antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av Samuraien » tis maj 14, 2019 22:08

Som sagt, någon som VET antalet splines? Känns som det skulle kunna vara 22 som i bakaxeln, men är inte så säker. Tänkte sätta i en locker på framaxeln, men vill helst inte ta isär allt för att se då det är en del körningar nu och det ju tar ett tag att få hem sakerna...

Så är det någon som sitter på denna kunskap, alternativt har en främre drivaxel lös som kan räkna splinesen?
Hoppas någon sitter på lite info, har försökt söka men finner inget om framaxeln, bara bakaxeln..
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av klirre » ons maj 15, 2019 12:35

Hej. Fram är det 21 eller 22 och bak 26 eller 27. Så det passar inte från bak i fram. Vill även förtydliga att jag inte kommer ihåg antalet splimes till 100% därför jag gardera mig ovan, dvs, finns bara en sort fram och en bak.

Så du har för övrigt inte 22splimes i bakaxeln :tumbup:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av gubbstrutten » ons maj 15, 2019 14:01

Hej, blev intresserad av din fråga och kan inte låta bli att delge dig min erfarenhet i frågan.
Har själv monterat LOCK-RITE i en (Santana) Samurai -98.
Köpte Calmini av Sven Falck(som slutat med bildelsförsäljning, tyvärr).
Vet att det till 410 är klenare axlar = förmodligen då även färre antal splines(glidbommar på svenska).
Beträffande 413 och Samurai skiljer det på längden på axlarna - men inte på diametern = antal splines.
Höger och vänster drivaxlar är inte kompatibla p g a olika längd.
Har kollat i flera tyskspråkiga och flera engelskspråkiga verkstadshandböcker och en reservdelskatalog.
Inte i något fall nämns axeldiameter och antal splines.
Däremot har Calminikatalogen olika detaljnummer på fram och bak samt 2 axelalternativ bak.
88-88.5 Front Part # SS 1510.
86-95 Rear part # SS 1510.
86-95 Rear W/Side Gear Couplers Part # SS 1530.

Trots årsmodellsangivelserna i katalogen så passade spärrarna även på min -98.
Jag valde en av varje = den satsen bak med stora sidohjulen.

Tror inte du behöver vara orolig.
Med största sannolikhet är axlarna uppdelade i 410(klenare) eller 413(grövre) & Samurai(grövre och längre).

Egalt Suzuki eller Santana(i alla fall gällande transmissionen - men inte bromsar(LUCAS) och elsystem).

Lycka till :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av klirre » ons maj 15, 2019 15:55

gubbstrutten skrev: ons maj 15, 2019 14:01 Hej, blev intresserad av din fråga och kan inte låta bli att delge dig min erfarenhet i frågan.
Har själv monterat LOCK-RITE i en (Santana) Samurai -98.
Köpte Calmini av Sven Falck(som slutat med bildelsförsäljning, tyvärr).
Vet att det till 410 är klenare axlar = förmodligen då även färre antal splines(glidbommar på svenska).
Beträffande 413 och Samurai skiljer det på längden på axlarna - men inte på diametern = antal splines.
Höger och vänster drivaxlar är inte kompatibla p g a olika längd.
Har kollat i flera tyskspråkiga och flera engelskspråkiga verkstadshandböcker och en reservdelskatalog.
Inte i något fall nämns axeldiameter och antal splines.
Däremot har Calminikatalogen olika detaljnummer på fram och bak samt 2 axelalternativ bak.
88-88.5 Front Part # SS 1510.
86-95 Rear part # SS 1510.
86-95 Rear W/Side Gear Couplers Part # SS 1530.

Trots årsmodellsangivelserna i katalogen så passade spärrarna även på min -98.
Jag valde en av varje = den satsen bak med stora sidohjulen.

Tror inte du behöver vara orolig.
Med största sannolikhet är axlarna uppdelade i 410(klenare) eller 413(grövre) & Samurai(grövre och längre).

Egalt Suzuki eller Santana(i alla fall gällande transmissionen - men inte bromsar(LUCAS) och elsystem).

