Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
jonte_malmö
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Inlägg
av jonte_malmö » sön apr 21, 2019 13:53
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
jonte_malmö
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Inlägg
av jonte_malmö » mån apr 22, 2019 16:34
Det var säkert en bra metod, till allt utom vattenpumpar och termostathus, blev en liten läcka i botten. Och när jag då försökte spänna läckte det ännu mera och till slut lossnade bulten.
Började om helt idag, testade gängverktyg M10 lite till, efter att ha rengjort och blåst ut lös aluminium ur hålet. Fick upp några gängor i botten tror jag. Sen tog jag en kortare bit gängad stång M10 8.8 och droppade på röd Locktite. Fick den att greppa bra och torka några timmar. Drog på rejält med packningssilikon, sket i papperspackning och lyckades dra åt både bulten som funkade och min egenbyggda bult med en mutter så silikonet pressades ihop ordentligt. Får torka till imorgon innan jag testar fylla med vatten. Hoppas...

Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
jteck
- Användare
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån jan 30, 2012 20:38
- Ort: Marks kommun
Inlägg
av jteck » mån apr 22, 2019 19:19
Funkar det inte så se om du kan få dit en lösgänga typ helicoil eller liknande,brukar funka bra.
-
jonte_malmö
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Inlägg
av jonte_malmö » mån apr 22, 2019 19:24
Just fan, det är nog nästa steg om den läcker när jag fyller på vatten imorgon. Men man måste tydligen köpa ett helt set med verktyg och skit. Dessutom är hålet nästan 11-12mm i ytterkant, men 10mm längst in så vetefan. Håller tummarna att det är tätt nu, gick ju att dra åt så silikonen pös ut i kanterna runt hela, det gjorde det inte förra försöket.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
jonte_malmö
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Inlägg
av jonte_malmö » tis apr 23, 2019 19:12
Succé! Funkade med gängning M10 och röd Locktite, kunde dra på en mutter och spänna så det höll tätt. Dessutom håller bilen fin temp. När jag fyllt på glykol och vatten stod jag på tomgång ca. en kvart, efter fem minuter hörde jag ett klick från termostaten och övre slangen blev varm, men undre kall och fin. Bilen höll tempen bra!
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99