4 Wheel drive

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dansken
Veteran

4wd

Inlägg av dansken » fre jan 11, 2008 23:08

Klart det ska finnas lite av varje, men jag tror nog att dom flesta som köper tidningen är offroad intresserade på ett eller annat sätt...
Kanske skulle tidningen gå över till att vara en renodlad 4x4, 4wd, avd, offroad tidning det finns ju faktiskt redan en tidning för transport (trailer)...

Inte att förglömma är att varken Ränneslätt eller Kättilstorps träffarna hade 300 bilar på deras första träff :wink:

Kolla bara på High chaparral vad lite massiv reklam kan göra, för det är väl inte bästa området att köra på och ändå har det blivit en av dom mest besökta träffarna på bara några år, eller :D

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » fre jan 11, 2008 23:16

Klart det ska finnas lite av varje, men jag tror nog att dom flesta som köper tidningen är offroad intresserade på ett eller annat sätt...
Kanske skulle tidningen gå över till att vara en renodlad 4x4, 4wd, avd, offroad tidning det
Blir det så ska jag starta prenumirton en gån till jag lesnade & avböjde nybilstesterna mm

men dom behövdes vist sa observer då :roll:

Moggen
Rutinerad

Inlägg av Moggen » lör jan 12, 2008 21:25

Men då borde ju tidningen heta offroad lr ngt annat då det är taget, den heter ju 4WHEEL DRIVE terräng & transport, och innehållet är där efter oxå, sen att man tyckeratt det är mycket nybils repotage det är ju ngt som alla tycker ju djupare dom kommer i hobbyn. men det finns ju som sagt många grupper som läser tidningen och detta är en bra blandning för att göra dom flesta nöjda. ja ni fattar nog vad jag menar, att det går inte ändra en hel tidning för en liten gupp av läsarna bara.
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » lör jan 12, 2008 21:36

Moggen skrev:Men då borde ju tidningen heta offroad lr ngt annat då det är taget, den heter ju 4WHEEL DRIVE terräng & transport, och innehållet är där efter oxå, sen att man tyckeratt det är mycket nybils repotage det är ju ngt som alla tycker ju djupare dom kommer i hobbyn. men det finns ju som sagt många grupper som läser tidningen och detta är en bra blandning för att göra dom flesta nöjda. ja ni fattar nog vad jag menar, att det går inte ändra en hel tidning för en liten gupp av läsarna bara.
Det är ju möjligt att det finns många som inte köper tidningen då det är lite för mkt som är hellt o-intressant med det är så att jag tillhör den kattigorin & jag vet att det finns fler

den är för lika bilsport där är det bara plastvingar osv här är det mer eller mindre samma tidning varje gång en massa köptest på ny bilar som man ändå köper oavsett vad dom har för åsikt på en ny bil :roll:

jag försöker inte ändra på tidningen observer har sagt att den moste se ut på det här viset för att sälja & därigenom blir den inte så intressant för min del jag får vänta tills det startar en tidning med det som är roligt att läsa i stället :roll:

transatlantic
Forumräv

Inlägg av transatlantic » lör jan 12, 2008 21:39

Har läst 4WD sedan början på nittiotalet och kan bara säga att tidnigen bara blir bättre och bättre!

Numera finns det ju t o m (bra) artiklar om fyrhjulingar. Lite synd bara att tidningen lider av USA-syndrom med lite lite bilder ibland...
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

virto
Forumräv

Inlägg av virto » sön jan 13, 2008 0:52

BorkJonas skrev: Och alla andra....lyncha mig, skjut mig gör vad ni vill, bara ni också ger lite konstruktiv kritik i detta ämne! :roll:
Ska inte lychna dig Jonas , du kan få en puss istället :naughty: :D .
Skämt åsido , 4WD tycker jag jobbar bra för sporten i sina texter . Påhoppen på myndigheterna är fullträffar varje gång Possling skriver nåt om höjda skatter på bränsle t ex.

Ett stort problem med avsaknaden av byggbilder är att de som har nåt att visa upp oftast låser in dom fram tills dess det är dags att finåka. Svårt att göra byggreportage då !!!!!!!! Öppna upp garagen och visa tidningen vad ni har ( inte bara en spoad suzuki med 33tummare på för det finns det för många av ) Titta bara på byggtrådarna här på forumet , här finns lite som kunde vara kul att följa .
Finns för många bilar som är helt inlåsta och 8 pitbull som vaktar lite här och var.

