Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Djang
- Rutinerad
- Inlägg: 323
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
- Ort: Tingsryd
Inlägg
av Djang » ons feb 15, 2006 22:14
Vad rekomederas att man bygger tak av. Ska sätta det i bågen på bilen. Har funderingar på Durkaluminiumplåt, finns det olika tjocklekar på detta?
Och hur fäster man det i bågen? Kanske svetsa fast små plåtbitar i bågen som man sen kans sätta en genmgående skruv i.
/// Joel
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » tor feb 16, 2006 6:47
Ja det finns olika tjockleker, och precis som du säger, svetsa fast fast stålbitar o sen bulta fast låter lämpligt, fast får ju inte vara för klent gods bara.
Sen är det möjligt att regelboken säger något om detta, nån som har koll?
I aim to misbehave
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » tor feb 16, 2006 8:28
Jag har för mig att man inte får skruva direkt i bågen, däremot får man väl svetsa fast små biltar i bågen som man sen skruvar taket i. Har för mig att det ser ut så på min lj. Jag kan kolla ikväll annars...
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » tor feb 16, 2006 8:38
Läser detta i reglementet under reglerna för klassen standard.
"Saknar karosseriet tak ska en takplåt finnas som förhindrar klämskador om fordonet välter. Plåtens tjocklek, stål 1 mm om den svetsas, 2 mm om den skruvas. Aluminium 3 mm. Skruvar minimum M8, som inte får vara anbringade direkt i burbågens rör. Största avstånd mellan skruvarna ska vara 50 cm"
De tekniska reglerna hittar du här:
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT_TK.pdf Det jag läste står på sidan 12.
-
Malle
- Veteran
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
- Ort: Möckleryd - Tingsryd
Inlägg
av Malle » tor feb 16, 2006 9:10
Det tolkar jag som att man kan svetsa en 1 mm vanlig plåt direkt i bågen

Men om man ska skruva dit den, så måste man svetsa dit öron...och gå upp i dimension på plåten...
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » tor feb 16, 2006 10:10
Jag tolkar det likadant som dig Malle.
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » tor feb 16, 2006 12:22
Svetsa en 1mm plåt skulle inte jag göra, blir ju ganska mycket extra jobb om man skulle kulta o buckla till den.
Å andra sidan är 1mm vanlig plåt sjukt mycket billigare än 3mm alu..
I aim to misbehave
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » tor feb 16, 2006 12:47
Det smartaste måste ju vara att skruva plåten, eller aluminiumen.
-
Malle
- Veteran
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
- Ort: Möckleryd - Tingsryd
Inlägg
av Malle » tor feb 16, 2006 12:49
Själv skulle jag nog ta en 5/7 durkalumininum, den härdade sorten som inte går att bocka

Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » fre feb 24, 2006 22:22
Använd avgasklammor så slipper ni göra någon form av åverkan på rören