Ny här med en Taro.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ny här med en Taro.
Hej, ny här med några frågor.
Har precis skaffat mig en fräsch taro -91 med 13000mil på mätaren.
Mina planer är att åka lite med den i skogen och på nån träff kanske.
Kommer inte att pendla med den eller så, doch ska jag ha crossen på flaket när jag ska träna med den.
mina fälgar mäter 7x15 tum, vet dock inte ET på dom, ´men är det möjligt att montera 33X12.5 tums däck?
Var köper jag dom billigast, om jag inte hittar några begagnade då.
Sitter 31X10.5 nu, men dom det torrspirickor i samt läcker luft.
Fråga nummer två är ju hur jag höjer den på enklast möjliga vis, billigt givetvis.
Har både svets, svarv och fräs.
Har precis skaffat mig en fräsch taro -91 med 13000mil på mätaren.
Mina planer är att åka lite med den i skogen och på nån träff kanske.
Kommer inte att pendla med den eller så, doch ska jag ha crossen på flaket när jag ska träna med den.
mina fälgar mäter 7x15 tum, vet dock inte ET på dom, ´men är det möjligt att montera 33X12.5 tums däck?
Var köper jag dom billigast, om jag inte hittar några begagnade då.
Sitter 31X10.5 nu, men dom det torrspirickor i samt läcker luft.
Fråga nummer två är ju hur jag höjer den på enklast möjliga vis, billigt givetvis.
Har både svets, svarv och fräs.
kolla på www.fyrhjulsdrift.se
Inga problem med fälgbredden....Andreas_A skrev:Tack![]()
Men hur fungerar 12.5" däck på fälgar som bara är 7" ?
Och hur är det med höjningen?
Höjning tja, fjäder spacers fram kanske? Svarva till i Nylon!
Bak, tillverka något längre fjäder hänken. Hur du höjer beror lite på hur mycket du vill höja den....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- Forumräv
- Inlägg: 544
- Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
- Ort: Örnsköldsvik
Som vanligt på dessa typer av konstruktioner höjer man enklast/billigast med en varsam kombination av dessa åtgärder:
* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)
* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)
* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)
Efter detta borde det gå med 32" eller 33" så länge du har "rätt" inpressning på fälgarna.
Välkommen hit och lycka till med "bygget"!
* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)
* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)
* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)
Efter detta borde det gå med 32" eller 33" så länge du har "rätt" inpressning på fälgarna.
Välkommen hit och lycka till med "bygget"!

Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Hur skruvar jag upp den fram och vad menas med utfjädringsgummi?transatlantic skrev:
* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)
* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)
* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)
Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?
Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?
Tomgången är väldigt hög, typ 2000rpm vid kall motor och ca 1500 vid varm motor, är det nått som är vanligt? Den går jämnt och fint annars.
-
- Forumräv
- Inlägg: 544
- Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
- Ort: Örnsköldsvik
Hur skruvar jag upp den fram och vad menas med utfjädringsgummi?
Se http://www.4x4wire.com/toyota/tech/torsion_bars/ för "uppskruvningen". Utfjädringsgummina hindrar/dämpar utfjädringen på bärarmarna fram. De syns tydligt om du tittar in i hjulhuset.
Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?
Ja. Den ledade infästningen längst bak.
Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?
Oftast behöver inget förlängas, bara eventuellt flyttas/lossas. Tre fyra timmars jobb som mest. Hilux/Taro är ingen specialité för mig, så jag vet inte med säkerhet...
Se http://www.4x4wire.com/toyota/tech/torsion_bars/ för "uppskruvningen". Utfjädringsgummina hindrar/dämpar utfjädringen på bärarmarna fram. De syns tydligt om du tittar in i hjulhuset.
Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?
Ja. Den ledade infästningen längst bak.
Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?
Oftast behöver inget förlängas, bara eventuellt flyttas/lossas. Tre fyra timmars jobb som mest. Hilux/Taro är ingen specialité för mig, så jag vet inte med säkerhet...

Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Hallå.
Har 4runner fram är det samma bil jag har 32" X 11,5 på 8".
du bör inte ha större så vidare du bara kör landsväg.
Tänk på att Hiluxen blir slöare (än vaden redan är) med stora hjul.
Lyft karossen det är nog billigast.
Har lite bilder på min här http://www.vcustom.se/toyota_4runner_91.htm
Har 4runner fram är det samma bil jag har 32" X 11,5 på 8".
du bör inte ha större så vidare du bara kör landsväg.
Tänk på att Hiluxen blir slöare (än vaden redan är) med stora hjul.
Lyft karossen det är nog billigast.
Har lite bilder på min här http://www.vcustom.se/toyota_4runner_91.htm
Form är inget utan funktion.
[url=http://http://www.vcustom.se/Jonas/toyota.htm[/url]
[url=http://http://www.vcustom.se/Jonas/toyota.htm[/url]