Lycka till :tumbup:
Vidare fördjupning

410, 413 och Samurai har samma antal splimes fram och bak, oberoende på årsmodell. Även Vitara har samma fram och bak som Samurai, åt minstonde jlx-modellerna med manuell. Där emot skiljer utv mellan de tre, och utformning på diffarna.

410 och 413 kan man flytta drivaxlarna mellan, men man får om jag minns rätt kapa lite på på ena drivaren om man tar drivare från 410 till 413. Tyvärr så skiljer diffarna i övrigt, så man kan inte flytta innehåll imellan som tex locker.

413 och Samurai har samma innehåll i diffarna bortsätt från utv enl nedan. Där emot är Samurai ca 8cm bredare och har handbroms på axlarna i stället för på fördelningslådan som 410 och 413 har. Det skiljer även på hålbild i medbringare på 413 och Samurai -89 och framåt

Samurai och Santana (Spansktillverkade)är i stort sätt samma axelmässigt bortsätt på olika bromssystem och knutors i kardaner. Diesel har även lite kraftigare drivaxlar.

Vitara har har helt egna axlar men framdiffen passar bolt-on på 413 och Samurai fram. Dock är huset i aluminium och är således klenare. Vitara bak har samma splimes men passar i övrigt inte på 413 eller Samurai. Dock så kan man kapa bort axelrören och svetsa dit från antingen 413 eller Samurai och på så sätt få en hybridbakaxel, alternativt ta medbringare och pinjong från vitara fram-diff och sätt på 413 eller Samurai bakdiff.

Utväxlingar:

Sj410: 4,10:1
Sj413: 3,9:11
Samurai: 3,71:1
Vitara: 5,13:1

Splimes:
Fram: 22
Bak: 26
If in doubt, Flat out!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av gubbstrutten » fre maj 17, 2019 8:24

klirre skrev: ons maj 15, 2019 15:55
gubbstrutten skrev: ons maj 15, 2019 14:01 Hej, blev intresserad av din fråga och kan inte låta bli att delge dig min erfarenhet i frågan.
Har själv monterat LOCK-RITE i en (Santana) Samurai -98.
Köpte Calmini av Sven Falck(som slutat med bildelsförsäljning, tyvärr).
Vet att det till 410 är klenare axlar = förmodligen då även färre antal splines(glidbommar på svenska).
Beträffande 413 och Samurai skiljer det på längden på axlarna - men inte på diametern = antal splines.
Höger och vänster drivaxlar är inte kompatibla p g a olika längd.
Har kollat i flera tyskspråkiga och flera engelskspråkiga verkstadshandböcker och en reservdelskatalog.
Inte i något fall nämns axeldiameter och antal splines.
Däremot har Calminikatalogen olika detaljnummer på fram och bak samt 2 axelalternativ bak.
88-88.5 Front Part # SS 1510.
86-95 Rear part # SS 1510.
86-95 Rear W/Side Gear Couplers Part # SS 1530.

Trots årsmodellsangivelserna i katalogen så passade spärrarna även på min -98.
Jag valde en av varje = den satsen bak med stora sidohjulen.

Tror inte du behöver vara orolig.
Med största sannolikhet är axlarna uppdelade i 410(klenare) eller 413(grövre) & Samurai(grövre och längre).

Egalt Suzuki eller Santana(i alla fall gällande transmissionen - men inte bromsar(LUCAS) och elsystem).

Lycka till :tumbup:
Vidare fördjupning

410, 413 och Samurai har samma antal splimes fram och bak, oberoende på årsmodell. Även Vitara har samma fram och bak som Samurai, åt minstonde jlx-modellerna med manuell. Där emot skiljer utv mellan de tre, och utformning på diffarna.

410 och 413 kan man flytta drivaxlarna mellan, men man får om jag minns rätt kapa lite på på ena drivaren om man tar drivare från 410 till 413. Tyvärr så skiljer diffarna i övrigt, så man kan inte flytta innehåll imellan som tex locker.

413 och Samurai har samma innehåll i diffarna bortsätt från utv enl nedan. Där emot är Samurai ca 8cm bredare och har handbroms på axlarna i stället för på fördelningslådan som 410 och 413 har. Det skiljer även på hålbild i medbringare på 413 och Samurai -89 och framåt

Samurai och Santana (Spansktillverkade)är i stort sätt samma axelmässigt bortsätt på olika bromssystem och knutors i kardaner. Diesel har även lite kraftigare drivaxlar.

Vitara har har helt egna axlar men framdiffen passar bolt-on på 413 och Samurai fram. Dock är huset i aluminium och är således klenare. Vitara bak har samma splimes men passar i övrigt inte på 413 eller Samurai. Dock så kan man kapa bort axelrören och svetsa dit från antingen 413 eller Samurai och på så sätt få en hybridbakaxel, alternativt ta medbringare och pinjong från vitara fram-diff och sätt på 413 eller Samurai bakdiff.

Utväxlingar:

Sj410: 4,10:1
Sj413: 3,9:11
Samurai: 3,71:1
Vitara: 5,13:1

Splimes:
Fram: 22
Bak: 26
Tack klirre! :D Dessa/dina uppgifter borde sparas av moderator "för kommande generationer". :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av Samuraien » fre maj 17, 2019 20:08

Men som du skrev först här;

"410, 413 och Samurai har samma antal splimes fram och bak, oberoende på årsmodell"

Så skrev du längst ner:
Splimes:
Fram: 22
Bak: 26

Då är det inte samma fram/bak, eller mena du vitaran eller så?

Enligt infon på lockers på hemsidor och ebay så är det samma fram och bak, allt verkar vara 26 splines. eller så finns det inga diffar alls till framaxeln på en sj413?! låter konstigt isåfall tycker jag.

Grym info btw, tack för all input allihopa! utväxlingen va kul att få reda på :tumbup:
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av klirre » fre maj 17, 2019 20:49

Gubbstrutten: Kul när man kan bidra likt dina pedagogiska inlägg :beer:

Samuraien: Jag var otydlig i första inlägget ser jag nu. Sorry för det :rodnar: Men för att förtydliga vad jag menar: Det ÄR olika fram och bak, det jag menar är att 410/413/Samurai/Vitara har samma splimes mot diffen fram (22) och bak (26).

Där emot så byter en del till Crome-Molley och då kan man välja 26-splimsade i fram oxå, och kan således använda sig av bakre diff som då är bolt-on i fram. Detta gäller dock enbart Samurai med de bredare axlarna.

Så svaret är som sagt nej, du kan inte ta en locker till bak och sätta fram om du inte bytt drivaxlar fram.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av Engman2 » lör maj 18, 2019 20:04

Om man vill ha utväxlingen från en vitara till sj410/413, hur går man till väga då? :mrgreen:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av Samuraien » lör maj 18, 2019 20:09

okej, då förstår jag.. det var tråkiga nyheter. Vad jag kan se så finns det då inga alternativ alls för locker fram utom att svetsa ihop den vilket man inte vill. konstigt bara att det inte går att hitta en för framaxeln också på en såpass populär skogsbil.
Och då antar jag att 26-cromolly axlar fram inte passar smala axeln alls då också. nu blev det surt kände jag..

Men tack iaf! nu vet jag mer än innan.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av klirre » sön maj 19, 2019 0:18

Nä då, det finns :poke:

https://www.ebay.com/itm/Spartan-Locker ... nav=SEARCH

Dessa använder man original drev till :tumbup:

Men hur ska du använda bilen? Enbart i skogen eller även på väg?

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av Samuraien » sön maj 19, 2019 19:00

Okej, tack!

Jag håller bilen besiktigad å i trafik, men kör bara till och från körningarna mer eller mindre. Men med frihjulsnav fram borde det inte krångla på asfalten tycker jag. Kan iof bli knepigt om man ska köra på vintern med 4wd, men det kommer nog inte hända heller. Fick ett tips om att bara låsa ena framhjulet då så man får 3wd å ett hjul som ankare fram. Inget jag vet om det funkar eller inte än iaf.
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av klirre » sön maj 19, 2019 21:24

I ditt fall hade jag svetsat diffen. Lock-Right funkar ju så att den låser diffen stumt när man ger moment, vilket kan innebära haveri om det slirar på ena hjulet och du gasar så kommer diffen ”hugga” i vilket inte är hälsosamt. Där emot så har man i stort sätt alltid moment på i skogen vilket gör att diffen för det mesta är låst. Kör du svetsat så har du ALLTID drivning på båda hjulen, och man kan som du säger använda frihjulsnav för att koppla bort ena drivaren och på så sätt få bilen mer hanteringsbar. Dock så bör man ha betydligt starkare axlar än original, då belastningen kan bli enorm på den drivare som är inkopplad.

Mvh
If in doubt, Flat out!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av gubbstrutten » mån maj 20, 2019 8:55

Nu ger jag mig kanske ut på djupt vatten. :rodnar:
Finns det någon torsen som passar till SJ413/Samurai?
Själv har jag inte forskat i ämnet.
Har haft LOCK-RIGHT i (Santana) Samurai (Lille Skutt)1998.
För ett himla oljud så man tror den är på väg att rasa, men det gör den inte. 8)
Monterade VAL-RACING torsen i Niva -11(Ludmilla), som jag hade samtidigt med nuvarande Jimny -06(Rubicon).
En torsen är betydligt trevligare och inte så farlig som en locker vintertid.
Med locker riskerar man stoppsladd på isgata vid svängar.
Har mer än en gång haft tur att inte bli påkörd i sidan när Lille Skutt vände runt.
Ja jag vet att man kan köra långsammare och försiktigare. :rodnar:
En torsen är mer diskret och väntar lite med ingreppet.
Dock kräver torsen en lite speciell körteknik för att den ska greppa, vilket inte är svårt att lära sig.
Generellt kan man säga att med en torsen bestämmer man själv när den ska greppa - en locker är lika påverkbar som en politiker. :(
VAL-RACING är justerbara(innan man monterar dem).
Grundinställningen är "5".
För "fiskörning" i stan kan "3" vara lämpligt.
Vid avancerad offroad rekommenderas "8".
Med "8" är ingreppet brutalare, vilket kan medföra axelbrott.
Men huruvida något fabrikat av torsen finns till Suzuki är för mig obekant.
Skulle jag ställas inför valet blev det torsen för mig.
Till och med före ARB luftspärrar, som jag hade fram och bak på en TJ -05.
Med torsen behöver man ju inte stanna upp och rådbråka sitt förstånd om man ska starta kompressorn, invänta tryck, kolla att spärrarna verkligen kopplar ihop axlarna, innan man beger sig in i "problemet".
ARB kräver tillsyn i form av kontroll att de inte läcker(för mycket).
Äkta ARB kostar skjortan i inköp och är rätt så krävande vid monteringen.
Men "KINA-ARB" lär, enligt flera utlåtanden här på forumet, inte vara sämre än originalet.

Ursäkta en massa o t. :rodnar:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av klirre » mån maj 20, 2019 10:07

Jag har iaf inte hittat annat än Lock-Right, Spartan eller ARB och dess kopior.

Jag måste ju dock säga att jag föredrar luftspärr framför all form av automatiska spärrar. Jag kör nu med en stor 12v kompressor och en 8L trycktank med frånslag och tryckregulator, så trycket finns hela tiden och är även bra vid renblåsning och luftpåfyllning. ARB är ju dessutom jäkligt stryktålig så man behöver ju inte stå still när man slår till den. Baksidan är ju priset som landar på runt 10k om man kör äkta ARB. lite drygt hälften om man kör kina-kopia.
I det fallet hade jag köpt stöddigare axlar då det troligen inte kommer hålla.
Kan starkt rekomendera Patrol Y160 som är både starka och billiga i inköp.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: antal splines mot diffhus framaxel ? SJ413

Inlägg av Samuraien » tis maj 21, 2019 17:37

Blir en locker fram för mig nu först iaf, billigt å bra, visar det sig inte funka så svetsas det nog antar jag, men har ju 6.5a och standard motor så det är varken fart på motorn eller hjulen alls i skogen.. tycker det borde funka om man inte tappar huvudet i någon håla och våldar sig ur då kanske.

låter onekligen gött med kompressor mm, men sådant får man nog skrapa ihop till under ett längre tag tyvärr..
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Skriv svar