Balanseringspåse för offroadhjul- vart köper man dem?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

AtEase
Moderator
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor nov 29, 2007 18:21

Vilken sand har du haft då då? Det finns tydligen ett flertal fabrikat och varianter. Den länken jag hänvisade till var ju lite större kulor som om jag fattade det rätt inte sätter sig i ventilerna, säger de själva iofs :roll:
En inställd spelning är också en spelning.

Tazz
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Tazz » tor nov 29, 2007 19:09

AtEase skrev:Vilken sand har du haft då då? Det finns tydligen ett flertal fabrikat och varianter. Den länken jag hänvisade till var ju lite större kulor som om jag fattade det rätt inte sätter sig i ventilerna, säger de själva iofs :roll:
Den som jag fick va ganska så fin liknade ett pulver eller hmmm blästersand typ
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

valp79
Hemmastadd

Inlägg av valp79 » tor nov 29, 2007 19:10

bureå skrev:Jag förstår inte riktigt hur det funkar. Antag att däcket är ovalt, eller äggformat- Då skulle vikterna lägga sej där centrifugalkraften är som högst. längst ut i däcket.
Jag tycker det skulle ge upphov till ännu större obalans. Varför blir det inte så?
Är det mn hjärna som inte riktigt är med nu?
Om däcket är ovalt skulle det inde funka med verken vikter eller sand. :roll:
Gasa till det rasar!!!!!!!!!!

jörgen-fas
Användare
Kontakt:

Inlägg av jörgen-fas » fre nov 30, 2007 3:32

Jag har kört med Soft Air Gun kulor i mina mudzilla 33" sedan i våras, ungefär 500 mil landsväg till och från olika träffar. Jag tycker det fungerar bra, ibland kan det ta en stund innan man får balans och jag upplever det som att balanseringen ibland kan upphöra vid mycket dålig och hålig väg.

Köpte mina kulor på teknikmagasinet, två flaskor till fem däck. Kollade på någon amerikansk sida för att veta hur mycket jag skulle ha.

Mvh Jörgen

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre nov 30, 2007 13:36

Är det billigare och bättre än att köpa riktig sand då?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » fre nov 30, 2007 13:51

mattebigge skrev:Är det billigare och bättre än att köpa riktig sand då?
ja det tror jag för den sittr kvar med statisk el det lär inte blyhagel & air gun kulor göra när du stannar

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre nov 30, 2007 14:01

du läste nog fel på mitt inlägg, men jag antar att du menar att sand är billigare och även kanske lite bättre, och det tror jag med, men man måste nog köpa en hel hink, om man inte känner nån däcknasare, och då blir nog soft airgun kulor billigare , vet inte vad en burk kostar nu, har för stora barn..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » mån jan 07, 2008 12:32

Har i dag köppt sand & för första gången tittat på den själv :evil:

det är glasblästersand & inget annat har det hemma man ser eller känner ingen skilnad så då var det utklarat :evil:

195kr betalade jag för 340GRAM!!! :evil:

alltså det är inte plastkulor & det är inte sand utan snå snå glaskulor modell GLASBLÄSTERSAND & inget annat

hur som 340Gram ska tydligen räcka till 4st 33 12,5 15 det ger ungefär 1dl till varje däck så ni vet hur mkt ni ska ha

Däcksgubben kör offroad även han följande svar hade han om VANLIG sand
den blir mald med tiden så att den blir som potatismjöl & den i sin tur klumpar i hop sig då & skapar obalans soft air gun kulor sitter inte kvar så då har man obalans varje gång man åker upp i fart villket jag ser som iriterande dessutom mals dom till pulver dom med med tiden inte bra vs

men men glasblästersand är inte dyrt så det finns ingen annan anledning än att köra med det :lol:

så här såg den ut:
Counteract Balancing Beads Electrostatic clining Balancing

Bild
Bild

bureå
Rutinerad

Inlägg av bureå » mån jan 07, 2008 19:47

Tack, vad bra att det blev utrett ordentligt.

Jimmy6,2
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » mån jan 07, 2008 22:03

Jag åkte till däcks gubben och fick "sand" inlagd i däcken. Den sanden var inte små kulor utan någon typ av sand/metall, mycket finkornigt. Det blev dyrt och det klumpade ihop sig. Jag kommer att ha soft air gun kulor i nästa gång. Jag har fått tag i 0.25gr. Har för mej att det ska vara 340gr i varje däck. :roll: :roll:

P
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » mån jan 07, 2008 22:14

Jimmy6,2 skrev:Jag åkte till däcks gubben och fick "sand" inlagd i däcken. Den sanden var inte små kulor utan någon typ av sand/metall, mycket finkornigt. Det blev dyrt och det klumpade ihop sig. Jag kommer att ha soft air gun kulor i nästa gång. Jag har fått tag i 0.25gr. Har för mej att det ska vara 340gr i varje däck. :roll: :roll:

P
jag skrev ju att detta inte skulle klumpa & ungefär hur mkt du ska ha & hur du fixar billigt :lol:

bureå
Rutinerad

Inlägg av bureå » tis jan 29, 2008 23:59

Så, nu har jag investerat i ett lager av denna fantastiska produkt- gör nu som några här på forum redan gjort-
Kom å köp, Kom å köp, Kom å köp :lol:

Intropris 155 kr för 4 hjul inkl frakt.
(Tre laddningar lades på lådan idag tisdag till er på forum som beställt.)
Bild
Såväl åkerifolk som jeepåkare verkar ha bara gott att säga.

Jag vet också hur trött man kan bli på de lokala gummigubbarna som klagar på att skitdäcken man beställt av nån annan inte går att balansera på dom där gamla skräpfälgarna. En sandpåse ska de ju klara av att slänga in i hjulet, då kommer man lite billigare undan i monteringen också.

[/img]

ScoutTommy
Användare

Inlägg av ScoutTommy » lör feb 02, 2008 21:47

I somras hällde jag i 10 ounce/283 gram softairgun kulor(0,25gr/kla) i mina 36". Enl. Listan jag fick från dej Jimmy6.2: http://www.innovativebalancing.com/BigTirechart.htm
Men det är som det skrevs tidigare att med dessa kulor så förlorar man balanseringen varje gång man stannar, Och när man startar igen så rasslar det i börja till typ 15-20km/h, och så tar det nog ytterligare en stund i rörelse innan någon form av balansering har skett.
Så om balanseringen funkar med någon annan produkt, som behåller sin balansering även när man står still med hjälp av statisk elektricitet så tänker jag nog testa det nästa gång istället. Ett himla rasslande med softairgun kulorna kan ja lova.

farcry
Veteran

Re: Balanseringspåse för offroadhjul- vart köper man dem?

Inlägg av farcry » tor mar 14, 2013 16:36

Tänkte updatera tråden lite... Ska på med 35 or stt.
Körning mestadels asvalt.
Vad rekomenderas?
Vikter, kulor, glas, sand mm eller slänga på dom och kolla om det vobblar först :shock: .

http://www.akeritransport.se/epaper/pro ... e_60_3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

mantajohan
Forumräv

Re:

Inlägg av mantajohan » tor mar 14, 2013 16:48

MrHawk skrev:Jag tänker testa SoftAirgun-kulor nästa gång, många i staterna som kör med det med lyckat resultat. Man slipper ju dessutom blydamm som från luftgevärskulor eller hagel.

det ska jag osse testa, har hört mycket bra om att använda softairgunkulor
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Skriv svar