Wobbling - styrdämpare Jimny 3 & 4.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Wobbling - styrdämpare Jimny 3 & 4.

Inlägg av gubbstrutten » tor okt 24, 2019 11:03

Någon här som har monterat styrdämpare på sin Jimny 3?
Har Jimny 4 styrdämpare som standard?

Min nuvarande Jimny 3 -06 har en tråkig tendens att wobbla vid hastigheter mellan 70 och 80 km/t med hjulen 215/80-15" Cooper Discovery A/T på eftermarknadsaluminiumfälgar med (tror jag) ET -5(plus 5 original på alla småsukkor = 410/413/Samurai/Vitara & alla Jimny).
Med originalhjulen, samt 215/70-15" Michelin X-Ice friktionsdäck på DOTZ Pharao-fälgar finns ingen tendens till wobbling.
Den här wobblingen kan ibland vara så stark att den blir "dödswobbling".
Ökar man till 85 á 90 km/t, eller sänker till cirka 65 km/t så slutat wobblingen, och man kan återta hastighetsområdet 70 /80 km/t igen utan wobbling.
Har balanserat om hjulen, skiftat mellan fram- och bakaxel utan resultatändring.
Ingen skillnad på 2x4hög eller 4x4hög.
Har även kollat alla länkarmar(skiftnycklar), styrarmar, panhardstag och hjullager utan att finna glapp/spel.
Även hjulskränkningen är kollad flera gånger.
Den är puckhöjd 36 mm, men så lite bör väl inte påverka försprånget att det leder till mitt problem?
Bilen har endast rullat cirka 3.900 mil, så framvagnen borde vara intakt, trots besök i terrängen.

Intressant fråga är varför Jimny 3 inte har styrdämpare, medan bladfjädrade 41X/Samurai har styrdämpare.
Någon mer Jimny 3-ägare som har samma problem.

På en nästa ny TJ -06 Sahara 4.0 fick jag problem med wobbling när jag bytte till nya 235/85-16" A/T-däck på nya aluminiumeftermarknadsfälgar med samma ET som originalfälgarna.
Wobblingen var i samma hastighetsområde som problemen med Jimny:n.
Läste, på en USA-site, att TJ:n var mycket känslig för lufttrycket i däcken när man lämnade originalhjulen.
Experimenterade med olika lufttryck och fann optimala lufttrycket.
TJ har som bekant styrdämpare.

Provade med olika lufttryck i A/T-däcken på Jimnyn utan ändring av wobblingstendenserna.

Så, 2 frågor.
Har nya Jimny 4 styrdämpare?
Har någon monterat styrdämpare på Jimny 3?

4x4 OFFROAD erbjuder Ironman styrdämpare á 1.495:- Någon som köpt och monterat?

:vetej:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

zwinto10mm
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 08, 2019 23:26

Re: Wobbling - styrdämpare Jimny 3 & 4.

Inlägg av zwinto10mm » fre aug 27, 2021 19:22

Skriver lite jag oxo, har precis gjort samma koll som du och funderar på en styrdämpare.
Ser om det kommer nått svar den här gången.

Hur gick det för dig?

zwinto10mm
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 08, 2019 23:26

Re: Wobbling - styrdämpare Jimny 3 & 4.

Inlägg av zwinto10mm » sön nov 14, 2021 19:02

Fyller på. Köpte en black raptor styrdämpare från jimnybits. Gjorde en väldig skillnad! Lätt värt!

Skriv svar