Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Lone Wolf
- Beroende
- Inlägg: 1172
- Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
- Ort: Falköping
Inlägg
av Lone Wolf » sön jul 28, 2019 18:25
Min sändare i tacket var trasig när jag köpte jeepen.
så jag köpte bara en box från Ecu exchange i usa
programerad som jag ville ha den, plugga i den starta direkt, funkat i ca 2ås nu

-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » tis jul 30, 2019 8:09
18.000 kr wow! Allt är relativt.
Felsökning är en sak, se vill de ha betalt för att åtgärda felet.
Jag har två spår i Sverige just nu.
En kunnig kille/firma i närheten. Det enda jag tänker är att det lätt kan springa iväg i kostnad när någon ska felsöka och leta möjliga lösningar. Men samtidigt kan det vara värt det. Men, som sagt, i USA programmerar de om en ECU för $99-139. Men det är betydligt struligare och så finns det en risk att man inte får tillbaka den.
Det andra spåret är en nyckelfirma i Jönköping. Väntar svar därifrån.
-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » tis jul 30, 2019 9:02
Lone Wolf skrev: ↑sön jul 28, 2019 18:25
Min sändare i tacket var trasig när jag köpte jeepen.
så jag köpte bara en box från Ecu exchange i usa
programerad som jag ville ha den, plugga i den starta direkt, funkat i ca 2ås nu
Det låter som samma problem. Ska kolla med dem.
Det är många firmor i USA som inte svarat på mina mail.
Bl.a. dessa
https://www.autocomputerexchange.com/
Är det dem du köpte av?
Eller de här?
https://www.ebay.com/str/ecuexchange
-
christoffergronberg
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57
Inlägg
av christoffergronberg » tis jul 30, 2019 21:12
Hej!
Gällande Fslinc fick jag samma svar, att man inte kan programmera annat en VIN kod. Så kom den med Immobilizer i början blir den programmerad med det igen. Men kanske värt en försök om det är så att jag kopplar ur enheten i taket innan jag sätter i ny ECU.
Har även mejlat med
https://www.ebay.com/str/ecuexchange som Lone Wolf tipsade om.
Gällande den lilla pluppen jag har som tydligen funkar när dosorna inte gör det (som sagt mina dosor är hela men ej enhet i tak) så funkar det alltid med pluppen. Hittade denna länk om det kan vara något för dig som har bilen stående.
https://www.renegade-station.de/de/Jeep ... Mopar.html
-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » tis jul 30, 2019 21:34
Jag har pratat med A6Security i Jönköping och de säger att de kan programmera om ECU:n, så att startspärren inte är aktiv.
Lät som att han jag pratade med kunde sin sak.
Det som gör mig lite skakis är att de måste löda bort en krets för att programmera den och sedan löda tillbaka den.
Har även pratat med Vortek Programming i McKinney som ligger ca 5 mil från där jag kommer vara i början av september och de kan också avaktivera startspärren. Vet inte om de också behöver löda bort något.
Tack för tipset! Ska kontakta dem.
-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » tor aug 08, 2019 20:35
Jag har köpt en ECU av dem. På väg från staterna i skrivande stund.
Vad exakt behöver jag tänka på innan jag kopplar in den "nya" ECU:n?
Antar att modulen i taket ska kopplas ur INNAN? Något annat??
-
christoffergronberg
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57
Inlägg
av christoffergronberg » mån aug 12, 2019 23:10
Hej!
Kul och höra.
Mejlar med dem också, väntar på svar vad det skulle kosta bara.
Vad fick du ge för allt?
Jag har fått till uppgift att enbart dra ut kontakten till enheten i taket och sen bara byta ECU.
-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » tis aug 13, 2019 6:47
ECU:n kostade 289 dollar och frakten 78 dollar så ca 3600 kr med dagens kurs. Tull och moms hamnade på 1043 kr.
Efter att jag beställt ECU:n hittade jag några företag i Sverige som påstår sig kunna programmera om i stort sett alla styrenheter på marknaden. De har dock semesterstängt fram till nästa vecka. Har mailat dem. Får se vad de säger. Kan vara bra ifall man får problem i framtiden.
-
christoffergronberg
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor maj 23, 2019 17:57
Inlägg
av christoffergronberg » fre aug 16, 2019 9:49
Absolut, vore kanon och veta om det finns någon i swe som kan fixa.
Har ju beställt från samma ställe som dig men de hade slut på enheter så de ska ta gem nya så har inte fått min än.
Har du monterat och testat din ännu?
-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » tis aug 20, 2019 7:24
Satte i nya ECUn i helgen Nu startar motorn och går kanon.
Ett fel bara... Alla instrument är döda, även de digitala i taket. De funkar med gamla ECUn men inte med den nya.
Varningslamporna verkar funka för de lyser som de ska när man sätter på tändningen och slocknar efter några sekunder.
De har lovat att skicka en ny ECU så jag väntar med spänning. Enligt dem så bytte Chrysler data bus 1997 så tidiga 97:or har gamla och sena har det nya. Vet inte om det stämmer men hoppas att den nya de skickar löser problemet.
-
ananswe
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons maj 29, 2019 12:02
Inlägg
av ananswe » mån sep 16, 2019 9:17
Den andra de skickade funkar. Så nu är Jeepen på vägen igen.
Vet inte om det har med det att göra men bränsleförbrukningen har gått ner från 1,3-1,4 till ca 1,20. Har visserligen inte kört så mycket än. Bara tankat två gånger. Beror nog mer på hur många korta sträckor man kör. För landsväg (Simrishamn-Stockholm) låg den på litern men kör man stad är den törstig som f-n.
-
Lone Wolf
- Beroende
- Inlägg: 1172
- Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
- Ort: Falköping
Inlägg
av Lone Wolf » ons sep 18, 2019 19:08
Gött att det löste sig, trevligt med uppföljning i tråden