Vilken pickup skulle ni välja? Diskussion ej köpråd!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Vilken pickup skulle ni välja? Diskussion ej köpråd!

Inlägg av Magne74 » lör nov 23, 2019 18:08

Tjenare alla.
Jag satt å fundera på en grej och tänkte att de kanske kunde vara en intressant tråd...
Om ni fick välja en gammal pickup (fram till -95 typ) Vad skulle ni ta och varför?
Är ju fördelar å nackdelar med alla men hur resonerar ni?
Om vi kan bortse från märkes krigen så vore de bra. :D :wink:

Jag har en Mazda b2600 som jag valde för lagliga och praktiska fördelar.
Tex att den får lasta över ett ton på flaket men har sittplats för 4.
Nackdelar med den är väl reservdelstillgången som är lite knaper.

Försöker egentligen inte få ut så mkt av tråden men tänkte att de kan vara lite kul med diskussionen.
Så skriv vad ni tänker :beer:
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Vilken pickup skulle ni välja? Diskussion ej köpråd!

Inlägg av mr.christian » sön nov 24, 2019 4:07

Jag hade en B2600 -01 tidigare och skulle hämta en bil 40 mil bort på biltrailer, kanske liiite för tung för Mazdan men nästan inom laglig dragvikt. Vad jag blev vansinnig på var hur felväxlad den var! Hoppet mellan trean och fyran är alldeles för stort; på trean (i ca 70-80 km/h) så skriker motorn alla moders kval och på fyran stånkar den av saknad ork! Däremot om man kommer upp i över 85-90 km/h så kunde man t.o.m lägga i femman. Problemet är att just i lagom/laglig släphastighet så ligger motorn på alldeles fel varvtal. Då, på hemväg från bilhämtningen, beslutade jag att skaffa något med mer effekt, gärna med automatlåda, och bensinmotor för att hålla ner skatten eftersom jag inte kör så mycket med den. Vad finns det då att välja på? Nåt amerikanskt. Prisklass 10-25.000kr. Önskemål: gärna fullsize Cheva eller Dodge. Ha ha ha! Man får inte ens hjulen till en sån för min budget... Vad blir det kvar då att titta på? Cheva S10. Hm, inget som ens könsorgan växer av men uppfyller mina krav: 4 hjulsdriven, dragvikt över 2 ton - gärna mer. Fick tag i en skaplig S10 zr2 -02a bra utrustad men inget funkar som det var tänkt; AC, elhissar eller centrallås men kanske fixas någon gång. Som alla andra pickisar så kräver den lite svets nästan varje år innan besiktning, men inget allvarligt. Sen får man se till att skrapa fram chassienumret varje år, idiotiskt placerat bak på ramen mitt i all rost... Men annars ok, bra värme, skön att köra och drar inte mer bensin än Mazdan - 1,3-1,5 lit/mil. Skatt och försäkring ligger på drygt 2500kr/st också samma som Mazdan. Dieselpickuper hamnar på dubbla skatten och högre försäkring (varför vet jag inte). Jag prioriterade inte hög lastförmåga på flaket eftersom jag mest har den till dragbil (2,7 ton), men den har betydligt mindre än de japanska iaf.
Nu handlade tråden iofs om lite äldre bilar men de har inte ändrats så mycket över tiden mer än det kosmetiska.

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Vilken pickup skulle ni välja? Diskussion ej köpråd!

Inlägg av Magne74 » sön nov 24, 2019 21:13

Ja nå årsmodellerna ska vi inte tänka så mkt på. Mest bara för att de inte blir en fråga om vilken ny pickup som är bäst ;)
Vilken motor var de i den Mazdan? G6?
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Vilken pickup skulle ni välja? Diskussion ej köpråd!

Inlägg av mr.christian » mån nov 25, 2019 3:32

Magne74 skrev: sön nov 24, 2019 21:13 Vilken motor var de i den Mazdan? G6?
Ja du, ingen aning vad den heter...😆 Men vad hade den - 126hk eller nåt sånt? B2600-01 med insprutningsmotor. En sån där vit bil...😆😆
Hade tre krav när jag köpte den; automatiska frihjulsnav, insprutningsmotor och att bilhandlaren skulle byta in den j-a Mitsubishi Galanten jag fått i en annan affär...😆

JohnyB1800
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: sön jan 08, 2017 13:43
Ort: Mellerud

Re: Vilken pickup skulle ni välja? Diskussion ej köpråd!

Inlägg av JohnyB1800 » tor nov 28, 2019 21:32

En B2500 4×4!
Alla dagar i veckan.
Jag har haft/har 3 st B1800 (har 2 kvar)
Jag är inne på .. 6e eller 7e B2xxx, som är en B2500 4×2, sug.. -95,, 1,5 hytt
Trots sin låga effekt (85 hk) så har den förhållandevis bra vrid (trots avsaknad av turbo) 194 Nm..
Har dragit mycket skumt o tungt med den,, väldigt tungt faktiskt.. (drar lagligt 2 t, men orkat betydligt mer, speciellt LGS (Långsamt Gående Släp)
O ca 1 t på flaket.

Det jag saknar är fyrhjulsdrift och lågväxel... o när jag ändå önskar så vill jag även ha långa flaket.
1 Pajero Pinin
2 st Mazda B1800
1st Mazda B2500
Men ingen av Mazda'rna är ännu 4x4! (men ska bli)

Skriv svar