Högt Co på besiktningen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Högt Co på besiktningen
Besiktade Cheva vanen, ’94 med 350 insprut, och fick lite högt Co på tomgång (inte på 2500 varv, då var den ok). Fick ca 280 och gränsen var 200. Började med att byta olja, filter och tändstift då det var tipset från besiktningsgubben. Men kommer ihåg att jag fick igenom min gamle Silverado ’88 genom att bara tanka i E85 en gång. Hur mycket E85 ska man tuta i, 10-20%? Har ca 80 liter 95oktan i tanken nu, ska jag ta en 10-20 liter E85? Eller finns det nått annat tips?
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Högt Co på besiktningen
Eller så fixar problemet du har och får en bil som går bättre på köpet.
Den borde kunna ha långt under 100 i HC som jag tror du menar istället för CO
Vad var dom andra värdena på protokollet.
Högt HC tyder att den går fett, hur mår tänddelarna?
Några felkoder?
Magnus
Den borde kunna ha långt under 100 i HC som jag tror du menar istället för CO
Vad var dom andra värdena på protokollet.
Högt HC tyder att den går fett, hur mår tänddelarna?
Några felkoder?
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Högt Co på besiktningen
Nu har jag pappret framför mig, helt rätt det var CO 1,0 (0,5) och HC 283 (200) som var felen. CO 2500 var ok 0,2 (0,3) och lambda var ok 1,03 (0,96-1,25).
Jag tar gärna tips på vad jag kan göra för att fixa det på riktigt, dock har jag varken kunskap eller utrymme att lyfta ur eller riva ner hela motorn
Skulle ny rotor, lock och brytare kunna hjälpa? Nånting annat?
Tack på förhand, Jonas
Jag tar gärna tips på vad jag kan göra för att fixa det på riktigt, dock har jag varken kunskap eller utrymme att lyfta ur eller riva ner hela motorn
Skulle ny rotor, lock och brytare kunna hjälpa? Nånting annat?
Tack på förhand, Jonas
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Högt Co på besiktningen
Då är både CO och HC för höga..
Ja ett väl fungerande tändsystem är lika viktigt som allt annat.
Brytare hittar du dock inte i någon US GM efter 74, dom har haft brytar löst sedan dess.
Har du några felkoder eller lyser motorlampan?
När du byter lock och rotor kolla då hur det ser ut i botten av fördelaren, är det mycket rost och elände på triggerhjulet så får den dålig gnista med IOM otydlig triggning av systemet.
Magnus
Ja ett väl fungerande tändsystem är lika viktigt som allt annat.
Brytare hittar du dock inte i någon US GM efter 74, dom har haft brytar löst sedan dess.
Har du några felkoder eller lyser motorlampan?
När du byter lock och rotor kolla då hur det ser ut i botten av fördelaren, är det mycket rost och elände på triggerhjulet så får den dålig gnista med IOM otydlig triggning av systemet.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Högt Co på besiktningen
Vet inte hur man kollar koder, har en billig Biltema OBD2-läsare, men tror inte den funkar till vanen. Kör man långt, som 5-10 mil kan "Service engine soon" lampan börja lysa men är släckt nästa gång man startar.
Jag börjar med lock och rotor från Hansen då. Tändspole, är det nått man ska byta?
En annan grej är att tempmätaren inte funkar, vet inte om det är själva mätaren eller nån givare, kan det påverka värdena? Obs, den har aldrig gått varm, utan kyler bra.
Jag börjar med lock och rotor från Hansen då. Tändspole, är det nått man ska byta?
En annan grej är att tempmätaren inte funkar, vet inte om det är själva mätaren eller nån givare, kan det påverka värdena? Obs, den har aldrig gått varm, utan kyler bra.
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Högt Co på besiktningen
En 94 har OBD 1 så din läsare funkar inte.
Var i landet finns du?
Tändstift-kablar-lock-rotor.
Och när du är i fördelaren och fått bort rotorn kolla ner hur det ser ut där, är triggerhjulet en boll av rost kommer den gå illa med svag och osäker gnista.
Tempgivaren till instrument är inte samma som till ECU så det sitter inte i hop, men om kunde scanna den så vore det ju bra att kolla signalerna från
Kylväske temp, MAP och O2 sensorer.
Magnus
Var i landet finns du?
Tändstift-kablar-lock-rotor.
Och när du är i fördelaren och fått bort rotorn kolla ner hur det ser ut där, är triggerhjulet en boll av rost kommer den gå illa med svag och osäker gnista.
Tempgivaren till instrument är inte samma som till ECU så det sitter inte i hop, men om kunde scanna den så vore det ju bra att kolla signalerna från
Kylväske temp, MAP och O2 sensorer.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Högt Co på besiktningen
Då beställer jag nytt lock å rotor också, kostade inte mycket på Hansen. Tack för hjälpen
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Högt Co på besiktningen
Beställde nya grejor, men körde in och besiktade om på chansning. Blev godkänd med riktigt bra värden efter bara stift, olja och filter som jag bytte i fredags.
Värdena blev:
CO 0,0 (0,2)
HC 76 (200)
CO2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,02 (0,96-1,25)
Riktigt nöjd, men skadar nog inte att byta lock+rotor ändå. Och tack för tipsen
Värdena blev:
CO 0,0 (0,2)
HC 76 (200)
CO2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,02 (0,96-1,25)
Riktigt nöjd, men skadar nog inte att byta lock+rotor ändå. Och tack för tipsen
Ford Explorer '98