Värmefläkten går bara på högsta KJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av jai134 » sön dec 01, 2019 17:56

Och jag tror att det är motståndet som gått. Kan det vara något annat som jag kan kolla innan jag beställer ett motstånd? Det kostar över 400 hos Åbergs VTC så jag vill vara säker liksom...

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av Iznogoud » sön dec 01, 2019 19:03

Mest troligt motståndet ja, och 400Kr är ändå så lågt att jag skulle ha chansat ändå vid tveksamhet.
Tror jag fick betala typ +1500Kr för ett original motstånd till ZJ en gång i tiden :evil:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av Fisketorp » sön dec 01, 2019 20:22

Borde väl gå att mäta vid kontakten till motståndet om den får ström som den ska.

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av jai134 » mån dec 02, 2019 8:16

Tack! Ibland undrar en hur det är möjligt att de tar så mycket betalt för en grej. Vad kan produktionskostnaden vara - en tjugondel?
Den får ju ström eftersom den går på max.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av gubbstrutten » mån dec 02, 2019 10:24

400:- för en reostat nu är förhållandevis billigt.
Till min KJ 2.8 -06, som jag köpte ny, fick jag 2009 betala drygt 500:- hos VEHO BIL AB i Kungens Kurva.
Lite struligt att byta men det gick.

Prisbilden på Jeepdelar kan tyckas liiiite spretig.
Till en TJ -06, som jag hade parallellt med KJ:n, begärdes över 3.000:- för parallellstaget (styrstaget till/från vänster framhjul) = i princip endast ett rakt rör som är gängat och slitsat. Men då handlade jag hos SVBAB och fick ett helt förstärkt kit med alla P-ändar för under 3.000:- inkl frakt. :jump:

En annan gång slog priset åt helt andra hållet. I s m besök i skogen slogs oljeröret till oljekylaren från växellådan av alldeles invid växellådan på TJ:n så att det inte gick att reparera/skarva röret. Beställde ett nytt rör hos VEHO BIL AB. Kom snabbt. Tror det bara tog 2 eller 3 dagar. Paketet som kom innehöll BÅDA rören med gummislang plus alla monteringsdetaljer. Jag fick fakturan och gick till Kassan. Sneglade på fakturan och höll på att sätta hjärtat i halsgropen. Men jag fortsatte till kassan och räckte fram fakturan. Stoppade på anmodan i kortet i läsaren och fick ett kvitto. Trodde inte det var sant, men priset totalt var något över 160:-. Trodde inte ens man fick flygfrakten för 160:-. :shock: :? :o
Att det sedan var ett dj#¤%a jobb att byta rören är en helt annan sak. Värst var att få bort de båda lambdasonderna, eftersom garagehöjden inte räckte till för att vända upp bilen på höger sida tillräckligt högt. Till lambdasonderna passade tändstiftshylsan som är avsedd för SAAB 2-takt = 26 mm och lång. :mrgreen:

Ursäkta o t. :rodnar:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av jai134 » mån dec 02, 2019 16:34

:tumbup:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av Fisketorp » mån dec 02, 2019 20:47

jai134 skrev: mån dec 02, 2019 8:16 Tack! Ibland undrar en hur det är möjligt att de tar så mycket betalt för en grej. Vad kan produktionskostnaden vara - en tjugondel?
Den får ju ström eftersom den går på max.
Ja den får ström, men antar den inte ska leverera ut full styrka på alla lägena, annars borde ju fläkten snurra för fullt på alla lägen.
Vet inte hur det är uppbyggt men läge 1-3 brukar väl gå genom fläktmotståndet medan läge 4 går förbi detta?
Således är det väl bra kolla om motståndet får ström på läge 1-3.
Men jag hade köpt ett motstånd och chansat, inte en ovanlig sak att gå sönder.

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av jai134 » mån dec 02, 2019 20:54

Topp! Jag köper ett imorgon :-)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av jonte_malmö » mån dec 02, 2019 21:59

När jag behövde nytt fläktmotstånd till min gamle Volvo (kostade över 1000kr), fick jag det här tipset på Volvoklubben:

”Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.”
Ford Explorer '98

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Värmefläkten går bara på högsta KJ

Inlägg av jai134 » tor dec 05, 2019 11:49

Nu har jag bytt motstånd. Det satt en liten röd låsning på kontakten som var hopplös att få bort först men när jag skruvat bort panelen under handskfacket kom jag åt att dra ut spärren underifrån. Sedan inga problem. Nu har jag fyra hastigheter på fläkten :D

Skriv svar