Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av jai134 » lör jun 27, 2020 8:49

Tänkte bara att jag skulle ha en liten tråd här där jag rapporterar hur det rullar med E85 i min Liberty. Jag konverterade eftersom miljön är en viktig fråga. Att köra på 1,5-2 dl bensin per mil känns rätt ok även om det vore bäst att inte köra på bensin öht.

Jag har köpt ett kit från https://e85konvertering.se som säljer grejer från eflexfuel.com. Det finns tre olika versioner men jag har den enklaste som kostar ca 5000:-. Allt som behövdes (utom en multimeter och en skruvmejsel) för installationen fanns i lådan. Tom ett verktyg för att lossa bensinslangens snabbkoppling! Dessutom finns det 10 små korta videos på deras hemsida som visar installationen som gör att tom jag kunde göra jobbet utan några problem.

Jag har tankat två ggr sedan jag konverterade och fyllt ca 50 liter E85 båda gångerna. Nu är det dags att tanka igen så det borde vara i princip bara E85 i tanken efter denna gången. Den har gått hur bra som helst på ren BF95 och de blandningar jag kört på hittills. Känns bra.

Jag har inte kört samma väg i samma riktning två ggr än men det är lustigt att notera att jag landat på i princip samma förbrukning på långkörning med den senaste blandningen och bara BF95. Jag har kört Sthlm-Kopparberg på BF95 och den drog då 10,6L/100km och från Kopparberg till Sthlm på nästan ren E85 och då drog den 11L/100km. Det är så liten skillnad så jag undrar om den går för snålt.

Jag kommer att göra ett oljebyte snart och dessutom räknar jag med att behöva byta bränslefilter om några hundra mil.

Återkommer

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av Distordera » tor jul 02, 2020 11:25

Kul med rapport!
Låter dock lite för bra för att vara sant att förbrukningen har en försumbar skillnad?
Min Saab 9-3 1,8 biofuel drog ca 3-4 dl mer på E85 än 95 oktan vid långkörning.
Långt ifrån lika bilar dock. :D
Jeep J20 -81

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av jai134 » fre jul 10, 2020 10:57

En liten uppföljare. Jag har nu kört lite olika typer av körning och kör enbart på E85. När jag har kört lite blandat runt stockholm har förbrukningen legat runt 1,5 liter milen. På landet fram och tillbaka till affären och en del med släp (det är 4 km uppför på grusväg till stugan) har förbrukningen landat på nästan 2 liter milen. Dock verkar långturen igår ha dragit ca 1,1 liter. Känns helt ok. Motorn går väldigt mjukt och fint så hittills är det riktigt lyckat :) Jag kan inte känna den där kicken etanolen gav min gamla 4 liters YJ men den är i vart fall inte slöare. Det är ju ingen raket direkt, libertyn.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av Lars 9k » lör jul 11, 2020 8:29

Låter ju som helt ok siffror och en lyckad konvertering!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av jai134 » lör jul 11, 2020 22:52

Ja, det är helt ok, dock ska skämskudden fram nu för jag har inte tänkt så mycket på hur mycket jag tankat utan kollat på siffrorna jag får från bilens dator. De stämmer inte eftersom ECU:n inte märker av boxen jag installerat. I verkligheten har den dragit 1,5l milen på långkörning så det är ca 30% mer än vad den drar med bensin i tanken.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av Lars 9k » mån jul 13, 2020 22:56

Och då ganska lika med de vedertagna nivåerna om just ca 30% högre förbrukning.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av jai134 » tor jul 16, 2020 11:59

Jepp! Som förväntat. som jag skrev i mitt första inlägg så var jag lite oroad för att den skulle gå för snålt på den låga förbrukningen den visar på displayen. Nu är det bra.

Ett problem har dykt upp och det är eflexfuels app som inte klarar att ansluta till styrboxen. Det kan vara så om det är något som stör bluetoothsignalen eller för mycket dämpning mellan motorrum och kupe enligt deras hemsida.
Det hade varit kul med lite livedata i mobilen under gång. Jag har en ELM som sitter i men det är alltid roligt om allt funkar klockrent.

BadAssWilly
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: ons okt 31, 2018 20:59

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av BadAssWilly » fre jul 17, 2020 19:03

Hur har det gått med emissionerna då? Detta var ju en miljökonvertering så utsläppen borde vara intressanta.
Willy
JKUR

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Konverterat min Liberty 3,7L -02 till flexifuel

Inlägg av jai134 » sön jul 19, 2020 6:57

Det har jag inte koll på. Kan jag se det med OBDII-läsare med data från O2-sensorn? Iom att ECU:n inte ser min reella förbrukning så lär väl inte data från den stämma vad gäller utsläppen heller..

Jag ska se om jag kan få ut några data ur nya styrboxen om jag försöker koppla upp mig på den med motorhuven öppen - det ska vara möjligt.

Skriv svar