Bygga camper

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » mån feb 15, 2021 19:52

Har funderat på camper till min Ford Ranger. Nya är ju löjligt dyra, och en gammal genomrutten kostar 30-50'000kr. Jag behöver egentligen inget kök/toadel osv, utan bara ett fyrkantigt utrymme med nån typ av övernattningsmöjlighet och möjlighet att sitta och mysa vid regn och rusk för 1-2 pers vis fisketurer, små skogsutflykter osv. Började bygga en van med lite samma idé som jag sålde i höstas, men tänkte att man måste kunna dra ihop nått camperbygge för flaket själv?

Det behöver inte vara avlastbart som en riktig camper, utan skulle kunna vara mer permanent. Ska man bygga på flaket, eller montera av flaket och bygga på ramen? Vilka material ska man använda etc? (Har pinn- och mig-svets). Nån som sitter på en ritning till nått liknande? :woot:
Ford Explorer '98

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Bygga camper

Inlägg av mr.christian » lör feb 20, 2021 10:54

Det finns ju de där pyttesmå husvagnarna som säljs nya för inte alls mycket pengar. De är ju verkligen inte mer än ett isolerat ägg med madrasser i, att ha som inspiration. Jag skulle dock råda dig till möjligheten till en toalett, man behöver ju inte göra så avancerat utan en låg PortaPotti som kan skjutas in under en brits är "skitviktigt".

Hade en liten husvagn innan utan toa och är man ute och fricampar, som vi gjorde mest, då är det verkligen det man saknar mest. Man tänker att man kan kissa i skogen och nummer två kan man hålla sig till sen, men man hittar ett fint ställe och man vill stanna flera dagar då blir det ett problem. Jag och dåvarande sambon letade efter/hittade ofta större eller mindre badplatser som ofta hade bra ställplatser och ibland även ett illa skött utedass (någon gång även med dusch på stranden), då kändes det trestjärnigt. Men även för mig som inte så toalett-kräsen så gick det ibland över gränsen gällande snusk. Det slutade med att jag hade en PortaPotti bak i bilen i min dåvarande skåpbil. Det var fint att sitta där med öppna bakdörrar och kolla över nejderna och ge utlopp för sina innersta väsen...😉 Sen en liggande 25-liters vattendunk med kran på att tvätta sig så känns det som ett lyxhotell... En välskött PortaPotti luktar heller ingenting och tömmer den gör man i en bra skog...😉

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » lör feb 20, 2021 14:50

Husvagn kan vara bra, men jag är ute efter en camper att sätta på flaket på pickisen. Det ger ju grym frihet med tanke på 4x4, bara att köra ut och ställa sig var man vill! Skönt när man kör att slippa släp också (plus möjligheten att sätta ett vanligt släp/bilsläp efter). Problemet är att nya kostar 10x så mycket som min bil, gamla kostar 30-50'000 och är oftast rötna. Tänkte om nån har en smart ritning eller idé hur man skulle kunna bygga, sett på Youtube lite och där gör de allt från plywood till helt vilda aluminium-byggen.

Ska vara nått liknande detta, men till min lilla Ford Ranger:

Bild
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Bygga camper

Inlägg av hakan13 » lör feb 20, 2021 16:43

jag personligen skulle nog vilja ha nåt som är lätt att ställa på och av... så skulle satsa på att renovera istället för att bygga!!
men som du säger... inte så gott om billiga... men kanske den här...
https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... _/94073887
ser inte så dyr ut!! :jump:
apropå att ställa på flaket kontra skruva i ramen så blir det kanske stadigare om man skruvar i ramen...
men du åker troligtvis på att reg.bes... om du inte skruvar tillbaka flaket när du bes... :mrgreen:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » lör feb 20, 2021 16:52

hakan13 skrev: lör feb 20, 2021 16:43 jag personligen skulle nog vilja ha nåt som är lätt att ställa på och av... så skulle satsa på att renovera istället för att bygga!!
men som du säger... inte så gott om billiga... men kanske den här...
https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... _/94073887
ser inte så dyr ut!! :jump:
apropå att ställa på flaket kontra skruva i ramen så blir det kanske stadigare om man skruvar i ramen...
men du åker troligtvis på att reg.bes... om du inte skruvar tillbaka flaket när du bes... :mrgreen:
Den hade jag missat, bra pris och man kunde ju köpt den och sen sålt bilen. Annars har jag sett för typ 30-50'000 på Blocket för bara en camper i rent renoveringsskick. Missade tyvärr en som bortskänktes med lite fel, men hade ju varit nått att bygga på iaf...
Ford Explorer '98

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bygga camper

Inlägg av Fisketorp » sön feb 21, 2021 21:32

Om du inte har behovet av kök etc så borde väl en madrass räcka gott och org kåpa till flaket?

vill man lyxa till det så finns det ju diverse arbetskåp som säljs billigt ibland.

