Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av pasenracing » fre mar 08, 2019 19:56

Hej.
Är det någon som kan svara på om det ska vara någon indikation i instrumentpanelen när man lagt i 4H eller 4L på en 2001 Pajero Sport?

Tack på förhand.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av Danne » lör mar 09, 2019 10:07

Tror att det ska vara en lite ikon föreställande drivlinan som ska lysa när 4x4 är i.
Men nånting ska det absolut vara. Lyser den inte alls så är troligen lampan pajj för är det fel i drivlinan ska den blinka.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av pasenracing » lör mar 09, 2019 19:59

Okej.
Va ingenting som tändes när man la i varken 4H eller 4L dock så märkte man ju att lågväxeln las i men vet inte om 4wd las i, hade ingen möjlighet att testa då tankmätaren stod i botten, vet inte om det är någon reservlampa på dem men om det är det så va den nog kass.

Något jag märkte va att när jag kört en bit med 4H i så när jag svängde och frikopplade så bromsade bilen in som bara den men funkade som den skulle efter att man lagt i 2H igen, är detta bakdiffen som beter sig antingen som den ska eller som den inte ska?
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av Danne » sön mar 10, 2019 16:03

Det är normalt då den låser fram och bak 50/50 så svänger man så stretar det i drivlinan vilket känns som den bromsar in.
Undvik att köra på torra underlag med 4x4, det sliter på både däck och drivlina.

Men då verkar alla fall allt funka som det ska förutom lampan. Skulle tro att det är ganska lätt i att ta ur instrumenthuset och byta lampan, är det i alla fall på min L200 och dom är ganska lika byggda.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av Danne » sön mar 10, 2019 16:09

En bild från manualen hur du får ur mätarhuset:

https://l200.se/bilder/pajero/matarhus.jpg
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av pasenracing » sön mar 10, 2019 17:17

Danne skrev: sön mar 10, 2019 16:03 Det är normalt då den låser fram och bak 50/50 så svänger man så stretar det i drivlinan vilket känns som den bromsar in.
Undvik att köra på torra underlag med 4x4, det sliter på både däck och drivlina.

Men då verkar alla fall allt funka som det ska förutom lampan. Skulle tro att det är ganska lätt i att ta ur instrumenthuset och byta lampan, är det i alla fall på min L200 och dom är ganska lika byggda.
Ah, så dem låser 50/50 helt mellan fram och bak, alltså redig 4wd på det viset då?
Trodde det va någon form av mellandiff i dem men det är det inte då alltså.

Kanske kan vara värt att åka och ta en kik till på då kanske :P
Danne skrev: sön mar 10, 2019 16:09 En bild från manualen hur du får ur mätarhuset:

https://l200.se/bilder/pajero/matarhus.jpg
:tumbup:
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av Asfalsts indianen » tis mar 12, 2019 22:32

Vart tvungen att gå ut och kolla hur det set ut med 4H ilagt.
Det ska vara en grön lampa som lyser under tempmätaren.
Bild

Som ni redan nämt så låser mittdiffen när 4H/4L läggs i. Det riktigt knakar och knäcket i bilen när man svänger på asfalt.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av gubbstrutten » ons mar 13, 2019 8:43

pasenracing skrev: fre mar 08, 2019 19:56 Hej.
Är det någon som kan svara på om det ska vara någon indikation i instrumentpanelen när man lagt i 4H eller 4L på en 2001 Pajero Sport?

Tack på förhand.
Innan du lägger ner för mycket arbete, kolla så att det inte oxiderat mellan kabelsko och indikator/givare nere på fördelningslådan.
Har jag råkat ut för på annan bil.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport 2001 instrumentpanel/4wd

Inlägg av pasenracing » tor mar 14, 2019 6:42

gubbstrutten skrev: ons mar 13, 2019 8:43
pasenracing skrev: fre mar 08, 2019 19:56 Hej.
Är det någon som kan svara på om det ska vara någon indikation i instrumentpanelen när man lagt i 4H eller 4L på en 2001 Pajero Sport?

Tack på förhand.
Innan du lägger ner för mycket arbete, kolla så att det inte oxiderat mellan kabelsko och indikator/givare nere på fördelningslådan.
Har jag råkat ut för på annan bil.
Ska kolla det när tillfälle och väder ges :)
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Skriv svar