Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av klirre » sön jun 23, 2019 10:01

Kul att du fått provköra, men trist att du bara tar kort i garaget :poke: :mrgreen:

Ang vattnet så känns det ju skumt att den blir varm när det lutar, du är säker på att du inte har en luftficka kvar?

Ang Airshocks så är väl krängningar en biverkning av lång fjädrignsväg, och din bil ser ju ut att ha relativt hög tyngdpunkt, så tror du fått liknade symptom med annan fjädring oxå med likvärdig slaglängd. Det är väl därför man kör med "Anti-Rock" för att motverka det.

Buren blev riktigt bra, och hoppas du får bukt på oljan oxå, trist att du ska få bakslag hela tiden.

Mvh
If in doubt, Flat out!

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön jun 23, 2019 18:11

klirre skrev: sön jun 23, 2019 10:01 Kul att du fått provköra, men trist att du bara tar kort i garaget :poke: :mrgreen:

Ang vattnet så känns det ju skumt att den blir varm när det lutar, du är säker på att du inte har en luftficka kvar?

Ang Airshocks så är väl krängningar en biverkning av lång fjädrignsväg, och din bil ser ju ut att ha relativt hög tyngdpunkt, så tror du fått liknade symptom med annan fjädring oxå med likvärdig slaglängd. Det är väl därför man kör med "Anti-Rock" för att motverka det.

Buren blev riktigt bra, och hoppas du får bukt på oljan oxå, trist att du ska få bakslag hela tiden.

Mvh
Sorry, men det blir ju så när det jävlas, då ids man inte hålla på med massa kort å skit :mrgreen:

Är ju svårt å veta ang. kylningen, men känns mer som att pumpen inte orkade med nu bara.. Köper jag en Davies Craig pump ska ju originalpumpen rensas ur, samt ska termostaten ur, då pumpstyrningen sköter allt, känns som man borde få bättre flöde då..

Jo, det kränger säkert en del med coilovers också, vilket ligger nära om jag inte blir nöjd, men Airshocksen jag har på går lixom inte tillbaka riktigt av sig själv heller, dom känns lixom tröga i sig själv.. Jag vette fan :vetej:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Victors Garage

Inlägg av Robe » tis jun 25, 2019 15:51

Med coilovers så kör du ju med två fjäderkonstanter och du kan ställa in stoppringarna när den undre (styvare) fjädern ska gå i ingrepp. Det motverkar roll en hel del!
Men en kränghämmare är ju ett steg i rätt riktning. Skaffa en mjuk så kan du med fördel behålla den om du senare väljare att gå över till coilovers :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » tis jun 25, 2019 19:18

Robe skrev: tis jun 25, 2019 15:51 Med coilovers så kör du ju med två fjäderkonstanter och du kan ställa in stoppringarna när den undre (styvare) fjädern ska gå i ingrepp. Det motverkar roll en hel del!
Men en kränghämmare är ju ett steg i rätt riktning. Skaffa en mjuk så kan du med fördel behålla den om du senare väljare att gå över till coilovers :tumbup:
Jo, k-hämmare är väl egentligen första steget.. Men har tänkt jag ska testa och se hur den blir om man kan spänna fast axeln med vinchen också.. Det blir ju bara mitt på, men värt och testa iaf..
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av klirre » ons jun 26, 2019 10:03

Robe skrev: tis jun 25, 2019 15:51 Med coilovers så kör du ju med två fjäderkonstanter och du kan ställa in stoppringarna när den undre (styvare) fjädern ska gå i ingrepp. Det motverkar roll en hel del!
Men en kränghämmare är ju ett steg i rätt riktning. Skaffa en mjuk så kan du med fördel behålla den om du senare väljare att gå över till coilovers :tumbup:
Besserwisser :poke:
Grymt med din kunskap, man lär sig alltid något nytt :tumbup:

Victor, hur tänkte du med winchen?