Har man tid och motivation så bygg några plattor likt husvgn (Limma frigolit på tun plywood, lite reglar) och sätt ihop enligt den form du vill ha.
Borde väl gå att plasta bygget och måla med epoxi för att få den tät.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Bygga camper

Inlägg av Lars 9k » sön feb 21, 2021 22:28

En variant fast på ett släp, finns lite andra byggen bland garagetrådarna.

https://www.overlanding.nu/forum/index. ... d-trailer/
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » mån feb 22, 2021 10:20

Fisketorp skrev: sön feb 21, 2021 21:32 Om du inte har behovet av kök etc så borde väl en madrass räcka gott och org kåpa till flaket?

vill man lyxa till det så finns det ju diverse arbetskåp som säljs billigt ibland.

Har man tid och motivation så bygg några plattor likt husvgn (Limma frigolit på tun plywood, lite reglar) och sätt ihop enligt den form du vill ha.
Borde väl gå att plasta bygget och måla med epoxi för att få den tät.
Det är en riktigt bra idé! Har tänkt på det också, såg tom en amerikan på Youtube som isolerat fönster mm på en vanlig kåpa och lagt in mjukt golv, madrass mm. Så det är en bra idé, men vill ha lite mer sitthöjd samtidigt. Kök, toa mm är överflödigt till det jag ska ha den till, men en liten sittdel med bord och bänkar hade varit coolt. :tumbup:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » mån feb 22, 2021 10:22

Lars 9k skrev: sön feb 21, 2021 22:28 En variant fast på ett släp, finns lite andra byggen bland garagetrådarna.

https://www.overlanding.nu/forum/index. ... d-trailer/
Det bygget är ju precis vad man skulle vilja göra, fast till flaket. Svetsa ihop ngt med stålreglar och klä in, sen kan man inreda efter smak. :tumbup:
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bygga camper

Inlägg av sebringZ28 » lör feb 27, 2021 9:40

Snubben som har Aging Wheels byggde en till F150 för några år sedan, kan ju ge lite inspiration.
https://youtu.be/Tw0wMozuCMk

/Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » sön feb 28, 2021 11:20

sebringZ28 skrev: lör feb 27, 2021 9:40 Snubben som har Aging Wheels byggde en till F150 för några år sedan, kan ju ge lite inspiration.
https://youtu.be/Tw0wMozuCMk

/Magnus
Lite enklare bygge, nått sånt jag tänkt mig :tumbup:
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bygga camper

Inlägg av sebringZ28 » sön feb 28, 2021 13:22

Det blir inte billigt.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » sön feb 28, 2021 23:38

sebringZ28 skrev: sön feb 28, 2021 13:22 Det blir inte billigt.

Magnus
Känns ändå som att man skulle kunna snickra ihop det "hyffsat" billigt. Lite stålprofiler att svetsa, korrugerad plåt/plast, plywood och sen isolera med nått skumgummi eller cellplast. Kanske går att hitta överskottsbitar att bygga av, och stål är ju både starkt och lätt att svetsa som han säger:

https://www.youtube.com/watch?v=u_mHkA8 ... Q6AT0yqFag
Ford Explorer '98

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bygga camper

Inlägg av sebringZ28 » mån mar 01, 2021 7:24

Har för mig att han lägger över $4000 på sitt bygge, tror det blir svårt att göra billigare men jag har ingen aning då jag föredrar att bo på hotel när jag campar. 😁

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Bygga camper

Inlägg av jonte_malmö » mån mar 01, 2021 18:07

sebringZ28 skrev: mån mar 01, 2021 7:24 Har för mig att han lägger över $4000 på sitt bygge, tror det blir svårt att göra billigare men jag har ingen aning då jag föredrar att bo på hotel när jag campar. 😁

Magnus
Jo, hotell är ju nice. Men inte alltid det finns mitt ute i skogen eller nere vid stranden när man ska och fiska. Eller när man ska på 4x4-träff osv. :P

Men tror jag monterar på kåpan jag har stående, testar om man kan isolera upp den lite i fönster mm och lägga in nån typ av liggunderlag. Det är ju väldigt få gånger den kommer att användas...
Ford Explorer '98

Skriv svar