Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42
Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Hej allihopa! Ny här på forumet
Jag sitter nu och letar efter en bra bil att bygga en overlander av, Mitsubishi pajero har verkligen fångat mitt öga! Då kommer vi bara till den stora frågan! Sport eller wagon?
Jag har ca 60k att röra mig med, ser ut som man får mer för pengarna med en sport.
Så ni som har erfarenhet av dessa bilar får gärna skriva några för och nackdelar med båda bilarna. Jag kommer även att använda denna bil för att åka till och från jobbet med.
Tack på förhand!
Jag sitter nu och letar efter en bra bil att bygga en overlander av, Mitsubishi pajero har verkligen fångat mitt öga! Då kommer vi bara till den stora frågan! Sport eller wagon?
Jag har ca 60k att röra mig med, ser ut som man får mer för pengarna med en sport.
Så ni som har erfarenhet av dessa bilar får gärna skriva några för och nackdelar med båda bilarna. Jag kommer även att använda denna bil för att åka till och från jobbet med.
Tack på förhand!
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Sport är i mina ögon en snik Pajero.
En Wagon har bättre och mer utrusning än vad Sporten har.
En Wagon har som tex alltid Diffspärr medans en Sport har som bäst LSD i bakaxeln.
En Wagon har dessutom vad jag vet alltid Super select låda, vilket innebär att du har öppen mittdiff att välja på medans en Sport alltid har låst mittdiff om du har 4x4 i.
En Wagon har fler och bättre motor alternativ.
En Wagon har bättre och mer utrusning än vad Sporten har.
En Wagon har som tex alltid Diffspärr medans en Sport har som bäst LSD i bakaxeln.
En Wagon har dessutom vad jag vet alltid Super select låda, vilket innebär att du har öppen mittdiff att välja på medans en Sport alltid har låst mittdiff om du har 4x4 i.
En Wagon har fler och bättre motor alternativ.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Tack för de snabba svaret! Låter som att wagon kanske är mer de jag söker isf, men hur är de invändigt då tex, är wagon större? Fäller nån av dem baksätet helt plant? Finns de bra med delar till båda för ombygnad? (höning och sånt typ)Danne skrev: ↑mån jan 13, 2020 4:59 Sport är i mina ögon en snik Pajero.
En Wagon har bättre och mer utrusning än vad Sporten har.
En Wagon har som tex alltid Diffspärr medans en Sport har som bäst LSD i bakaxeln.
En Wagon har dessutom vad jag vet alltid Super select låda, vilket innebär att du har öppen mittdiff att välja på medans en Sport alltid har låst mittdiff om du har 4x4 i.
En Wagon har fler och bättre motor alternativ.
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Kolla in lite av de olika Pajerobyggena, som finns här.
https://www.overlanding.nu/forum/index. ... he-garage/
https://www.overlanding.nu/forum/index. ... he-garage/
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Användare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
De ska jag göra!Lars 9k skrev: ↑mån jan 13, 2020 19:36 Kolla in lite av de olika Pajerobyggena, som finns här.
https://www.overlanding.nu/forum/index. ... he-garage/
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Skulle säga att Wagon är större. Den är som i regel sju sitsig och fäller man ner bakre soffraden och dom bakersta sätena blev det ganska plant, i alla fall på min 97:a. Gick att sova där i alla fall
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Bruxar en Sport sen 5,5år och ca 5’000mil. Kort sammanfattat är jag sjukt nöjd med min.
Att en Wagon är bättre på det mesta kan jag nog hålla med om. Men sett till priset får man mycket bil för pengarna.
Det jag gillar är enkelheten. Ju mindre saker som kan gå sönder, desto bättre. Speciellt för en bil som får gå i lite tuffare miljöer. Visst, jag har saknat låsbara spärrar någon enstaka gång i skogen. Men jag kör inte i värre terräng än att jag alltid kunnat ta mig hem med hel bil. Sen är det lite marigt att få till bra ställe att montera vinsch på. Men det är kanske likadant med Wagon om inte heller har ramben som sticker ut framför kofångaren.
