Flytande tankar om hjulupphängning

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Flytande tankar om hjulupphängning

Inlägg av bureå » lör mar 29, 2008 22:11

Jag har tänkt på en sak- finns det nån bil med stel framaxel och torrsionstavar?
Om inte- varför?
Det borde vara ett bra byggsätt...
eller?

Tänk rangerover "skiftnyklar" och torrsionstavar- det skulle vara stilrent.
Det skulle se ut som att framaxeln hänger fritt ungefär :roll:

Har man då en mittmonterad motor skulle det vara framaxeln och ingenting mer framför sittbrunnen...

Har jag missat nåt?

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör mar 29, 2008 22:13

kanske skulle bli häftigt :D men vilka krafter :shock:

Patroler
Hemmastadd
Inlägg: 117
Blev medlem: tis dec 25, 2007 12:59
Ort: Getinge

Inlägg av Patroler » lör mar 29, 2008 22:19

hmmm.... måste ju ändå ha någon typ av hävarmsmekanism för att fungera. men visst säkert genomförbart med en del huvudbry o en stor del outside the box tänkande. :wink:

kul ide' :)
Patrol -98 33" 2" OME

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör mar 29, 2008 23:14

Jänkarna bygger ju lite liknande med sina kvartsellipsbladfjädrar, men dom används väl dom bara bak...
Men som sagt... Vilka brutala krafter...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

ahlman
Rutinerad
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 11, 2006 18:48
Ort: Valdemarsvik

Inlägg av ahlman » mån mar 31, 2008 21:15

det är på gång nått sånt när subarun får stela axlar... :)
/Gustav

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » fre apr 11, 2008 17:58

Det måste ju finnas en möjlighet till rörlighet i sidled. Frågan är hur man ska lösa den biten...
Jag har blivit fri som en fågel.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre apr 11, 2008 19:45

kan tänka mig att man kan ha den ledad med ett stag mellan axeln och ramen så kan man få den fjädrande rörelsen man behöver, fast jag skulle tro att slaget är ringa, går ju justera med hävarmslängden utfrån staven dock påverkar det ju fjäderstyvheten.

allt går om man vill, fast om jag skulle se det som optimalt vettifan, men helt klart en kul grej för en som bygger tex stelframaxel på en KC eller subaru.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

volvo_viking
Rutinerad
Inlägg: 285
Blev medlem: sön mar 19, 2006 7:57
Ort: Någonstans

Inlägg av volvo_viking » fre apr 11, 2008 23:51

Det du möjligen har missat är att om axeln är fjädrad åt något håll annat än neutralt kommer infästningarna att vara närmare ramen än om den är rak. Hur man ska få bort det problemet och ändå få bra flex kan man fundera på. Skulle vilja se den lösningen...
Jag har blivit fri som en fågel.

Skriv svar