Ny på forumet och försökt att söka omkring lite men inte hittat vad jag söker, vet ni att tråden finns som besvarar mina frågor så länka gärna

Letar efter en vettig 4x4 för camping samt daglig körning, kör inte så många mil/vecka.
Krav är att det ska vara en vettig 4wd med H/L växel samt 2wd och 4wd val. Inga viskokopplingar eller liknande helst.
Pris runt 30000kr antingen rad4a bensin eller rad6a.
V8 kan funka men helst inte pga bränsleförbrukning, älskar dock ljudet från en V8,
Automat eller manuell spelar inte så stor roll även om det kan vara riktigt skönt med automat.
Min tanke är att slänga på en markis, i med en kylbox och lite annat smått samt ett tält och ta med min till sommaren 5 åriga grabb ut i naturen och på campingar. Hade varit kul att kunna svänga av på någon halvdan skogsväg utan att behöva vara allt för rädd för att köra fast, komma fram till den där sjön eller ån där bara traktorer annars kör och tälta, grilla och fiska men samtidigt kunna köra på vanlig väg och små grusvägar till en trevlig camping.
Vill även kunna åka på lite lättare offroadträffar och liknande för att se om det är något man kanske fastnar för.
Älskar att köra offroad med hoj men lite svårt att ha med grabben då min högerhand gärna fastnar på halv till full gas

Har kikar lite på Suzuki Jimny, Vitara och Gran Vitara på blocket och googlat lite.
Även kollat lite på Cherokee och Gran Cherokee men svårt att vet vilken modell man ska satsa på när det väl lider.
Mitsubishi Patrol ser även lite intressant ut tycker jag.
Några rekommendationer på modeller/årsmodeller/märken mm och vad man ska tänka på?
Tack på förhand och länka gärna till befintliga trådar som jag kanske har missat