Har inte provat hur Super Select lådan fungerar. Men det är som Danne säger, lägger du i 4X4 så är mittdiffen låst. (Har faktiskt inte tänkt på om det är i både 4X4H & 4X4L? Vet att det är så i 4X4L i alla fall.) Inget stort problem egentligen då jag alltid kör med 2X4 om det inte är riktigt halt eller man är och leker i skogen. Och då spelar det ju ingen roll.
Sporten är inte jättestor. Det märks speciellt på invändiga höjden. Den är ganska låg i taket. Bagaget är helt OK, i alla fall om man fäller baksätet. Sen finns det någon variant av ”sovläge” på framstolarna. Man ska tydligen kunna fälla de helt plant bakåt. Har dock aldrig haft behovet att övernatta i bilen, då bilen alltid har tagit mig hem.
Tillgången på vanliga reserv- och slitdelar är inga problem. Finns dessutom ganska mycket på skrotarna om man skulle behöva större delar till te.x. drivlinan. Men vill du ha kraftigare kofångare i plåt fram och bak så blir det genast lite svårare. Finns någon enstaka firma som sysslar med det, men är tyvärr ganska dyrt.
Att höja är enkelt. Skruva upp torsionstavarna fram och montera längre fjädrar bak så har du snabbt 2”. Sen på med ett par M/T däck och den blir riktigt ball.
Vill du glänsa så lägger du puckar mellan ram och kaross.
Om det sen är en bra pendlarbil är ju en definitionsfråga. Min drar ca 1,35 i snitt, blandat stads- & motorväg. Men då ägarkostnaderna är så låga lägger jag pengarna på bränsle i stället för värdeminskning och reparationer.
Läs gärna min tråd så får du en liten uppfattning om hur Sporten är. Och våga ställa frågor i den om du undrar något.
Att en Wagon är bättre på det mesta kan jag nog hålla med om. Men sett till priset får man mycket bil för pengarna.
Det jag gillar är enkelheten. Ju mindre saker som kan gå sönder, desto bättre. Speciellt för en bil som får gå i lite tuffare miljöer. Visst, jag har saknat låsbara spärrar någon enstaka gång i skogen. Men jag kör inte i värre terräng än att jag alltid kunnat ta mig hem med hel bil. Sen är det lite marigt att få till bra ställe att montera vinsch på. Men det är kanske likadant med Wagon om inte heller har ramben som sticker ut framför kofångaren.
Har inte provat hur Super Select lådan fungerar. Men det är som Danne säger, lägger du i 4X4 så är mittdiffen låst. (Har faktiskt inte tänkt på om det är i både 4X4H & 4X4L? Vet att det är så i 4X4L i alla fall.) Inget stort problem egentligen då jag alltid kör med 2X4 om det inte är riktigt halt eller man är och leker i skogen. Och då spelar det ju ingen roll.
Sporten är inte jättestor. Det märks speciellt på invändiga höjden. Den är ganska låg i taket. Bagaget är helt OK, i alla fall om man fäller baksätet. Sen finns det någon variant av ”sovläge” på framstolarna. Man ska tydligen kunna fälla de helt plant bakåt. Har dock aldrig haft behovet att övernatta i bilen, då bilen alltid har tagit mig hem.
Tillgången på vanliga reserv- och slitdelar är inga problem. Finns dessutom ganska mycket på skrotarna om man skulle behöva större delar till te.x. drivlinan. Men vill du ha kraftigare kofångare i plåt fram och bak så blir det genast lite svårare. Finns någon enstaka firma som sysslar med det, men är tyvärr ganska dyrt.
Att höja är enkelt. Skruva upp torsionstavarna fram och montera längre fjädrar bak så har du snabbt 2”. Sen på med ett par M/T däck och den blir riktigt ball.
Vill du glänsa så lägger du puckar mellan ram och kaross.
Om det sen är en bra pendlarbil är ju en definitionsfråga. Min drar ca 1,35 i snitt, blandat stads- & motorväg. Men då ägarkostnaderna är så låga lägger jag pengarna på bränsle i stället för värdeminskning och reparationer.
