Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » sön mar 30, 2008 18:26
jeepetorp skrev:En oskriven regel vid fastkörning är ju att dra loss sig dit man kom ifrån. Där vet man ju att det är körbart. Winchen fram är väl mer praktiskt då den i annat fall är i vägen vid annan användning av bilen.
Har du dessutom mycket last och ev. släp, så kan det vara bra att jämna ut viktfördelningen också.
Demonteringsbar i all ära, men en stor winch väger en hel del. Och efter en slitsam dag i skogen orkar nog inte jag lyfta fram och montera en winch på ibland närmare 40 kg. (Inte annars heller , tror jag).
Så sätt den nån stans. Nån gång kommer du behöva den på det andra stället.

så resonerar man när man har en GATBIL

en asfaltsbil ska bakot vist men en stadig skogsbil ska fram av vikt skäl utrymme osv som du skriver vill jag ha den bak men av praktiska skäl i fram just på grund av att man ska just fram & inte bakot

-
jimmyskrot
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
Inlägg
av jimmyskrot » sön mar 30, 2008 18:40
när man körde fast med mogen så ville man oftas bakåt

-
målarn
- Guru
- Inlägg: 2532
- Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
- Ort: Fristad (Borås)
Inlägg
av målarn » sön mar 30, 2008 19:04
Om man mer eller mindre måste uppför en backe tex, så är det ju betydligt enklare med vinchen fram..
jag röstar på fram..
Merca Geländewagen 300TD
-
jimmyskrot
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
Inlägg
av jimmyskrot » sön mar 30, 2008 21:04
målarn skrev:Om man mer eller mindre måste uppför en backe tex, så är det ju betydligt enklare med vinchen fram..
jag röstar på fram..
jag med
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » mån mar 31, 2008 11:17
Jag röstar på flyttbar vinch, det hade jag valt. En vinch som man kan ha på 2 ställen gör att man sparar en vinch( = pengar)

Men som TM sa, man ska framåt!!!!

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Jeepjensa
- Användare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 22:55
- Ort: Örsundsbro/Uppland/4 mil norr om Stockholm.
Inlägg
av Jeepjensa » mån mar 31, 2008 22:39
Tja jag tycker att man kör fast mycket oftare nu när man har winch en när man inte hade det då gasade man mera för att inte köra fast nu när man har winch så åker man myckt saktare å då fasnar man så man måste wincha , Alså ingen winch gasa mera .

Jensa
-
Peterw
- Hemmastadd
- Inlägg: 204
- Blev medlem: ons jan 24, 2007 20:50
- Ort: Östersund/Sundsvall
Inlägg
av Peterw » tis apr 01, 2008 9:12
?Kör man ner i ett hål man inte tror man kan vinscha sig framåt i? Och vinscha sig bakåt, vad är planen åka hem och fika?
Nä, vinsch fram, bak om man har plats och råd.
Blir en 1 tons clasohlsson bak(går att blocka dom få gånger man skall bakåt), riktig warn fram.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
-
Rogolo
- Rutinerad
- Inlägg: 358
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 17:09
- Ort: nongbualamphu Thailand
Inlägg
av Rogolo » sön maj 04, 2008 18:31
Hej.Idag blev det 1-Winch fram och 1-Winch bak,+3-stycken stora batterier i en lada bak.Spakblock,stroppar och rep pa 5-ton och sandstegar.Sa nu borjar Toyotan bli lite offroad liknade,fattas bara en rejal hojning och muddack.

Roger
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » sön maj 04, 2008 18:53
Rogolo skrev:Hej.Idag blev det 1-Winch fram och 1-Winch bak,+3-stycken stora batterier i en lada bak.Spakblock,stroppar och rep pa 5-ton och sandstegar.Sa nu borjar Toyotan bli lite offroad liknade,fattas bara en rejal hojning och muddack.

Roger
Du Roger.......
VAR FAN ÄR BILDERNA??????????????
Vi vill ju se.......
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
Rogolo
- Rutinerad
- Inlägg: 358
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 17:09
- Ort: nongbualamphu Thailand
Inlägg
av Rogolo » mån maj 05, 2008 13:56
Lasse Suzicán skrev:Rogolo skrev:Hej.Idag blev det 1-Winch fram och 1-Winch bak,+3-stycken stora batterier i en lada bak.Spakblock,stroppar och rep pa 5-ton och sandstegar.Sa nu borjar Toyotan bli lite offroad liknade,fattas bara en rejal hojning och muddack.

Roger
Du Roger.......
VAR FAN ÄR BILDERNA??????????????
Vi vill ju se.......
Bilderna kommer nar bilen ar klar

.Bilen ar ju original fortfarande forutom Kraftig ombyggnad av fronten+bakre kofangaren.Det anda man ser ar en liten krok

.Var till en offroad byggare som ska vara bland dom basta enligt thaifolk,vi pratade lite om vad det skulle kosta.Jag gick och kollade lite och sag dessa bedrovliga forstarkningar och har aldrig i mitt liv sett sana skit svetsfogar.Sa jag skickade bilen till Bangkok,till en mycket serios firma.

Roger
-
Cönny
- Beroende
- Inlägg: 1005
- Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
- Ort: Mariestad
Inlägg
av Cönny » ons maj 07, 2008 10:24
e la egentligen min dröm o ha winch fram och bak. så jag ser la inga nackdelar med det
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08