Nuttis turbo k5
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pumpen skruvar man upp via en liten insexskruv som finns under locket där returen sitter(ja man får ta loss hela locket och söla diesel överallt).Nutti skrev:sådär, då var det klart...har inte skruvat upp pumpen ännu pga. bristande kunskap så den laddar 0,2bar så det märks bara lite skillnad på accelerationen i 2ans växel. men den låter grymt! som en v8 med en jetmotor på![]()
ena cylindern spikade som fan men det berodde på att jag hade satt bränslefiltret för högt upp, så det blidade luft i systemet vilket av någon konstig orsak resulterade i att ena cylindern spikade när man varvade motorn. testade med 2 olika intercoolers, men ingen av dem passade dit som jag hade tänkt mig, så det blev byggt utan cooler tills jag får köpt en passande. kommer lite film och bilder i nästa vecka
Nått som brukar vara jobbigt på 6,2:an är sprickor runt ramlagerlägena,nästan alla motorer får dom men det är sällan det blir mer än just sprickor.
Syns tydligast om man kollar på gänghålet får en ramlagerbult och i rätt ljus.
Luft i chevas satandyne pumpar(eller stanadyne hette dom visst

Smälta kolvar lär du inte behöva oroa dig för på en 6,2 med det laddet,troligtvis rasar nått annat mekaniskt innan (för att inte tala om automaten om du råkar köra th700)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
jag visste vilken skruv det var, och tog upp och kollade men det var så många fjädror som skulle bort innan man slapp på skruven så jag sket i det...inge vidare heller att tappa något då vi skruvade på bar mark.Mathias T skrev:Pumpen skruvar man upp via en liten insexskruv som finns under locket där returen sitter(ja man får ta loss hela locket och söla diesel överallt).Nutti skrev:sådär, då var det klart...har inte skruvat upp pumpen ännu pga. bristande kunskap så den laddar 0,2bar så det märks bara lite skillnad på accelerationen i 2ans växel. men den låter grymt! som en v8 med en jetmotor på![]()
ena cylindern spikade som fan men det berodde på att jag hade satt bränslefiltret för högt upp, så det blidade luft i systemet vilket av någon konstig orsak resulterade i att ena cylindern spikade när man varvade motorn. testade med 2 olika intercoolers, men ingen av dem passade dit som jag hade tänkt mig, så det blev byggt utan cooler tills jag får köpt en passande. kommer lite film och bilder i nästa vecka
Nått som brukar vara jobbigt på 6,2:an är sprickor runt ramlagerlägena,nästan alla motorer får dom men det är sällan det blir mer än just sprickor.
Syns tydligast om man kollar på gänghålet får en ramlagerbult och i rätt ljus.
Luft i chevas satandyne pumpar(eller stanadyne hette dom visst) är rätt så jobbigt och irreterande (eller hur TMT
![]()
![]()
)
Smälta kolvar lär du inte behöva oroa dig för på en 6,2 med det laddet,troligtvis rasar nått annat mekaniskt innan (för att inte tala om automaten om du råkar köra th700)
angående 6,2ans hållbarhet så har jag redan rett ut här lite tidigare, och det har inget med turbo att göra ifall den havererar. orginalmotorn som satt i så fick jag uppleva just detta haveri med sprickorna som blev för mycket. där kollade jag för skojs skull alla spridare efteråt vilket visade sig vara så att alla kissade på låga och höga varv.
en bekant har lyckats få 700grader avgastemp i sin orginala 6,2 utan att ha gjort något extra, så med tanke på att kolvarna börjar ta stryk vid 600 grader så kan det inte vara helt fel att ha avgastempmätare. kommer att ta upp pumpen 1/4 varv så då kommer laddtrycket att stiga också i eftersom jag inte har någon wastgate så det laddar så mycket som brännslet räcker till. tror att det börjar ladda 0,5-0,7 bar med det beroende på turbon.
rullar med th700 låda ja, men den havererade redan i förra sommaren så där sitter nya red eagle lamellpaket (håller 1000hp), kraftigare servopump, bytta ventiler och lite annat skit...så den håller garanterat, har inte lyckats få upp oljan i mera än 80 grader...
däremot så är jag rätt så säker på att det börjar ryka drivaxlar så småningom, för jag kör ju med 40" däck på världens sämsta gm axlar så