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » ons jun 26, 2019 19:12

klirre skrev: ons jun 26, 2019 10:03
Robe skrev: tis jun 25, 2019 15:51 Med coilovers så kör du ju med två fjäderkonstanter och du kan ställa in stoppringarna när den undre (styvare) fjädern ska gå i ingrepp. Det motverkar roll en hel del!
Men en kränghämmare är ju ett steg i rätt riktning. Skaffa en mjuk så kan du med fördel behålla den om du senare väljare att gå över till coilovers :tumbup:
Besserwisser :poke:
Grymt med din kunskap, man lär sig alltid något nytt :tumbup:

Victor, hur tänkte du med winchen?

Mvh//Klirre

Kommer sätta en ögla el dylikt på axeln, trär linan genom den, sen upp till en av krokarna i ramen, då kan du spänna ihop shocksen fram så dom inte skjuter ifrån lika hårt, vet inte hur mycket det hjälper i mitt fall, men helt klart värt att testa..

Och har du så och du vinchar för att komma lös så kommer du ju alltid att lyfta framaxeln aningen om du kopplar en bit upp, detta borde hjälpa till att bryta sugkraften i leran 8)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » ons jun 26, 2019 19:15

Robe skrev: tis jun 25, 2019 15:51 Med coilovers så kör du ju med två fjäderkonstanter och du kan ställa in stoppringarna när den undre (styvare) fjädern ska gå i ingrepp. Det motverkar roll en hel del!
Men en kränghämmare är ju ett steg i rätt riktning. Skaffa en mjuk så kan du med fördel behålla den om du senare väljare att gå över till coilovers :tumbup:
Du tror det skulle räcka med en framiaf? Eller borde man krngla dit en bak också?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » sön jun 30, 2019 15:38

Vattenpumpen dök upp i veckan..
Bild2019-06-28 15.14.16 by Vc1r, on Flickr

Och idag har tiden lagts på att kapa bort överflaket på lastbilen och göra den klar för regbesiktning :tumbup:
Bild2019-06-30 10.25.15 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-06-30 10.58.43 by Vc1r, on Flickr

Klart :D
Bild2019-06-30 14.14.40 by Vc1r, on Flickr

Ska bara rensas på lite hydraulik nu, så är det klart :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » fre jul 12, 2019 19:35

Jahaja! Semester så nu har det hänt litegranna i veckan..

Köpte ett sånt härnt instrument som kom hem i veckan..
Bild2019-07-09 12.56.30 by Vc1r, on Flickr

Bristande motivation så satt man och filurade i garaget, varpå jag fick se att ena länkhuvudet hade åkt isär på övre länken på framaxeln.. Bara dän med det och satt ihop det igen.. Låsringen måste setat dåligt.. :oops: :vetej:
Bild2019-07-09 14.25.26 by Vc1r, on Flickr

Fick hem avgasrör på Onsdagen till lastbilen så det mecklades ihop, gamla var Sopslut. Helt jävla finito.. Händer inte igen, rostfritt nu :twisted: Kan hända att jag glömde av att sätta dit fjollburken igen.. :mrgreen:
Bild2019-07-10 15.40.17 by Vc1r, on Flickr

Skivorna i mitten av flaket på Svarten var så jävla dåliga så trampade ju igenom en när vi rev flaket på den, så kollade priser på flakskivor, typ 2500 Sek per STYCK för 18mm :| Så köpte inpregnerat 21mm råplan istället och snickrade dit..

75% av balkarna virket ligger på var också så jävla slut så köpte nytt och svetsade dit..
Bild2019-07-11 13.52.23 by Vc1r, on Flickr

Typ 77m virke..
Bild2019-07-11 13.52.25 by Vc1r, on Flickr

Körde på idag mellan regnskurarna så nu är det klart! Tänkte jag skulle dragit på någon mörk lasyr för å tona ner det något, kan nog bli bra..
Bild2019-07-12 16.36.29 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Victors Garage

Inlägg av Iznogoud » lör jul 13, 2019 18:13

Mörk lasyr... Är inte läckande motorolja mörkt nog? :roll:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » tor jul 18, 2019 18:58

Iznogoud skrev: lör jul 13, 2019 18:13 Mörk lasyr... Är inte läckande motorolja mörkt nog? :roll:
Ska inte vara nå läck är tanken 8)

Update..
Originalpumpen rensad på impellervingar..
Bild2019-07-14 15.07.44 by Vc1r, on Flickr

