kardan SPOA

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

kardan SPOA

Inlägg av 4x4power » mån feb 04, 2008 16:22

någen som vet om jag behöver förlänga karadnen fram och bak när jag spoar min m38a1 -61
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » mån feb 04, 2008 20:32

Jag förlängde både fram o bakkardan när jag spoade min CJ5a för 7-8 år sen, men fråga mej inte hur mycket :rodnar:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 05, 2008 19:22

När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis feb 05, 2008 21:44

Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis feb 05, 2008 22:13

4x4power skrev:
Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??
Det är bara nya valpen 202 som har plattor ..

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons feb 06, 2008 7:17

Nymoen skrev:
4x4power skrev:
Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??
Det är bara nya valpen 202 som har plattor ..
okej va bra men då får jag kolla upp det.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » ons feb 13, 2008 1:18

Japp! det är som jag skrev... det är 903:ans knutar jag menar. C202 är något ungerskt licensbyggt skit utav diverse engelska delar.... hur bra blir det då? Svensk bil, byggd i Ungern av Engelska delar? (för det var väl något med Land-Rover och C202 axlar? :?

Tar du 903:ans knutkors så är dom smörjbara, vilket 240 (de stora 58mm var det visst) inte är.


Hallelulja!
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons feb 13, 2008 10:11

Sdkfz251 skrev:Japp! det är som jag skrev... det är 903:ans knutar jag menar. C202 är något ungerskt licensbyggt skit utav diverse engelska delar.... hur bra blir det då? Svensk bil, byggd i Ungern av Engelska delar? (för det var väl något med Land-Rover och C202 axlar? :?

Tar du 903:ans knutkors så är dom smörjbara, vilket 240 (de stora 58mm var det visst) inte är.


Hallelulja!
ska kolla med en bil skrot idag :twisted:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor feb 14, 2008 0:40

Kolla annars med offroad autoparts för de har säkert begnagade (medvetet felstavat) kardaner till Volvo 903.

Deras tfn är 0451-32266
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tor feb 14, 2008 11:30

Sdkfz251 skrev:Kolla annars med offroad autoparts för de har säkert begnagade (medvetet felstavat) kardaner till Volvo 903.

Deras tfn är 0451-32266
aa ska göra det idag.

men pappa har jobbat på en bildemontering som skrotar just volvo bilar.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » lör feb 16, 2008 20:58

Oki-doki
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör feb 16, 2008 21:14

4x4power skrev:
Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??
"Plattorna" går ju att pressa bort. Sen passar korsen fint :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar