Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
Hej,
Jag har en kort Pajero MK1 med havererad bensinmotor. Funderar på att dieselkonvertera den och sedan utföra en registreringsbesiktning. Givet rätt motorval det bör ju vara en ren formalitet, med tanke på bilens årsmodell.
Min undran är hur enkelt det är att sätta in en Mitsubishi 2,5TD (tror motorn har beteckningen 4D56), med tillhörande växellåda och fördelningslåda. Kan det vara så bra att motorfästen och växellådsfästen passar rakt av?
Not. Allra bäst hade ju varit om det hade räckt att byta motor och att befintlig växellåda passar direkt, men jag tror jag läst någonstans att växellådan inte är samma (jag hoppas alltså i s f på att det bara är sprängkåpan som skiljer sig åt och att befintlig växellådsbalk kan användas till "dieselväxellådan")?
Någon som vet?
Jag har en kort Pajero MK1 med havererad bensinmotor. Funderar på att dieselkonvertera den och sedan utföra en registreringsbesiktning. Givet rätt motorval det bör ju vara en ren formalitet, med tanke på bilens årsmodell.
Min undran är hur enkelt det är att sätta in en Mitsubishi 2,5TD (tror motorn har beteckningen 4D56), med tillhörande växellåda och fördelningslåda. Kan det vara så bra att motorfästen och växellådsfästen passar rakt av?
Not. Allra bäst hade ju varit om det hade räckt att byta motor och att befintlig växellåda passar direkt, men jag tror jag läst någonstans att växellådan inte är samma (jag hoppas alltså i s f på att det bara är sprängkåpan som skiljer sig åt och att befintlig växellådsbalk kan användas till "dieselväxellådan")?
Någon som vet?
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
...inte för att vara sådan..men det är nog både enklare och billigare att köpa en MK1 diesel och använda din nuvarande bil som reservdelsbil eller liknande.
Mvh en som bytt motor i en MK1

Mvh en som bytt motor i en MK1

Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…


Verkar inte vara så vanligt med just korta MK1 med diesel. Vitsen med just MK1 är ju annars att de är betydligt lättare i "köttet" än både senare Pajero och Landcruiser (LC-diesel har jag redan).
Ja, om inte fästena stämmer så kan jag ju lika gärna försöka trycka i min Nissan Terrano motor, inklusive växellåda och fördelningslåda (utgångarna till kardanerna är ju på rätt plats), istället för att köpa in en motor som ändå inte passar...
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
Tjenare!
Jag äger en 1985a Pajero Mk1 ursprung bensinare men sitter en 4d56 från en lite nyare pajero.
Den var bolt on fästen för växelåda, motor etc. (Men då kom den från en Mk1 pajero också)
Jag har ett paket med motor, lådor liggandes om det är av intresse, visserligen lillebror på 2,3l Td då. 4D55?
Jag äger en 1985a Pajero Mk1 ursprung bensinare men sitter en 4d56 från en lite nyare pajero.
Den var bolt on fästen för växelåda, motor etc. (Men då kom den från en Mk1 pajero också)
Jag har ett paket med motor, lådor liggandes om det är av intresse, visserligen lillebror på 2,3l Td då. 4D55?
Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
Får väl tillägga att 4d56 kom från en Wagon men var ingen skillnad att montera i min korta, däremot fick man ju ta den korta kardanen då Wagon är lite längre =D
Såg du bor på Orust och det är inte alltför långt hit om du vill komma och kika.
Såg du bor på Orust och det är inte alltför långt hit om du vill komma och kika.
Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
Oj! Ja, i kombination med ett ärende i Torp/Uddevalla är det ju inte alls långt. Det hade varit både roligt o lärorikt. Är det ok att du skickar mig ditt tel nr i ett PM, så att jag kan kontakta dig lite lättare?
MVH
Peder
MVH
Peder
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
07noll4388sju69
Bara att slå en pling, har jour nästa vecka så är troligen hemma typ hela tiden då.
Bara att slå en pling, har jour nästa vecka så är troligen hemma typ hela tiden då.

Re: Mitsubishi Pajero 1988 MK1 – dieselkonvertering…
Suveränt, tack!
VH
Peder
VH
Peder
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)