Besiktning vs belysning

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Besiktning vs belysning

Inlägg av jonte_malmö » ons aug 21, 2019 17:09

Den som dragit elen på min Bronco måste varit lite klantig, bara två sladdar anslutna på fotkontakten där det ska vara tre, och bara helljuset har funkat och bakljuset bara då heljuset var på.. Drog om allting till framlamporna idag, och satte sladdarna till bakljusen på relä så de går på signal från hel/halvljuset. Allting funkar som det ska nu.

Däremot har jag inget p-ljus, där är faktiskt inte plats i lamphusen fram för p-ljus ens. Är det ok enligt besiktningen att:

1. Ha p-ljuset på nån annan lampa, typ dioder i fronten och inte i lykthuset?

2. Styra p-ljuset på en separat knapp, typ en tryckknapp/vippa i panelen med texten "PARKERINGS-LJUS". Eller måste det styras på ljusreglaget?
Ford Explorer '98

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Besiktning vs belysning

Inlägg av Danne » tor aug 22, 2019 4:55

Jag har flyttat på pljuset till en separat lampa på ett par bilar utan att fått nån anmärkning så de borde gå, Angående knappen har jag ingen aning men det kan väl vara kopplat på tändningen så det alltid lyser?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Besiktning vs belysning

Inlägg av IH80 » tor aug 22, 2019 10:24

Tror att det viktiga är att p-lyset går att sätta på även om tändning är av samt att det lyser även när halv/helljus är påslaget för att fungera som "positions backup" ifall en glödlampa går sönder.
När det gäller en egen knapp borde det nog inte vara några problem om man märker upp dess funktion tydligt men de flesta bilar har väl ett p-ljus läge i orginal kontakten varför inte använda detta?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Besiktning vs belysning

Inlägg av jonte_malmö » tor aug 22, 2019 11:12

Jo, borde gå att koppla på knappen men tänkte göra det enkelt för mig då det redan är draget från en knapp i panelen då det satt några ohyggligt fula styltor med ljus framme i hörnen på bilen som jag tog bort. Tänkte ta sladdarna och dra till några dioder i fronten bara.
Ford Explorer '98

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning vs belysning

Inlägg av gubbstrutten » tor aug 22, 2019 13:51

Om jag inte tar fel har Bronco "vanliga" (förr) runda 7" strålkastarinsatser.
Finns med uttag för positionsljusglödlampa.
Brukar finnas till salu på Blocket.

Annars kan man, men kanske inte så trevlig på sikt, borra hål i reflektorns undre del för en positionsljusglödlampa.
Nackdelen med detta senare förfarande kan vara att reflektorn rostar, om man inte behandlar hålet med rostskydd.
Har själv, på Citroen 2CV, "fixat" positionsljus genom att borra hål i reflektorn.

Voila! :lol:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Besiktning vs belysning

Inlägg av jonte_malmö » tor aug 22, 2019 14:22

Jo, det har jag gjort på min gamla Dodge-pickis också. Köpte små bajonett-hållare och monterade 5W lampor i ljusinsatserna. Denna har fyrkantiga lyktor, tror de bytt till nån eftermarknads i plast.

Sen kom jag på att p-ljuset måste nog lysa bak också va, det räcker inte med fram?

Kanske bäst att koppla in det på ljusknappen, var ska man hitta en sladd (om där inte är ngn framdragen) som ger ström på både p-ljusläget och halvljusläget? Kopplar man direkt på ljus-vredet, eller tar man det från nån box?
Ford Explorer '98

Skriv svar