Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Victor
- Beroende
- Inlägg: 1065
- Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
- Ort: Hedemora
Inlägg
av Victor » fre mar 06, 2020 18:56
Som rubriken lyder, har precis fixat bromsarna i fram, men lampan nedan lyser fortfarande.. Den går ju även till varningsljuset för handbromsen, men har tagit av den kabeln, och lampan lyser ändå.. Hjälper man dock till att lyfta upp pedalen för handbromsen ända i toppen så den slår till så tänds en till lampa för DRL!?
Den gröna tänds alltså när handbromskontakten slår till..
Någon som kan dom här truckarna som har någon koll på va det skulle kunna vara? Finns ingen nivågivare på behållaren vad jag kan se heller, fullt med vätska.. Enda jag vet är att pedalen fortfarande är lite svampig efter luftningen, men det borde inte påverka lampan tycker jag?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » lör mar 07, 2020 20:29
Det sitter ett fördelningsblock med bromsvåg på ramen under huvudbromscylindern.
Den tänder varningslampan när den kännar av olika tryck i främre o bakre kretsen.
Så endera larmar den för att det fortfarande är luft i ena kretsen, eller så har ventilen i den som känner av det kärvat fast och måste återställas.
På en del modeller kan man göra det genom att trycka in en pigg som sticker ut ur blocket.
-
jonte_malmö
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Inlägg
av jonte_malmö » sön mar 08, 2020 14:40
Dessutom finns det ett litet "verktyg", eller rättare sagt en plastplugg, man ska skruva in i fördelningsblocket när man luftar, på platsen för kännaren. Kanske inte samma på alla modeller, men iaf på äldre Chevor.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
Victor
- Beroende
- Inlägg: 1065
- Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
- Ort: Hedemora
Inlägg
av Victor » tis mar 10, 2020 19:20
Grottulf skrev: ↑lör mar 07, 2020 20:29
Det sitter ett fördelningsblock med bromsvåg på ramen under huvudbromscylindern.
Den tänder varningslampan när den kännar av olika tryck i främre o bakre kretsen.
Så endera larmar den för att det fortfarande är luft i ena kretsen, eller så har ventilen i den som känner av det kärvat fast och måste återställas.
På en del modeller kan man göra det genom att trycka in en pigg som sticker ut ur blocket.
Har ju glömt av den här tråden
Sitter inget sånt block på den här, tror den är något är för ny, för den här är ju första eller andra årsmodellen med ABS på alla fyra hjul.. Så sitter bara ABS enheten..
Förövrigt så visade det sig att cylindrarna bak är tvärslut trots allt, troligen så har ABSenheten länt ett tryckfall där och stängt den kretsen i blocket, för fick just inget tryck ut på den, och definitivt inte så att det bromsade! Så nu återstår ju då dilemmat hur jag får fart på bakre kretsen igen, kanske kommer igång per automatik med nya cylindrarna på plats, annars lär jag väl säkert få fatt i nån med en kompatibel Obd2 scanner..

"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
-
Iznogoud
- Forumräv
- Inlägg: 677
- Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
- Ort: Sandviken
Inlägg
av Iznogoud » tis mar 10, 2020 21:02
Har en Autel som tog en Cheva Trail Blazer utan problem.
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6