Ny vattenpump på plats.. :D
Bild2019-07-14 16.25.32 by Vc1r, on Flickr

Och så var jag ju iväg på regbesiktning i Måndags med Svarten, Gick väl mindre bra, satt ju 2 otäcka 5 wattare i ett par extraljus fram och sen slant jag ju med vinkelharry och tappade bort ljuddämparen, vilket inte var populärt.. :| :roll:

Så fixade det i Tisdags och rullade ner till billotteriet idag för kontroll..
Bild2019-07-18 15.30.11 by Vc1r, on Flickr
8)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » tor jul 18, 2019 19:00

Nytt paket på gång också, klickade precis hem en Antirock, hoppas den kommer i nästa vecka! :D

Edit: Jag hade ju tänkt sätta den fram, men man kanske ska sätta den bak? :?

Såg att Robin hade satt bak bara, fan, nu vart jag velig :|
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Victors Garage

Inlägg av Robe » tor jul 18, 2019 23:54

Jag körde med den fram först. Nu flyttade jag den bak. Med krängaren bak så blir bilen lite mer rollig jämfört med att ha den fram. Fördelen är att nu kan framaxeln röra sig lite mer fritt utan att påverka karossen. Tex om du ska klättra upp för något så är det bra.

Men det är nog en smaksak och fler faktorer spelar in vart man ”bör” sätta den. Jag lyckades bygga så den passar både fram och bak så jag kunde testa :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors Garage

Inlägg av Victor » tis jul 23, 2019 18:36

Robe skrev: tor jul 18, 2019 23:54 Jag körde med den fram först. Nu flyttade jag den bak. Med krängaren bak så blir bilen lite mer rollig jämfört med att ha den fram. Fördelen är att nu kan framaxeln röra sig lite mer fritt utan att påverka karossen. Tex om du ska klättra upp för något så är det bra.

Men det är nog en smaksak och fler faktorer spelar in vart man ”bör” sätta den. Jag lyckades bygga så den passar både fram och bak så jag kunde testa :)
Ja, vi får se hur jag gör, får kika lite positioner när jag får hem den.. :tumbup:

Liten update då..

Uppdagades ju luftläckage i bakre diffen för ett tag sen, tyckte det var dags för den nu..
Bild2019-07-19 13.40.37 by Vc1r, on Flickr

Sist meckades det ihop med lite olika stora Oringar och gängtejp då mina diffar hade någon gammal modell av tätning, har faktiskt hållt ett tag
Bild2019-07-19 13.40.41 by Vc1r, on Flickr

Nuförtiden är gummit och metallen ihopgjutet i en del..
Bild2019-07-19 13.40.48 by Vc1r, on Flickr

Sen böt jag ju anslutningen på diffhuset också, till nya stilen, inga pics dock..

Och sist jag var ut så läckte det rätt bra från tanken, visade sig vara mellan tanken och en solenoid, samt där kompressorn ansluter till tanken..

Det här är lufttrycket vid 16.00 på eftermiddagen..
Bild2019-07-20 15.51.42 by Vc1r, on Flickr

Vid typ 11.00 nästkommande dag, grymt :D
Bild2019-07-21 09.48.43 by Vc1r, on Flickr

Håller nu på med ett skydd för styrcylinder + länkar..
Bild2019-07-22 14.13.29 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-07-22 14.13.50 by Vc1r, on Flickr

Mallat i papp, och outlinat på 5mm stålplåt..
Bild2019-07-22 15.53.51 by Vc1r, on Flickr

Bild2019-07-23 12.54.53 by Vc1r, on Flickr

Nästan klar.. Ska göras ett par trianglar på utsidan bara, samt ska främre röret pluggas.. Tycker det borde bli rätt stabilt.. :D
Bild2019-07-23 16.01.42 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Victors Garage

Inlägg av klirre » tis jul 23, 2019 19:14

Mycke kul updates att gå igenom nu😃 Blev det bra med vattenpumperiet?

Skönt med skydd för styrningen men hur klarar den belastning underifrån? Känns som om det är långt utstick men du kanske du har förstärkningar inte jag ser. Har lyte pys i min arb oxå, så får väl ta tag i det oxå framöver...

Några körningar inplanerat?
If in doubt, Flat out!

Skriv svar