Den lät ju helt underbart!
Fundera på en sak, blir det inte lång väg för avgaserna att gå från vänstra sidan till högra medans högra har en kort väg, att den kan ladda lite mysko?
Har aldrig pysslat med turbo men som jag förstått ska man försöka ha lika långa rörpå samtliga cylindrar när man bygger ett turbo-extraktor för att få jämt ladd...
Har säkert fel men man måste ju lära sig på nåt sätt...
Fundera på en sak, blir det inte lång väg för avgaserna att gå från vänstra sidan till högra medans högra har en kort väg, att den kan ladda lite mysko?
Har aldrig pysslat med turbo men som jag förstått ska man försöka ha lika långa rörpå samtliga cylindrar när man bygger ett turbo-extraktor för att få jämt ladd...

Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
det är alldeles riktigt, men då ska man nog syssla med annat än sprätta leraJoel_Vbg skrev:Den lät ju helt underbart!

kan även påpekas att detta kit är byggd nästan lika som banks turbokit som fanns som tillval vid köp av chevrolet i tiderna. banks kitet byter ut passagerarsidans grenrör och turbon kommer strax under generatorn, från andra sidan är det 1 rör över som styrningen är innåt mot cylindrarna, alltså inte rakt upp mot turbon. i mitt fall så har jag bättre flöde i mina rör för att det som kommer från förarsidan är styrd rakt upp mot turbon.
med banks turbo i en annars orginal suburban, kör dom 0-100km/h på 12sek vilket är mycket snabbt på en så tung bil. det kitet ger 60hp 150Nm @ 0,6 bars laddtryck. nu har jag lite större turbo än deras, så jag kanske inte får samma effektökning vid samma tryck för att det krävs lite mer avgaser för att turbon ska snurra lika mycket.
nu kommer bilderna! tack till mina sponsorer http://WWW.BNMOTOR.FI och http://WWW.ANORRBACK.FI för all hjälp och delar som jag har fått!
jag valde att börja med det viktigaste, märka bilen med vad som finns under huven Thefinger

här är nästan alla delar, fattades lite slangklämmor,gummislangar och småskit

sen blev det att skruva bort lite skit

"verkstaden"

oljetryck tog jag ut därifrån

oljeretur i ventilkåpan skulle fixas

så blev det ett grenrör

övergångsrör

här är mitt avgasrör i 3", det är jättelångt :grinpimp:

avgasrör+grenrör innan montering

flopp så var den där

så satte vi i olja och gjorde tillfällig "uppipe" :grinpimp: och testade

tufft tyckte vi och dag 1 var slut...
dag 2:
egr ventilen fick jag i nerverna på och svetsade ihop

sen satte vi dit den med packningslim...här har vi svetsat lite stag till turbon, notera även det felplacerade brännslefiltret som gav oss timmar med funderande senare pga. spikning i en cylinder.

då skulle intercoolern på plats, vinkelslipade bort en hel del kaross för att den skulle få plats

i detta skede konstaterade vi att den inte gick dit :grinpimp:

bnmotorgubben fick i nerverna och steg upp på sitt biltak :grinpimp::grinpimp::grinpimp:

här ser man mitt fruktansvärt långa avgasrör sluta

så vi sket i intercooler för tillfället och byggde utan.

bytte plats på brännslefiltret och startade, spann som en liten kisse

så blev det klart såhär! nu även med toyota sidospeglar och saab luftfilterhållare Thefinger

:smokin:

när jag kom hem så måste vi ta en liten testflexningsbild med bnmotorgubben bredvid

sådär var det klart! nu ska jag bara vänta tills torsdag för då har jag tid att skruva upp pumpen, den laddar bara 0,2 bar nu och det märktes lite skillnad i 2ans växel på hastighetsmätaren men inte annars...låter jävligt tuff dock, som en v8 med jetmotor Thefinger
imorgon får jag en intercooler som jag ska se ifall den passar blir det att riva allt igen innom kort och bygga om
kommentera gärna
här är även länken till videon
http://video.google.com/videoplay?docid ... igLh6rGJDw
jag valde att börja med det viktigaste, märka bilen med vad som finns under huven Thefinger
här är nästan alla delar, fattades lite slangklämmor,gummislangar och småskit
sen blev det att skruva bort lite skit
"verkstaden"
oljetryck tog jag ut därifrån
oljeretur i ventilkåpan skulle fixas
så blev det ett grenrör
övergångsrör
här är mitt avgasrör i 3", det är jättelångt :grinpimp:
avgasrör+grenrör innan montering
flopp så var den där
så satte vi i olja och gjorde tillfällig "uppipe" :grinpimp: och testade
tufft tyckte vi och dag 1 var slut...
dag 2:
egr ventilen fick jag i nerverna på och svetsade ihop
sen satte vi dit den med packningslim...här har vi svetsat lite stag till turbon, notera även det felplacerade brännslefiltret som gav oss timmar med funderande senare pga. spikning i en cylinder.
då skulle intercoolern på plats, vinkelslipade bort en hel del kaross för att den skulle få plats
i detta skede konstaterade vi att den inte gick dit :grinpimp:
bnmotorgubben fick i nerverna och steg upp på sitt biltak :grinpimp::grinpimp::grinpimp:
här ser man mitt fruktansvärt långa avgasrör sluta
så vi sket i intercooler för tillfället och byggde utan.
bytte plats på brännslefiltret och startade, spann som en liten kisse

så blev det klart såhär! nu även med toyota sidospeglar och saab luftfilterhållare Thefinger
:smokin:
när jag kom hem så måste vi ta en liten testflexningsbild med bnmotorgubben bredvid

sådär var det klart! nu ska jag bara vänta tills torsdag för då har jag tid att skruva upp pumpen, den laddar bara 0,2 bar nu och det märktes lite skillnad i 2ans växel på hastighetsmätaren men inte annars...låter jävligt tuff dock, som en v8 med jetmotor Thefinger
imorgon får jag en intercooler som jag ska se ifall den passar blir det att riva allt igen innom kort och bygga om

kommentera gärna
här är även länken till videon
http://video.google.com/videoplay?docid ... igLh6rGJDw
Aha... Då hade jag hört rätt åtminstonde.
Nu när jag såg byggbilderna så jag att du tar högra sidans avgaser nerifrån med så då blir det egentligen inte så enorm skillnad som jag trodde...
Fattade det nämligen som att högra sidans grenrör nästan gick direkt in i turbo.
Du får fixa fram video när den är riktigt inställd sen...
Mvh Joel

Nu när jag såg byggbilderna så jag att du tar högra sidans avgaser nerifrån med så då blir det egentligen inte så enorm skillnad som jag trodde...
Fattade det nämligen som att högra sidans grenrör nästan gick direkt in i turbo.

Du får fixa fram video när den är riktigt inställd sen...

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
tidigare i veckan skruvade jag upp pumpen 20min (om man tänker som en klocka 12-4) men det hände inge vidare mycket för det
var och testade och det laddade fortfarande 0,2 bar 
när jag öppnade huven märkte jag en läcka på tryckröret, så jag svetsade om det och testade igen. nu laddade det 0,4 bar men ingen märkbar effektskillnad i vilket fall
ska testa ta upp pumpen ytterligare 10min så då har jag skruvat upp den totalt 1/2 varv och se vad som händer då...jag misstänker att motorn har varit strypt tidigare och därför får den inte tillräckligt med soppa nu, ifall det inte kommer någon märkbar effektökning då så gäller det att mäta trycket i röret innan turbon för att se ifall det är högre än trycket som går in i motorn. ifall det är det betyder det att jag har ett enormt lekage någonstans, kanske dendär egr-ventilen inte håller tätt isf...
funderingar? erfarenheter? kommentarer?

när jag öppnade huven märkte jag en läcka på tryckröret, så jag svetsade om det och testade igen. nu laddade det 0,4 bar men ingen märkbar effektskillnad i vilket fall

ska testa ta upp pumpen ytterligare 10min så då har jag skruvat upp den totalt 1/2 varv och se vad som händer då...jag misstänker att motorn har varit strypt tidigare och därför får den inte tillräckligt med soppa nu, ifall det inte kommer någon märkbar effektökning då så gäller det att mäta trycket i röret innan turbon för att se ifall det är högre än trycket som går in i motorn. ifall det är det betyder det att jag har ett enormt lekage någonstans, kanske dendär egr-ventilen inte håller tätt isf...
funderingar? erfarenheter? kommentarer?

6,2 pumpen är mycket känslig för brännsle flödet...rekommenderas 1/8 varv utan modifieringar 1/6varv med bättre luftflöde och avgasflöde och 1/4varv ifall man har turbo och jag har tagit upp 2/6 varv alltså lite mer än 1/4 varv
här finns spec:
http://flashoffroad.com/Diesel/injectio ... alpump.htm under rubriken "from the ford diesel site" punkt 9
här finns spec:
http://flashoffroad.com/Diesel/injectio ... alpump.htm under rubriken "from the ford diesel site" punkt 9
-
- Veteran
- Kontakt:
Hur gick det?Nutti skrev:ska testa ta upp pumpen ytterligare 10min så då har jag skruvat upp den totalt 1/2 varv och se vad som händer då...jag misstänker att motorn har varit strypt tidigare och därför får den inte tillräckligt med soppa nu, ifall det inte kommer någon märkbar effektökning då så gäller det att mäta trycket i röret innan turbon för att se ifall det är högre än trycket som går in i motorn. ifall det är det betyder det att jag har ett enormt lekage någonstans, kanske dendär egr-ventilen inte håller tätt isf...
det finns en skruv som ställer pumpens högtryck också som jag inte hade ställt...den finns innuti pumpen när man tar bort slangen som kommer från brännslefiltret och tittar in...det var aningen mycke jobb att komma på denna, allt på toppen skulle bort...sen skulle man skruva 3/4 varv/100tkm som motorn har gått (detta kompenserar förlorat tryck/100tkm i pumpen)...min motor har gått 330tkm men jag vågade inte ta mer än 1 3/4 varv i rädsla om att o-ringar och packningar skulle flyga...
det tog ända tills igår innan jag hade tid att skruva på matningsskruven, och jag tog denna gång 1/4 varv, så nu har jag totalt skruvat upp den 1/2 varv + 1/12 varv...alltså om man tänker som en klocka så har jag skruvat upp den 35min...och nu ryker det utav bara jävlar
men ännu ingen märkbar effektökning!!!
så inatt har jag grubblat på jobbet och kom fram till att motorn måste lida av trycklekage...så när jag kom hem kl. 6 så bestämmde jag mig för att slita bort min "fågelholk" (tryckkammaren) och täta skiten med sikaflex (limmar & tätar, vet inte vad ni har för motsvarande i sverige)...så jag satte en sträng på insuget, dit med en packning, en sträng till, dit med "fågelholken", en sträng på den, dit med packning, en sträng till och på med locket! drog även av skiten runt pinnbultarna...det blev fult av bara fan, så jag drog ännu en stäng på utsidan som täckte springan mellan insug/"fågelholk" och springan mellan "fågelholk/lock"...nu får det stå och torka tills torsdag, då ska jag prova starta igen och se vad som händer...
to be continued....
det tog ända tills igår innan jag hade tid att skruva på matningsskruven, och jag tog denna gång 1/4 varv, så nu har jag totalt skruvat upp den 1/2 varv + 1/12 varv...alltså om man tänker som en klocka så har jag skruvat upp den 35min...och nu ryker det utav bara jävlar

så inatt har jag grubblat på jobbet och kom fram till att motorn måste lida av trycklekage...så när jag kom hem kl. 6 så bestämmde jag mig för att slita bort min "fågelholk" (tryckkammaren) och täta skiten med sikaflex (limmar & tätar, vet inte vad ni har för motsvarande i sverige)...så jag satte en sträng på insuget, dit med en packning, en sträng till, dit med "fågelholken", en sträng på den, dit med packning, en sträng till och på med locket! drog även av skiten runt pinnbultarna...det blev fult av bara fan, så jag drog ännu en stäng på utsidan som täckte springan mellan insug/"fågelholk" och springan mellan "fågelholk/lock"...nu får det stå och torka tills torsdag, då ska jag prova starta igen och se vad som händer...
to be continued....
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
mattebigge skrev:
Fan va ni käkar popcorn..... Bygg istället....Joel_Vbg skrev:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!