Själv kan jag ju inte påstå att testerna på nya dyra suv:ar , pickupper känns jätteaktuellt för mig men det finns ju många företagare som delar vår hobby samt använder sig av nyare SUVar och Pickupper , så där finns ju en andel som verkligen tycker tester på deras "nästa" arbetsfordon.
När det gäller träff/tävlingsreportage så finns det ju många tävlingar i Sverige / Finland /Nya Zealand / Australien / Storbrittanien / Polen osv osv .
Ni kanske kan snacka med nån som ska dit och be dom skriva lite åt ´4WD ?

Nåt litet förslag kom härifrån tror jag.

@ 4WD Jobba på lite så det kanske blir lite större reportage från våra " Stora träffar / småträffar och kanske från utlandet med.
Det vore jäkligt kul att läsa om i allafall.

// Mats Virta Förare/mekaniker på NORZUK

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » sön jan 13, 2008 10:02

Angåene bygg-reportage så är det in så lätt. Man kan göra reportaget först när bilen är klar. (så att man är helt säker på att den blir klar)

Sedan så måste det vara rätt foton som gör sig bra i tidningen.

Men i de fall som det funkar så vore det kanon.

Ta bara KingCaben med Toyota axel fram. Ganska intressant bygge med en lagom budget och bra bilder.

Sedan så kanske det borde publiceras lite med läsarberättelser. En bekant till min far hade skrivit ett reportage för några år sedan när har åkte Landcruiser i Afrika. Det tyckte jag var spännande.

Går det inte att lägga ut nån tråd el likn. där man får poängsätta tidningen och komentera innehålet efter varje nummer. För att redaktionen skall få bra feedback.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Mikael S
Forumräv

Inlägg av Mikael S » sön jan 13, 2008 11:01

Bertilson skrev: Går det inte att lägga ut nån tråd el likn. där man får poängsätta tidningen och komentera innehålet efter varje nummer. För att redaktionen skall få bra feedback.
Det finns ju redan...
"Panelundersökningar" som man får utskickat varje gång det kommer ett nytt nummer...
Bara läsa 4weelDrive och anmäla sitt intresse!
Proud member of Team buntband

valp79
Hemmastadd

Inlägg av valp79 » sön jan 13, 2008 11:28

funderade lite hadde järna sett mer reportars om/hur typ 4-link
olika modeller hur de olika modelerna fungerar med detta
menar jag det finns monga som vill se mer kompiserade repotars
inte bara hur man konverterar till skivor med en bult on sats
svårt att förklara men hoppas mitt budskap gått fram
Gasa till det rasar!!!!!!!!!!

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis jan 15, 2008 2:56

Nu har det faktiskt varit lite byggreportage i 4Wheel Drive trots allt... Willys-Valpen på 80-talet TJ:n nu i senare tid + några till, men jag vill dock se mer :D... Håller med Lasse... mer om fjädringssystem och ombyggnader.

Jag skrev faktiskt till Possling för något år sedan då de efterlyste feed-back på tidningen och fick då ett lite surt svar tillbax (han skickade dock en ursäkt strax därpå). Jag var också lite trött på Skåne-cupen, hon den där tjejjen (vad hon nu hette) som körde Challange i en röd CJ5 + några peroner och deras bilar som var med i vart och varannat nummer... det blev lite väl mycket fokus på några få så att säga, att Kättilstorp samtidigt hade haft runt 400 bilar på sin träff skrevs det väl en knapp sida om. Det byggs ju en faslig massa bilar i Sverige som syns på träffarna... skulle vara roligt att läsa mer om dessa än om samma gamla trial-ök nummer ut och nummer in, "-X hade det motigt idag men tog hem silverbucklan, nu har han 5 guld, 3 silver och 19 bronspokaler hemma" Hmmm ok?!?!?

Jag har slutat läsa 4Wheel drive av just dessa skäl och läser nu utelsutande Four Wheeler, Petersens 4Wheel Drive, JP Magazine (som av någon jäkla anledning bara säljs i Sthlm, Gbg och Malmö????) och Land Rovers Owner. Men överlag tycker jag 4Wheel Drive är en juste tidning, bara det att tidningsbudgeten är skral och därför blir det amerikanska och engelska blaskor istället... dom är ett par pinhål vassare.

