Svets avgas

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Svets avgas

Inlägg av pelle_chanslos » tis maj 24, 2022 23:04

Någon sågade bort och snodde katalysatorn från min 5.9, har nu äntligen fått iväg en beställning på en ny + lambdasond.

Denna behöver dock svetsas på resten av systemet som ju sitter kvar under bilen.

Finns det någon i uppsalatrakten som kan tänka sig att hjälpa till med detta mot ersättning? Alternativt känner till någon bra verkstad för dylika jobb.

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: Svets avgas

Inlägg av Perre V8 » ons maj 25, 2022 8:38

F*n vad surt.

När jag behövde nytt avgassystem till min GC med 5,2:a lät jag Uppsala Avgasteknik montera ett sportsystem. Jag blev mycket nöjd, funkar fortfarande kanon (och har ett perfekt ljud :D ). Det har dock gått några år och googlar man Uppsala Avgasteknik är det inte bara positiva omdömen som kommer fram. Han som hade företaget förr hette Fredrik någonting, kanske går att spåra upp honom, han kunde det där med avgassystem. Han kanske iofs lämnade företaget för att han tröttnat på att hålla på med avgassystem, det vet man inte.

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: Svets avgas

Inlägg av pelle_chanslos » ons maj 25, 2022 10:19

Ja, det känns ju rätt trist minst sagt.

Jag var på Uppsala Avgasteknik när jag skulle byta system sist och då var de inte intresserade av att svetsa något alls förutom deras egna system. Var inte riktigt ett alternativ för mig att sätta in ett dyrt specialbyggt system på bilen om man säger så..

Ingen aning om det fortfarande var Fredrik då dock.

Är väl ett väldigt lätt jobb skulle jag tro, hade jag haft en svets och bilen stående på ett mer svetsvänligt ställe hade jag försökt själv!

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Svets avgas

Inlägg av jonte_malmö » lör jun 04, 2022 1:23

Svårt att svetsa det monterat på bilen, man måste nästan ha ner bitarna och svetsa det löst och sen montera. Eller om man punktar det monterat och sen tar ner för att helsvetsa?
Ford Explorer '98

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: Svets avgas

Inlägg av pelle_chanslos » sön jun 05, 2022 11:17

jonte_malmö skrev: lör jun 04, 2022 1:23 Svårt att svetsa det monterat på bilen, man måste nästan ha ner bitarna och svetsa det löst och sen montera. Eller om man punktar det monterat och sen tar ner för att helsvetsa?
Innebär det alltså att grenröret måste tas ned från motorn? :x

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Svets avgas

Inlägg av jonte_malmö » sön jun 05, 2022 12:15

Beror på hur det sitter, säkert ngn som kan här. Men ibland är där en fläns så du kan ta loss främre röret utan att ta bort grenröret/grenrören. Går det ihop till ett rör innan kat:en på 5.9an eller har den dubbla utblås?
Ford Explorer '98

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svets avgas

Inlägg av Iznogoud » sön jun 05, 2022 18:31

Gissar att ditt avgassystem är lika som vanliga 5,2 motorns, och då beroende på hur katten stals går båda främre rören ihop på passagerarsidan och vidare till katten. Mest troligt behöver du inte röra främre rören/t utan kan skarva på nytt rör och kat direkt på stumpen som är kvar.

Att demontera främre röret på pass,sidan är inte roligt om du inte är gynekolog och gillar trånga utrymmen...

Vad som krävs i ditt fall gissar jag är en stos på främre röret ( svetsad helst ) och en kat vars in/utgång anpassas till stosen samt resten av avgassystemet.
Enda som egentligen behöver svetsas under bilen skulle jag tro är 1a stosen, katten kan anpassas på arbetsbänk och sedan skruvas fast. Vad som är viktigast är att alla skarvar för lambdasonden blir 100% täta.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svets avgas

Inlägg av Iznogoud » fre jun 10, 2022 18:59

Plockade ur en vanlig 318 ( 5,2L ) idag, så här ser främre rören ut på den, och gissningsvis även på 360 ( 5,9L )

Till salu om någon är intresserad, endast ca, 17000Mil.

Bild
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: Svets avgas

Inlägg av pelle_chanslos » sön okt 09, 2022 21:07

Jag har en ny kat (magnaflow) + lambdasond, båda från Kolak. Har dock inte haft tid att ta itu med detta tills för nån vecka sen. Hällde i 5 liter ny bensin i den gamla, laddade batteriet och monterade lite biltemarör där katten suttit. Bilen har stått sen januari 2021 men startade fint ändå! Servooljan hade för låg nivå så den skrek en del, men efter påfyllning var den tyst igen. Tänder lite halvknackigt men det kanske är att förvänta när man inte har nån downstream lambda.

De har kapat precis innan katten, så det är långt efter att grenrören går ihop till ett.

@Iznogoud: Verkar som att du fortfarande sliter ut grejer ur jeepar, inte sugen på ett litet svetsjobb? :D

Annars är det väl dags att börja fråga runt på diverse halvskumma bilmekar i närheten. Fattade inte riktigt om det går att svetsa på plats eller om allt måste tas ner.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Svets avgas

Inlägg av Iznogoud » sön okt 09, 2022 22:03

Kan fixa om det kniper.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

pelle_chanslos
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18

Re: Svets avgas

Inlägg av pelle_chanslos » tor okt 13, 2022 20:20

Har nu fått tid nästa vecka hos lokala förmågan, han sa bara att "han kan fixa" när jag beskrev problemet. Lite oklart hur mycket han fattade av det jag beskrev :D

@iznogoud: Tack, får se vad resultatet blir nästa vecka. Spännande! :shock:

Skriv svar