Sjunkande bromspedal Nissan D22

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av Pvpjtgb1111 » sön maj 12, 2019 16:25

Jag har fått ett bromsproblen som går mig nerverna ordentligt nu :aargh:

Allt började med att jag bytte bromsbelägg på höger framhjul. Jag pressade in kolvarna som vanligt för att få dit de nya beläggen. Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den.

Har man tändningen avslagen blir den helt stum.

Köpte då en ny huvudbromscylinder och bytte till den men problemet kvarstår. Har även bytt ABS-pump utan nån skillnand.

Det försvinner ingen bromsvätska från behållaren så det verkar inte läcka nånstans.
Jag har luftat enligt konstens all regler och även luftat lastkännarventilen på bakaxeln. Har kört igenom ca 2 liter bromsvätska igenom systemet. Jag har justerat backarna på bakaxeln.

Förra ägaren bytte ut bromsoket på höger fram till ett med dubbla luftnipplar, men det ska bara vara en original. Detta har dock fungerat prima fram tills beläggbytet.

Är tillbaka på ruta ett nu och har slut på ideér. Tar tacksamt emot hjälp med detta elände :cry:
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

Sten87
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre sep 30, 2016 16:26

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av Sten87 » tis maj 14, 2019 6:18

Kolla på beläggen och se om de nya har en "metallflärp" eller vad man nu ska kalla det. Ifall båda har det måste man ta bort metallbiten på den ena klossen som är inåt på bilen annars så slipper inte klossen att röras ordentligt när man ska bromsa så det upplevs som luft i systemet.
Råkade ut för detta sist när jag bytte och höll på att bli tokig innan jag upptäckte felet.

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av Pvpjtgb1111 » tis maj 21, 2019 18:41

Tack för tipset! Har för mig att det bara satt flärp på ena men ska kolla upp detta.
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av IH80 » tor maj 23, 2019 13:12

Har haft liknande problem ett par ggr dels beroende på bromsslang som fungerade som ballong d.v.s expanderade vid tryck dels p.g.a av ett flexande bromsok och nu senast var det bakre hjulcylinder (alu) vars infästning pulvriserats så den satt inte fast som den skulle vilket resulterade i att jag var tvungen att pumpa upp tryck för att få bromsverkan var helt 100 på att jag hade läckage men ingen olja försvann! Fattar fortfarande inte hur det kunde bli så utan läckage?

Du har väl antar jag 3st slangar 2st fram och en bak börja med att klämma ihop en av dem närmast den del av röret som kommer från huvudcylindern och testa bromsen är den fortfarande likadan så gör likadant på nästa slang o.s.v blir bromsen ok på någon så är nog problemet där, är det bak antingen en hjulcylinder eller slangen är det fram bromsok eller slang.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av Pvpjtgb1111 » mån maj 27, 2019 20:43

IH80 skrev: tor maj 23, 2019 13:12 Du har väl antar jag 3st slangar 2st fram och en bak börja med att klämma ihop en av dem närmast den del av röret som kommer från huvudcylindern och testa bromsen är den fortfarande likadan så gör likadant på nästa slang o.s.v blir bromsen ok på någon så är nog problemet där, är det bak antingen en hjulcylinder eller slangen är det fram bromsok eller slang.
Testade detta och då blev pedalen stum som den ska vara! :woot: Släppte den som går till bakaxeln utan att det blev sämre men när man släppte ena sidan fram började det sjunka så sakteliga. Släppte man sen den andra sidan sjunker det ordentligt igen :cry: Men misstänker bromsslangarna nu så nya är inköpta. Upptäckte att ena slangen var skavd såpass att armeringen tagit skada, antar att det kan göra så att den flexar på grund av det.

Hoppas innerligt att nya slangar löser bekymret :!:
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av IH80 » ons maj 29, 2019 11:07

Verkar som att du har något fel framtill på bilen men när du säger "när man släppte ena sidan fram började det sjunka så sakteliga" undrar jag om pedalen aldrig tar stopp förrän den når golvet?
Det är ju annars naturligt att det sjunker (men bara en bit) när man släpper eftersom att kolven kommer att röra sig den bit som krävs för att klossarna ska ta stopp mot skivan.

Nu har ju inte de bilar som jag haft detta problem varit utrustade med abs men chevan som jag har är det där har jag stört mig över väldigt svampig pedal ung. som att det är luft i systemet och eftersom att bromsarna ändå behövde ses över bytte jag alla hjulcylindrar, bromsok, rör och slangar bara huvudcylinder samt abs lämnades kvar, luftade därefter på vanligt sätt samt kopplade in scanner och körde absenhetens luftnings process men samma svampiga pedal ändå! Googlade på detta och det verkar som att det kan uppstå fickor med luft i abs enheten som kan va svåra att få bort, tänker väl byta huvudcylindern också men absenheten får vänta i och med att den är förhållandevis ganska dyr.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Pvpjtgb1111
Rutinerad
Inlägg: 286
Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
Ort: Varberg

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av Pvpjtgb1111 » tor maj 30, 2019 16:16

IH80 skrev: ons maj 29, 2019 11:07 Verkar som att du har något fel framtill på bilen men när du säger "när man släppte ena sidan fram började det sjunka så sakteliga" undrar jag om pedalen aldrig tar stopp förrän den når golvet?
Det sjunker en bit i början precis som du säger men fortsätter sedan sjunka. Jag har fått tips att det är luft kvar nånstans ändå också men frågan är var och hur man får bort det.. Går det att koppla upp sig på en sån här gammel Nissan tro?
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Sjunkande bromspedal Nissan D22

Inlägg av IH80 » lör jun 01, 2019 20:45

D22 fanns väl mellan 98-06 så antar att det borde finnas ett OBD uttag men det kan nog skilja en hel del med hur avancerade funktioner som finns mellan de tidiga och senare D22 modellerna under 90-talet var det väl ganska simpelt på de japanska bilarna.

Undrar om det inte skulle gå att avgöra om det finns luft i abs enheten genom klämma ihop alla slangar om den är helt stum då så bör väl ingen luft finnas annars borde den väl kännas mjuk och svampig åtminstone?
Om den är helt stum kanske man skulle klämma en sida åt gången fram och är det någon sida som sticker ut börja med att jobba med den.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Skriv svar