Tar dock en koll då och då för att se om 4Wheel drive blivit lite intressantare. Skulle gärna villa se mer i stil med Four Wheelers "Cheap Truck Challange"... rätt rolig läsning där man bygger 4x4 för en maxbudget av $1500. :D

@Dansken
Om jag nu kommer ihåg rätt (det var ju mer än 20-år sedan) så var det runt 50 bilar på första Ränneslätt... vi körde en nyinköpt Land Rover 107 som vi såklart drog bakaxlen på... 25 mil hem med inkopplad framhjulsdrift. :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

observer
Hemmastadd

Inlägg av observer » tis jan 15, 2008 10:22

Hej alla,
Kul att tidningen engagerar även er som inte läser den ...
Kritik är bra och det enda som kan föra saker framåt.
Jag blir extra glad över alla er som rosar mina ledare. I dessa har jag vid ett flertal tillfällen uppmanat tjänstemän att ta sitt ansvar. När trafikdöden inte minskar ska till exempel Tingvall avgå. När vägarna förfaller är det Ingemar Skogö som ska ta sitt ansvar.
I dag tog jag mitt ...
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.

Rasmus
Forumräv

Inlägg av Rasmus » tis jan 15, 2008 17:44

Du har väl inte avgått?? Eller??
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

craze
Hemmastadd

Inlägg av craze » tis jan 15, 2008 19:11

observer skrev:Jag blir extra glad över alla er som rosar mina ledare.
Jag är inte en av dom.
Det senaste året har jag flera gånger stört mig på att jag får en massa rödflaggande sossepropaganda slängd i ansiktet varje gånge jag läser ledaren. Du tar upp en del intressanta och viktiga saker som berör motorhobbyn, men du framställer dom extremt vinklat och enkelsidigt.
Det går inte att undvika dina starka vänstersympatier.

När jag öppnar en biltidning tycker jag att det blir extremt tjatigt om jag i nummer efter nummer får en massa politisk propaganda över mig.
Vill jag läsa sådant finns det annat media för det.

Låt nu inte det här spåra ur i en politiktråd, det är inte det det här inlägget handlar om.

Det handlar om att jag tycker att politiska sympatier inte hör hemma i en biltidning som jag tycker borde vara politiskt oberoende för att jag ska uppfatta den som seriös.
Det finns bättre media för att sprida politisk propaganda än 4 Wheel Drive.

transatlantic
Forumräv

Inlägg av transatlantic » tis jan 15, 2008 19:51

craze skrev:[...]När jag öppnar en biltidning tycker jag att det blir extremt tjatigt om jag i nummer efter nummer får en massa politisk propaganda över mig.
för att sprida politisk propaganda än 4 Wheel Drive.[...]

Nu ska ju just ledaren vara det forum en tidning har för att visa/vädra sina politiska åsikter. Även fackpress...

Håller inte med om att det märks vänstersympatier hos Possling, snarare en besvikelse över den nya regeringen. Läs tidigare ledare av densamme under s/v/mp-mandatet, där kritiken är minst lika hård!

Men! Å ena sidan kan jag hålla med om att ledarna ibland beskriver en lite väl förenklad bild av verkligheten. Å andra sidan måste man ju förenkla för att kunna argumentera en ståndpunkt. Svårt det där...

observer skrev:[...]I dessa har jag vid ett flertal tillfällen uppmanat tjänstemän att ta sitt ansvar. När trafikdöden inte minskar ska till exempel Tingvall avgå.[...]
Claes Tingvall borde för övrigt återvända till Monash University och fortsätta forska på australiensisk trafik istället. Har man bara två patentlösningar på trafikdöden, vajerräcken och krypkörning, kan man nog må bra av att tänka efter ett tag i lugn och ro ...
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » tis jan 15, 2008 20:43

craze skrev:
observer skrev:Jag blir extra glad över alla er som rosar mina ledare.
Jag är inte en av dom.
Det senaste året har jag flera gånger stört mig på att jag får en massa rödflaggande sossepropaganda slängd i ansiktet varje gånge jag läser ledaren. Du tar upp en del intressanta och viktiga saker som berör motorhobbyn, men du framställer dom extremt vinklat och enkelsidigt.
Det går inte att undvika dina starka vänstersympatier.

När jag öppnar en biltidning tycker jag att det blir extremt tjatigt om jag i nummer efter nummer får en massa politisk propaganda över mig.

Låt nu inte det här spåra ur i en politiktråd, det är inte det det här inlägget handlar om.

Det handlar om att jag tycker att politiska sympatier inte hör hemma i en biltidning som jag tycker borde vara politiskt oberoende för att jag ska uppfatta den som seriös.
Det finns bättre media för att sprida politisk propaganda än 4 Wheel Drive.

Det är ju så här att det är ett stort gäng tvättäkta skitstövlar som bara ljuger som styr det här landet
jag tycker det är bra att han hänger ut skiten eftersom det inte finns någon annan media som vågar säga som det är

nä ut med kvaksalvarna som styr landet :evil:

Skriv svar