kardan SPOA
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
kardan SPOA
någen som vet om jag behöver förlänga karadnen fram och bak när jag spoar min m38a1 -61
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Det är bara nya valpen 202 som har plattor ..4x4power skrev:jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
okej va bra men då får jag kolla upp det.Nymoen skrev:Det är bara nya valpen 202 som har plattor ..4x4power skrev:jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Japp! det är som jag skrev... det är 903:ans knutar jag menar. C202 är något ungerskt licensbyggt skit utav diverse engelska delar.... hur bra blir det då? Svensk bil, byggd i Ungern av Engelska delar? (för det var väl något med Land-Rover och C202 axlar?
Tar du 903:ans knutkors så är dom smörjbara, vilket 240 (de stora 58mm var det visst) inte är.
Hallelulja!

Tar du 903:ans knutkors så är dom smörjbara, vilket 240 (de stora 58mm var det visst) inte är.
Hallelulja!
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
ska kolla med en bil skrot idagSdkfz251 skrev:Japp! det är som jag skrev... det är 903:ans knutar jag menar. C202 är något ungerskt licensbyggt skit utav diverse engelska delar.... hur bra blir det då? Svensk bil, byggd i Ungern av Engelska delar? (för det var väl något med Land-Rover och C202 axlar?![]()
Tar du 903:ans knutkors så är dom smörjbara, vilket 240 (de stora 58mm var det visst) inte är.
Hallelulja!

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
aa ska göra det idag.Sdkfz251 skrev:Kolla annars med offroad autoparts för de har säkert begnagade (medvetet felstavat) kardaner till Volvo 903.
Deras tfn är 0451-32266
men pappa har jobbat på en bildemontering som skrotar just volvo bilar.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
"Plattorna" går ju att pressa bort. Sen passar korsen fint4x4power skrev:jag kanske misstar mej men har inte valparna som typ plattor som man satte fast kardanen med m38an har ju att men bara fäster i korsen ?? kanske finns sådana valpar med de gammla kanske?? funkar det även med bakre kardanen??Sdkfz251 skrev:När jag hade M38A1 (ungefär samtidigt med att dinosaurierna dog ut) så var det vanligt med kardaner från Volvo Valp (L3314/903/9033/9031). Dessa hade längre splines än Willys original (om jag inte minns fel)... Så valpens framkardan räckte vid SOA.

Beyond bolt-on. Beyond recond.