Ny här med en Taro.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Andreas_A
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre mar 28, 2008 12:51
Ort: Skeppshult

Ny här med en Taro.

Inlägg av Andreas_A » fre mar 28, 2008 13:00

Hej, ny här med några frågor.

Har precis skaffat mig en fräsch taro -91 med 13000mil på mätaren.

Mina planer är att åka lite med den i skogen och på nån träff kanske.

Kommer inte att pendla med den eller så, doch ska jag ha crossen på flaket när jag ska träna med den.

mina fälgar mäter 7x15 tum, vet dock inte ET på dom, ´men är det möjligt att montera 33X12.5 tums däck?

Var köper jag dom billigast, om jag inte hittar några begagnade då.

Sitter 31X10.5 nu, men dom det torrspirickor i samt läcker luft.

Fråga nummer två är ju hur jag höjer den på enklast möjliga vis, billigt givetvis.

Har både svets, svarv och fräs.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre mar 28, 2008 13:06

33" kan nog ta i litegranna,tänk även på att dom är betydligt mer tungrullade
och detta på en bil som är dödstrött från början.
Nån deciliter milen i extra förbrukning kan du räkna med också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » fre mar 28, 2008 13:16


Rogolo
Rutinerad
Inlägg: 358
Blev medlem: fre maj 25, 2007 17:09
Ort: nongbualamphu Thailand

Inlägg av Rogolo » fre mar 28, 2008 14:06

Valkommen till klubben :D :) Roger

Andreas_A
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre mar 28, 2008 12:51
Ort: Skeppshult

Inlägg av Andreas_A » fre mar 28, 2008 14:30

Tack :D

Men hur fungerar 12.5" däck på fälgar som bara är 7" ?

Och hur är det med höjningen?

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre mar 28, 2008 14:57

Andreas_A skrev:Tack :D

Men hur fungerar 12.5" däck på fälgar som bara är 7" ?

Och hur är det med höjningen?
Inga problem med fälgbredden....

Höjning tja, fjäder spacers fram kanske? Svarva till i Nylon!
Bak, tillverka något längre fjäder hänken. Hur du höjer beror lite på hur mycket du vill höja den....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre mar 28, 2008 15:01

det är ju torsionsstavar fram på dom och inga fjädrar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » fre mar 28, 2008 15:57

Som vanligt på dessa typer av konstruktioner höjer man enklast/billigast med en varsam kombination av dessa åtgärder:

* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)

* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)

* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)

Efter detta borde det gå med 32" eller 33" så länge du har "rätt" inpressning på fälgarna.


Välkommen hit och lycka till med "bygget"!
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » fre mar 28, 2008 17:21

Mathias T skrev:det är ju torsionsstavar fram på dom och inga fjädrar
OJ! Det är klart det är...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Andreas_A
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre mar 28, 2008 12:51
Ort: Skeppshult

Inlägg av Andreas_A » fre mar 28, 2008 18:27

transatlantic skrev:
* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)

* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)

* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)
Hur skruvar jag upp den fram och vad menas med utfjädringsgummi?

Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?

Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?

Tomgången är väldigt hög, typ 2000rpm vid kall motor och ca 1500 vid varm motor, är det nått som är vanligt? Den går jämnt och fint annars.

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » fre mar 28, 2008 19:20

Hur skruvar jag upp den fram och vad menas med utfjädringsgummi?

Se http://www.4x4wire.com/toyota/tech/torsion_bars/ för "uppskruvningen". Utfjädringsgummina hindrar/dämpar utfjädringen på bärarmarna fram. De syns tydligt om du tittar in i hjulhuset.

Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?

Ja. Den ledade infästningen längst bak.

Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?


Oftast behöver inget förlängas, bara eventuellt flyttas/lossas. Tre fyra timmars jobb som mest. Hilux/Taro är ingen specialité för mig, så jag vet inte med säkerhet...
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

4runner
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: ons feb 20, 2008 21:29
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av 4runner » lör mar 29, 2008 9:08

Hallå.
Har 4runner fram är det samma bil jag har 32" X 11,5 på 8".
du bör inte ha större så vidare du bara kör landsväg.
Tänk på att Hiluxen blir slöare (än vaden redan är) med stora hjul.

Lyft karossen det är nog billigast.

Har lite bilder på min här http://www.vcustom.se/toyota_4runner_91.htm
Form är inget utan funktion.
[url=http://http://www.vcustom.se/Jonas/toyota.htm[/url]

Skriv svar