Toyota motor 1KD-FTV slutkörd

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rans
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 05, 2012 13:56

Toyota motor 1KD-FTV slutkörd

Inlägg av Rans » ons nov 13, 2019 11:45

Hallå där

Jag har en -13 Hilux 3.0.
Motorn har gått varm pga trasig kylare. Vad rekommenderas att göra, byta motor eller renovera den bef?
Sen undrar jag vad man ska göra utöver byta det som är trasigt. T.ex ny kamrem, lager, packningar, sträckbultar

Med vänlig hälsning

Frågat på flera forum med det är inte för att jag tvivlar på kunskapen, bara öka på bra svar :tumbup:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Toyota motor 1KD-FTV slutkörd

Inlägg av Iznogoud » ons nov 13, 2019 13:23

Om begagnad finns att köpa är det väl bara att värdera ett beg,köp mot en renovering av befintlig.
Demontering/montering ingår i båda alternativen så det är ju som det är, oavsett alternativ är det väl en god idé att samtidigt byta det som ses som servicedetaljer, kamrem mm om motorn ändå är demonterad.
Vid renovering får du ju en "ny" motor jämfört med byte mot en begagnad vilket torde hamna på pluskontot om prisskillnaden inte är för stor. + att du då kan åtgärda ev, modellrelaterade bekymmer om sådana finnes.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Toyota motor 1KD-FTV slutkörd

Inlägg av mr.christian » fre nov 15, 2019 8:28

Finns ju ett alternativ till; att byta motorn till en annan begagnad sen renovera den befintliga och antingen behålla i reserv eller sälja för att finansiera inköpet av den nya...😉

Rans
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 05, 2012 13:56

Re: Toyota motor 1KD-FTV slutkörd

Inlägg av Rans » mån dec 23, 2019 9:26

Bra råd grabbar, sunda grabbar!

Ska göra en kalkyl, i både tid och pengar.

Ang motorn så verkar det inte finnas några fel, detta är sista uppdateringen av den. enda som blir dåliga är spridarna men det är viss dålig diesel, huvudsakligen i andra länder. Tidigare uppdateringen klarade inte trimchip då spack kolvarna eller toppen.

Har precis fått hem den, därför sent svar! :)

Skriv svar