Läs gärna min tråd så får du en liten uppfattning om hur Sporten är. Och våga ställa frågor i den om du undrar något.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Är det med större däck eller orginal däck den drar 1,35?
Tänkt köpa mig en nyare diesel bil då jag har hög fröbrukning och det är dags att byta min andrahands bil, kör ca 1000mil året med den coh bara korta sträckor blir det 1,33 nu när det var kallt. (Volvo v70 98a)
Då kanske man skulle överväga en Pajero v6 ändå, kan ju köra många år på mellanskillnaden
Tänkt köpa mig en nyare diesel bil då jag har hög fröbrukning och det är dags att byta min andrahands bil, kör ca 1000mil året med den coh bara korta sträckor blir det 1,33 nu när det var kallt. (Volvo v70 98a)
Då kanske man skulle överväga en Pajero v6 ändå, kan ju köra många år på mellanskillnaden
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Min Pajero wagon 97:a med 3,0 V6 drog i snitt 1.4 l/milen under dom tre åren jag körde den.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Vem kör original?
Skämt å sido. Jag har bara kört med mina Cooper STT 31X10,5. Men då kör jag med lätt gasfot (annars drar det iväg direkt). Men det spelar ingen roll, för bilen är verkligen ingen raket i trafiken. (Men köer hanterar den med väl godkänt.)
Dock tror jag att M/T däck är lite tungdrivna. Jag får alltid ge lite stödgas i nedförsbackar där familjebilen rullar på som bara den.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- Användare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Var och testkörde en sport för ett par dagar sen! Riktigt härlig bil enligt mig, sambon tyckte inte riktigt samma xD Man kan inte riktigt jämföra en pajero sport med en xc90 när de kommer till komfort... Men inväntar möjligheten att testa en wagon innan jag bestämmer mig!
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Hur långt tillbaka har super selectlådan funnits i lwb? Finns det på alla 95or eller gick det välja olika lådor?
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Super select kom till gen 2 av Pajero som kom 91 eller 92 tror jag.
Vad jag vet så var det standard i Sverige men har sett dom utan på nätet i typ England så det förekom tydligen snålvarianter.
Men man ser på spaken om det mot förmodan skulle vara utan, då ser den ut som den gör i Sporten.
Vad jag vet så var det standard i Sverige men har sett dom utan på nätet i typ England så det förekom tydligen snålvarianter.
Men man ser på spaken om det mot förmodan skulle vara utan, då ser den ut som den gör i Sporten.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Förlåt att jag trådkapar en aning, men då jag nyligen sålt min 4x4 och har exakt samma funderingar, och vet att Danne är kunnig ser jag ingen anledning att starta en egen tråd. Då mina eventuella frågor kanske också besvarar någon av dina,
Hur fungerar super selectlådan? Är den smartare än gammeldax 4x4. (att den har någon torsen eller LSD av något slag? Eller är enda skillnaden öppen mittdiff? Vet att lwb har diffspärr och sport diffbroms. Men är det någon mer skillnad än vara öppen mitt?
Hur fungerar super selectlådan? Är den smartare än gammeldax 4x4. (att den har någon torsen eller LSD av något slag? Eller är enda skillnaden öppen mittdiff? Vet att lwb har diffspärr och sport diffbroms. Men är det någon mer skillnad än vara öppen mitt?
Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport
Just super select är vad Mitsubishi kallar sin växellåda och har inget med att göra vad bilen har för övrig utrustning. Pajero Wagon gen 2 och tror även 3 har låsbar diff bak som standard på Svensksålda bilar.
Super select ger dig fler lägen på växelspaken till fördelningslådan än vad en traditional låda har.
Du har 2x4 Hög, 4x4 hög med öppen mitt diff, 4x4 hög med låst mitt diff och 4x4 låg med låst mitt diff.
Super select ger dig fler lägen på växelspaken till fördelningslådan än vad en traditional låda har.
Du har 2x4 Hög, 4x4 hög med öppen mitt diff, 4x4 hög med låst mitt diff och 4x4 låg med låst mitt diff.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı