskar dock ljudet från en V8,
Automat eller manuell spelar inte så stor roll även om det kan vara riktigt skönt med automat.

Min tanke är att slänga på en markis, i med en kylbox och lite annat smått samt ett tält och ta med min till sommaren 5 åriga grabb ut i naturen och på campingar. Hade varit kul att kunna svänga av på någon halvdan skogsväg utan att behöva vara allt för rädd för att köra fast, komma fram till den där sjön eller ån där bara traktorer annars kör och tälta, grilla och fiska men samtidigt kunna köra på vanlig väg och små grusvägar till en trevlig camping.
Vill även kunna åka på lite lättare offroadträffar och liknande för att se om det är något man kanske fastnar för.
Älskar att köra offroad med hoj men lite svårt att ha med grabben då min högerhand gärna fastnar på halv till full gas :P

Har kikar lite på Suzuki Jimny, Vitara och Gran Vitara på blocket och googlat lite.
Även kollat lite på Cherokee och Gran Cherokee men svårt att vet vilken modell man ska satsa på när det väl lider.
Mitsubishi Patrol ser även lite intressant ut tycker jag.

Några rekommendationer på modeller/årsmodeller/märken mm och vad man ska tänka på?

Tack på förhand och länka gärna till befintliga trådar som jag kanske har missat :)
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Lars 9k » sön feb 10, 2019 10:38

Hej!
Då jag sysslar med just det du beskriver så får jag börja med att önska dig lycka till hoppas att du hittar något som kommer att passa dig.
Kombon offroad och camping är kanon men utmanande och full av kompromisser!!

I min garagetråd nedan har jag beskrivit resan jag gjort/håller på, med min Jeep ZJ.

Jag länkar också till en av sidorna på ett annat forum där fokus är just Overlanding.

http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... %A0fordon/
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av gubbstrutten » sön feb 10, 2019 11:52

Hej pasenracing och välkommen till forumet. :D
Ser att du bl a är intresserad av Jimny.
Har du sett att det på Blocket finns en Jimny med taktält?
Kanske något för dig.
Jag äger för närvarande en Jimny -06 - min fjärde "småsukka".
Hör gärna av dig via sidan eller PM om det är något du undrar över när det gäller "småsukkor". :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av pasenracing » sön feb 10, 2019 15:02

Lars 9k skrev: sön feb 10, 2019 10:38 Hej!
Då jag sysslar med just det du beskriver så får jag börja med att önska dig lycka till hoppas att du hittar något som kommer att passa dig.
Kombon offroad och camping är kanon men utmanande och full av kompromisser!!

I min garagetråd nedan har jag beskrivit resan jag gjort/håller på, med min Jeep ZJ.

Jag länkar också till en av sidorna på ett annat forum där fokus är just Overlanding.

http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... %A0fordon/
Tjena.
Ska kika lite i din garagetråd för inspiration :)
Har kikat lite på det forumet också men inte så mycket än.
gubbstrutten skrev: sön feb 10, 2019 11:52 Hej pasenracing och välkommen till forumet. :D
Ser att du bl a är intresserad av Jimny.
Har du sett att det på Blocket finns en Jimny med taktält?
Kanske något för dig.
Jag äger för närvarande en Jimny -06 - min fjärde "småsukka".
Hör gärna av dig via sidan eller PM om det är något du undrar över när det gäller "småsukkor". :tumbup:
Tjena och tackar.
Ja, Jimnyn är lite intressant faktiskt, verkar vara vettiga och kapabla bilar även att dem är jäkligt små :P
Så den nu faktiskt men den är för ny för mig och långt över min nuvarande budget som jag hade tänkt mig, annars så hade den varit kanon skulle jag tro :P :)
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Safari » sön feb 10, 2019 19:30

En Jimmy är för liten som campingbil. Jag har campat mycket med bil och det finns ingen anledning att ha en mindre bil än en XJ. Campade i en XJ och där kunde vi sova i bilen då vädret blev dåligt.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Portland » sön feb 10, 2019 20:43

Taktält kanske?
Skall man ligga i bilen bör den ju annars vara lite rymligare än en Jimny tex.
Bo i bilen (eller möjligen taktält) har stora fördelar mot vanligt tält.
Du kan ju liksom bo vart du vill!
På berghäll, bland sprängsten, i en bäck, utanför McD... ja, du förstår.
Och ofta är det ju just friheten man söker... så skippa tält.

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av pasenracing » sön feb 10, 2019 20:56

Safari skrev: sön feb 10, 2019 19:30 En Jimmy är för liten som campingbil. Jag har campat mycket med bil och det finns ingen anledning att ha en mindre bil än en XJ. Campade i en XJ och där kunde vi sova i bilen då vädret blev dåligt.
Portland skrev: sön feb 10, 2019 20:43 Taktält kanske?
Skall man ligga i bilen bör den ju annars vara lite rymligare än en Jimny tex.
Bo i bilen (eller möjligen taktält) har stora fördelar mot vanligt tält.
Du kan ju liksom bo vart du vill!
På berghäll, bland sprängsten, i en bäck, utanför McD... ja, du förstår.
Och ofta är det ju just friheten man söker... så skippa tält.
Det har ni ju faktiskt helt rätt i om man ser det så :)
Får kanske fundera om lite och kika mer på en Cherokee eller liknande bil, vad finns det mer för vettiga som går att få för vettiga pengar.
Patrol, Pajero, Cherokee/Grand Cherokee (vilka modeller/årsmodeller ska man kolla efter?)
Vad finns det mer för vettigt som man som nybörjare i ämnet kan ha missat?
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Portland » sön feb 10, 2019 21:01

Jag hade Toyota Landcruiser 90 några år... blev många nätter i den.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av gubbstrutten » mån feb 11, 2019 7:50

Jag hade under några år en lång G-Wagen som jag campinginrett.
Men det är ju en rätt så opraktisk bil om man dessutom ska använda den för dd(daily driving).
Vet inte mycket om Suzuki Grand Vitara XL7, men den är ju i alla fall lång.
Suzuki är ju dessutom kvalitetsbilar, till skillnad från Jeep och Land Rover, som jag anser du ska hålla dig ifrån.
Har ägt flera Jeepar Wrangler & Cherokee samt även flera Land Rover Defender.
Nissan Terrano II var jag mycket nöjd med, men de som finns kvar är nog väldigt "oxiderade".
Mazda Tribute/Ford Maverric är billiga nu för tiden och är "mellanrymliga". Drygt 5 år med en Tribute är enbart positiva.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Fisketorp » mån feb 11, 2019 19:56

Ligger en Heyundai 4x4 med hög och låg på fb offroad köp och sälj.
Mycket rost och defekt topp packning (tror jag det var)
Lite modifiering utvändigt och invändigt så har man trevlig bil att sova i samt se sig omkring med.
Krävs ju insats för att få den genom besiktnign dock :woot:

Typ samma bil som dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=OL_rPl2 ... OsnZgg38n0

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Safari » tis feb 12, 2019 8:19

När jag köpte min första Jeep fick jag höra vilket misstag det var. Det skulle dålig kvalité och jag skulle bara få skruva. Man skulle köpa en japs för att slippa skruva. Nu , efter många år och många Jeepar och även andra märken vet jag att det inte stämmer. Att Jeepar skulle vara sämre kvalité är en myt.
Fördelar med en XJ/Grand är lågt pris, lättmekad och billiga delar. Prestanda , det tar inte en förmiddag att nå hundra. Auto, AC mm. Inte så dumt som DD.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Portland » tis feb 12, 2019 19:59

Lite lustigt är det väl ändå att det framhålls som positivt att tex Jeep är lätta att skruva med och att delarna är billiga... vad Toyotas delar kostar eller hur svårskruvad den var vet jag inte. :poke:

Till trådstartaren, hur menar du att ni skall campa?
Skall det vara en bil där ni sover i bagaget eller skall du ha nån inredning också?
Innan var du ju inne lite på tält osv, och eftersom jag sett dig figurera på andra forum där mc och atv nämnts så... kanske något av dessa fordon vore nåt?
...med tält då ju...
Vet du skrev att pojken var 15, men då kanske lätt mc-kort snart är inom räckhåll?
På mc och atv funkar ju tält finfint.
Men visst, tält ställer lite krav på underlag osv.

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av pasenracing » tis feb 12, 2019 21:38

Portland skrev: tis feb 12, 2019 19:59 Lite lustigt är det väl ändå att det framhålls som positivt att tex Jeep är lätta att skruva med och att delarna är billiga... vad Toyotas delar kostar eller hur svårskruvad den var vet jag inte. :poke:

Till trådstartaren, hur menar du att ni skall campa?
Skall det vara en bil där ni sover i bagaget eller skall du ha nån inredning också?
Innan var du ju inne lite på tält osv, och eftersom jag sett dig figurera på andra forum där mc och atv nämnts så... kanske något av dessa fordon vore nåt?
...med tält då ju...
Vet du skrev att pojken var 15, men då kanske lätt mc-kort snart är inom räckhåll?
På mc och atv funkar ju tält finfint.
Men visst, tält ställer lite krav på underlag osv.
MC har jag, en gathoj och en ADV vilka båda ska säljas då jag vill ha något fordon som jag och grabben kan ut med tillsammans när jag har honom, du måste läst fel, står i första inlägget att han är 5 år gammal, fyller det i Maj i år.
Tält är inget som jag har något större problem med att campa i, men visst kan det vara skönt att sova i bilen om det krävs men inget jag har haft några helhjärtade planer på.

För tillfället så är det mest lösa planeringar för att komma fram till någorlunda vilken bilmodell/årsmodell mm man ska kika efter för att ha en vettig bil med potential för att eventuellt bygga vidare på om man vill det i framtiden.
Har alltid haft en förkärlek för Jeep men finns ju även andra märken och även modeller/årsmodeller bland Jeep som kanske inte är dem bästa.
Är inte så insatt i dem olika bilarna när det gäller 4x4 och vad man ska kolla efter egentligen då det inte är något jag har hållit på med tidigare men känner att det är något som hade varit roligt att testa, om inget annat för att kunna ut med grabben i lite terräng ibland då han tycker att sådant är häftigt.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av Safari » tis feb 12, 2019 22:33

Om man köper en bil för runt 30 så är det en äldre bil. Vilket märke man än köper så är risken stor att man får skruva. Är det då lustigt att påpeka att Jeep är lättskruvad och har billiga delar? Det skulle jag tycka vara intressant information. :poke:

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Funderar på 4x4 för camping

Inlägg av gubbstrutten » ons feb 13, 2019 13:19

Finns 6 st Suzuki Grand Vitara XL7 till salu på blocket ungefärligen till din budget.
Den är rymlig(på längden), har 2WD, 4WD & 4WD låg.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar