Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Hej Cheva lovers!
Har en gammal C1500 efi, Stepside -88 som ägaren före mig bytt motor på.
Från en 350 till 6,2 diesel. I samband med detta så försvann lock-up:en på TH700 lådan.
Gissar att fler gjort detta motorbyte och ev. hittat en lösning på hur man får lådan att fungera fullt ut.
Tacksam för lite tips och trix.
Trevligt med lite lägre varv på den vridstarka dieseln vid motorvägsfart.
Har en gammal C1500 efi, Stepside -88 som ägaren före mig bytt motor på.
Från en 350 till 6,2 diesel. I samband med detta så försvann lock-up:en på TH700 lådan.
Gissar att fler gjort detta motorbyte och ev. hittat en lösning på hur man får lådan att fungera fullt ut.
Tacksam för lite tips och trix.
Trevligt med lite lägre varv på den vridstarka dieseln vid motorvägsfart.
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Jag har inte stenkoll på detta, men jag vill minnas att det skiljer en del på växellådorna mellan diesel o bensin-varianterna.
Governorn som styr växlingspunkterna är en av de sakerna, men det kanske kan gå att justera om den dock...
Sen är väl turbinerna olika.
Förutom olika vinklar på vingarna så ska väl dieselturbinerna vara förstärkta med lödda vingar har jag för mig...
TV-vajern är monterad och injusterad, va?
Utan den växlar den väldigt konstigt, och håller inte heller länge.
Men menar du lockup eller överväxel förresten?
Så länge överväxeln (4:an) funkar så borde den inte varva så mycket.
Governorn som styr växlingspunkterna är en av de sakerna, men det kanske kan gå att justera om den dock...
Sen är väl turbinerna olika.
Förutom olika vinklar på vingarna så ska väl dieselturbinerna vara förstärkta med lödda vingar har jag för mig...
TV-vajern är monterad och injusterad, va?
Utan den växlar den väldigt konstigt, och håller inte heller länge.
Men menar du lockup eller överväxel förresten?
Så länge överväxeln (4:an) funkar så borde den inte varva så mycket.
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Hej och tack för svar!
Växellådan fungerar helt perfekt utom att det elektriska låsning av lamellen till lock-up:en inte fungerar.
TV staget finns där och är inkopplat.
Men gissar att datorn som styrde lock-upen när den insprutade 350n satt där, nu är urkopplad iomed motorbytet.
Vet inte heller om växellådan är en "dieselåda" eller om det är gamla 350 lådan som sitter kvar där, sen förut.
Växellådan fungerar helt perfekt utom att det elektriska låsning av lamellen till lock-up:en inte fungerar.
TV staget finns där och är inkopplat.
Men gissar att datorn som styrde lock-upen när den insprutade 350n satt där, nu är urkopplad iomed motorbytet.
Vet inte heller om växellådan är en "dieselåda" eller om det är gamla 350 lådan som sitter kvar där, sen förut.
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Ok, då kan det nog va som du misstänker, att boxen som styrde styrde lockup, inte sitter kvar längre.
Jag har hört talas om de som har gjort någon koppling så de kan lägga i lockup manuellt med en switch, men jag vet inte hur...
Det kan nog vara lite lurigt att tvångsstyra den helt också, för då går den inte ur vid fullt gaspådrag tex, och jag vet inte om grejerna håller för det i längden...?
Jag har hört talas om de som har gjort någon koppling så de kan lägga i lockup manuellt med en switch, men jag vet inte hur...
Det kan nog vara lite lurigt att tvångsstyra den helt också, för då går den inte ur vid fullt gaspådrag tex, och jag vet inte om grejerna håller för det i längden...?
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Tack för svaret!
Jag söker vidare efter någon smart lösning, men som i bästa fall skonar lådan.
Jag söker vidare efter någon smart lösning, men som i bästa fall skonar lådan.
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Hej igen!
En följdfråga:
Burken som sitter på sidan av broms-servot. Svart rektangulär med två kontaktstycken. Är det ECM.en?
En följdfråga:
Burken som sitter på sidan av broms-servot. Svart rektangulär med två kontaktstycken. Är det ECM.en?
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Hur ser burken ut?
Låter mer som ett farthållare servo.
Magnus
Låter mer som ett farthållare servo.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Vet tyvärr inte hur jag får en en bild. Men denna burk är platt(ca 2 cm) och sitter fast på bromsservoenheten och monterad på högkant. Burken till Cruisen sitter på torpedväggen till hö. om servot.
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Jag svarar mig själv efter lite sökande på nätet.
Är tydligen elektroniken för ABS bromsar som på min bil verkar bortkopplat.
Men, var sitter ECM; en. Kanske inuti bilen?
Är tydligen elektroniken för ABS bromsar som på min bil verkar bortkopplat.
Men, var sitter ECM; en. Kanske inuti bilen?
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Är det elstyrd växling på en sådan låda eller hydralisk?
Är det hydralisk så borde det väl bara finnas en Solenoid för just lockup (Nu utgår jag från AW4 som har 3st solenoider, 2för växling och en för lockupp)
Enkelt att bara sätta en switch till den och manuellt styra den som man önskar.
Du borde kunna hitta en någon beteckning på vilken låda du har. gör kanske det enklare att googla eller någon svara här.
Är det hydralisk så borde det väl bara finnas en Solenoid för just lockup (Nu utgår jag från AW4 som har 3st solenoider, 2för växling och en för lockupp)
Enkelt att bara sätta en switch till den och manuellt styra den som man önskar.
Du borde kunna hitta en någon beteckning på vilken låda du har. gör kanske det enklare att googla eller någon svara här.
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Hej!
Både hydraulisk och styrd av ECU:n.
Men sett att det finns "kit" för att bygga om till enbart hydraulisk.
Lådan ska vara TH700R4 från 1988.
Både hydraulisk och styrd av ECU:n.
Men sett att det finns "kit" för att bygga om till enbart hydraulisk.
Lådan ska vara TH700R4 från 1988.
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Kan detta vara något?
vet inte om det gällde din tidigare motor, men kan varit så att lockup styrts av vacum.
Enligt diagramen här går det bra att koppla in smidigt med en knapp eller göra det lite mer fansy så den bara går i när 4vxl läggs i.
http://non-stoptransmission.com/info-mount.php
vet inte om det gällde din tidigare motor, men kan varit så att lockup styrts av vacum.
Enligt diagramen här går det bra att koppla in smidigt med en knapp eller göra det lite mer fansy så den bara går i när 4vxl läggs i.
http://non-stoptransmission.com/info-mount.php
-
- Användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör okt 28, 2017 13:14
Re: Silverado -88 6,2 diesel lock-up?
Tack Fisketorp!
Får nog bli enl. din vidhäftade artikel.
Tack för din hjälp.
Får nog bli enl. din vidhäftade artikel.
Tack för din hjälp.