Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av Iznogoud » tor jun 06, 2019 10:04

I en annan tråd här eller på insomnade jeepsweden diskuterades startspärr på ZJ och där kom fram att från fabrik är startspärren ej aktiverad direkt utan aktiveras själv efter X antal starter för att underlätta transport från fabrik till ÅF.
Utifrån svaret att immon aktiveras även i en begagnad PCM så tycks samma sak gälla även XJ´s startspärr.

Problemet i sig ligger nog inte i PCM´n utan i den oftast separata startspärren, som skickar ok signal till PCM att nyckel/fjärrkontroll stämmer med bilen. Så att bara byta PCM utan att koppla bort startspärrenheten lär inte hjälpa gissar jag.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av jonte_malmö » fre jun 07, 2019 19:55

Just det, där är en enhet i passagerardörren på ZJ. Testade koppla bort den men då funkade inte fjärren alls och startspärren låg på. Så den enheten måste vara inkopplad.
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av jonte_malmö » fre jun 07, 2019 19:55

Men det var ZJ, som sagt :roll:
Ford Explorer '98

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » mån jun 10, 2019 11:27

Har fått olika svar från olika verkstäder i Sverige som kallar sig specialister. Jag påstår inte att de inte är det men har ingen egen erfarenhet. Två säger att man inte kan ta bort startspärren, en säger att man kan,. En fjärde säger bara att de inte kan utan kan bara programera en ny fjärr.
Förfarande är detsamma som jag läst på något amerikanskt forum. Bilen måste gå att starta och medan motorn är igång ska man koppla bort något eller några saker, sedan låter man motorn vara igång ett tag innan man stänger av den. Sedan ska bilen glömt bort att den tidigare hade Immobilizer. Jag är skeptisk men har bestämt mig för att prova.
Återkommer med resultatet när verkstaden är klara men det kan ta någon/några veckor då de är fullbokade just nu.

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » tor jun 13, 2019 14:17

Firman kunde inte fixa problemet utan att byta ECU, som jag isf själv måste beställa.
Verkar vara något problem med mottagaren i bilen. Den som ser till att ge rätt info till ECU:n.
Trist då jag pröjsat för transport av bilen till verkstaden och nu lika gärna kan byta den själv (gratis). Så då blir det transport hem igen.

Har dock hittat en firma i USA som kan programmera om en ECU och skicka den till mig. Kommer förmodilgen hamna på omkring 3000kr + tull och moms.

christoffergronberg
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av christoffergronberg » lör jul 06, 2019 11:36

Hej!


Har precis samma problem som du har.
Har också fått olika svar hur man går tillväga för att få bort immobilizern.

Är inne på att beställa en ECU från staterna.

Alt. 1.
Programmerad helt efter bilens VIN-kod (delvis med immobilizer) men om man kopplar ur enheten i taket (mottagaren eller vad man ska kalla den) så kommer inte immobilizer i ECU att aktiveras. Har också hört att dessa från fabrik inte är aktiverade...

Alt. 2
Hitta någon som kan programmera ECU utan immobilizer, känns som en bästa lösningen men har inte hittat något företag som kan utföra detta.




Hälsningar
Christoffer

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » ons jul 17, 2019 9:55

Jag har kollat en hel del på amerikanska forum och det verkar som att man kan åtgärda problemet genom en s.k. SKIM delete/reset.
Det finns några på eBay och några fler som via sina hemsidor erbjuder detta.

Här en amatör som gör detta:
https://www.youtube.com/watch?v=7hEN2R7y_tc

Jag har varit i kontakt med bl.a. dessa företag:
https://sykedecutuning.com/jeep-grand-c ... elete.html (de har listat Grang Cherokee men det är samma för XJ)
https://www.ebay.com/itm/292722364307?ul_noapp=true
https://www.garretttuning.com/products/ ... rogramming
https://www.hptuners.com/ (HP Tuners skickade en lista på alla deras underleverantörer i Europa och jag kontaktade alla i UK och några i Tyskland och Italien men ingen har svarat)

Jag åker till Dallas i början av september och skulle kunna ta med mig både min ECM och någon annans om så önskas men tyvärr hittar jag inget företag i och runt Dallas som kan fixa detta, Kontaktade ett tiotal via mail igår och hoppas på svar.

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » ons jul 17, 2019 10:00

Ska tillägga att jag även kollat på en begagnad ECM utan Immobilizer aktiverad men det verkar inte så lätt att hitta. Säkert enklare om man bor i USA och kan sitta och ringa runt till skrotar m.m.

christoffergronberg
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av christoffergronberg » tor jul 18, 2019 21:22

Hej!


Samma här, har också varit inne på en del av sidorna du listade.
Hoppas du får svar av någon! Håller tummarna.

Jag är lite inne på att beställa en helt ny ECU från https://www.fs1inc.com/1997-jeep-cherok ... rranty_tab
Får hoppas på att de vissa säger stämmer att Immobilizern inte är aktiverat i början... Så om jag kopplar ut enheten i taket och petar i en ny ECU kanske den blir bra... eller inte:)

Tack för erbjudande att ta med ECU til staterna och kolla. Dock funkar min ännu, kör med jeepen dagligen.
Min dosa funkade fram och tillbaka i ett år för att sedan enbart funka i 4 månader genom att hålla den mot konsolen i taket och larma av... sen slutade det.

Men sen hade jag en sån här https://www.google.com/search?q=5600938 ... XCbigYLWM: liten grej, och håller man den mot secutirty ringen i taket i någon sekund larmar den av (dock inte c-lås) Men trots att dosorna inte funkar med enheten i taket så funkar den där lilla svarta grejen.

Kan du köra med din bil?

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » tor jul 25, 2019 9:15

Jag kan inte köra med min bil. Har säkert stått i 2 månade nu.

Jag har haft en mailkonversation med fs1inc och vad jag förstod av deras svar så kommer immobilizern aktiveras i PSU:n när de programmerar in bilens VIN om bilen levererades från fabrik med immobilizer.

Good day,
Since you still have the immobilizer we cannot program the unit to match the unit without security.
Thank you,
Lisa S


Men jag kanske tolkar svaret fel?

Jag hittar inget annat svar men har för mig att de förtydligade med att inställningen ligger i VIN-numret och att de inte kan göra något åt det. Bara firmor som kan ändra i koden. Jag har kontaktat så många olika firmor vid det här laget så jag blandar kanske ihop det. Möjligen chattade jag med dem.

Det jag vet från flera forum är att allt som har med immobilizern att göra måste kopplas ur innan man sätter in en ECU utan immobilizer. D.v.s. modulen i takkonsolen eller modulen med antenn runt tändningslåsen eller om det även finns bilar med båda. Annars kommer modulen aktivera immobilizern i ECU:n..

Jag har bara en nyckel och en fjärr så jag vet inte säkert att det inte är fjärren som är trasig. Men enligt verkstaden jag lämnade bilen till så funkar fjärren.
Jag har inte heller den där brickan man lägger mot konsolen i taket.
Uppenbarligen korkat att köpa en bil med bara en nyckel... Men den har ju funkat bra i ca 1,5 år.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av Iznogoud » tor jul 25, 2019 17:11

Skitbra med uppföljande svar.
Om du programmerar ett VIN utan startspärr då? Om det nu finns...
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » sön jul 28, 2019 15:20

Bra fråga. Vet inte om det är möjligt men varför inte?
Har kontakt med en annan firma i USA som säger att de har ECM/ECU utan startspärren men sen började de krångla till diskussionen med att det finns olika system och att de kan eller inte kan beroende på system och att jag inte ska koppla bort min SKIM i bilen innan jag sätter i "deras" ECM. Vilket går helt emot vad alla andra säger, forum som ECM-programmerare. Blir smått galen.
Funderar ändå på att beställa en och hoppas på det bästa.
Sista utvägen är väl att skicka min ECM till staterna och få den omprogrammerad och hoppas på att de skickar tillbaka den.
Jäkligt synd att jag inte hittar någon i Dallas-området som kan eftersom jag åker dit i början av september.

Den här infon var intressant, funkar men gav mig ingenting:
https://www.youtube.com/watch?v=NYz-j-HMIjI
Jag har felkod 12 (Batteriet eller ECM urkopplad inom de senaste 50 starterna) och 55 (Inga fler felkoder).
https://www.fixjeeps.com/jeep-check-engine-codes.html

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » sön jul 28, 2019 15:23

Kom att tänka på en "rolig" sak.
En Jeep återförsäljare här vill ha 1852 kr för att felsöka.
En firma i USA som missuppfattade mig och trodde jag bodde i närheten ville ha $29 för att åka ut till mig och felsöka på plats.
Finns en i Arninge som har utrustning för felsökning m.m. så jag ska prata med honom igen. Men risken är väl att felsökningen kommer kosta mer än att köpa en ECM från USA:

ananswe
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av ananswe » sön jul 28, 2019 15:27

Lone Wolf skrev: tor maj 30, 2019 9:03 Jag köpte ny box från Amerika till min Xj-97
vart håller du till?? har du limited med sexa och aut
Var köpte du och hur gjorde du när du kopplade in den i bilen? Behövde du koppla bort något i bilen?
Enligt forum och de som programmerar om ECM måste man koppla bort SKIM modulen från bilen innan man installerar den nya ECM:en. Annars kommer SKIM i bilen programmera ECM att den finns och så är man tillbaka på ruta ett.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Cherokee XJ 1997 Immobilizer problem

Inlägg av Iznogoud » sön jul 28, 2019 15:45

1852Kr var ju billigt, har en offert sparad som följde med en ZJ jag köpte där Jeep ÅF ville ha ca, 18000Kr för felsökning och demontering av extramonterat larm.
Tog typ 1 timme för mig att riva ur larmet och göra bilen original igen. 18000Kr... :roll: ( Borde ha varit enklare att vara ärlig och säga att de inte klarar, eller ville ha det jobbet . Efter en sådan offert lär man inte fråga den ÅF igen om bilreparationer)
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar