Rikta

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Rikta

Inlägg av Nymoen » sön sep 14, 2008 18:12

Är det någon som har en bra ide hur man riktar en framaxel bäst till Suzuki.
Var på motor banan på Atv träff i dag , Hornen växte ut lite för mycket på Crossbanan och jag fick förmycket framhjuls lyft i ett hopp , Det var ju inte alls meningen :cry: Jag har ju förstärkt den på långa drivaxelns sida och den till syntes har klarat sig men inte korta sidan,
Så här är den förstärkt
Bild
Så här ser det ut nu
Bild
Bild
Man lurar sig på korten , Det är mer när man ser det riktigt :cry:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön sep 14, 2008 18:34

Hmm!
Gjorde det där med originalbakaxeln på "Damen" för många år sedan...

Tricket är kapa, bocka och svetsa...
Bild
(Fan! Måste fixa bakaxeln inför sista tävlingen, sedan byter jag till TLC-axlar)-reparation....

Näää!
Bästa metoden är att plocka av axeln och sätta upp den i en press...
Har för mig att Åsa-nisse hade några fina bilder när han gjorde det på sin axel...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön sep 14, 2008 18:34

om du är duktig kan du rikta den med gassvetsen, jag har gjort några riktnings jobb på långa 3-6m balkar och riktat efter dom slagit sig vid svetsning, men kan man det inte tar det lång tid att lära sig och en del mindre lyckade resultat.

ett annat alternativ är att plocka ren framaxeln, och ta ur diffen.

sen kan man styra upp "krom bollarna" med en slipad axel, kommer inte ihåg rätt storlek 30-35mm kanske? det ser du när du plockat ned axeln.

egentligen ska du även ta en klump och svarva styrningar till lager lägena så du får styrning på axeln hela vägen och centrerar bollarna i förhållande till klumpen men med en smula tur kan man även lyckas utan detta om man är lite noggrann.

riktning sker med gassvetsen och en hink med vatten och en stor blöt trasa.
(press kan också funka men även risk att matta ut materialet, detta vet jag dock inte)

när du riktar med gassvetsen så är det enklaste att du testar och värma på motsatt sida som det krökt sig jämt och fint lagom rött, och låter det svalna i sitt egna tempo axeln kommer att röra sig hela tiden tills dess att hon är ljummen så ha tålamod även om det inget händer i början, eldar du på för jävligt kommer hon kröka sig åt andra hållet.

du kan också värma upp röret som innan och kyla 2ggr snabbt med trasan då knäcker sig röret snabbare men även risk att hon knäcker sig för mycket åt fel håll, det gör jag när jag riktar 6m 100*100*5 balkar.

väldans svårt att förklara hur man ska göra det är bara testa men tro mig man kan åstadkomma hemskt mycket med bara acetylensvetsen.

annats alternativ som förmodligen går lättare är ju att ta styrningen som vi pratade om innan och kapa loss krom bollen och svetsa den rakt igen.

kör du med krökt axel kommer det resultera i driv axel haveri och även klumpen tar pisk med fortskrida ras som följd.

hojta till hur du gjorde med resultat!

lycka till

MVH Tobbe
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » sön sep 14, 2008 18:48

TMT skrev:om du är duktig kan du rikta den med gassvetsen, jag har gjort några riktnings jobb på långa 3-6m balkar och riktat efter dom slagit sig vid svetsning, men kan man det inte tar det lång tid att lära sig och en del mindre lyckade resultat.

ett annat alternativ är att plocka ren framaxeln, och ta ur diffen.

sen kan man styra upp "krom bollarna" med en slipad axel, kommer inte ihåg rätt storlek 30-35mm kanske? det ser du när du plockat ned axeln.

egentligen ska du även ta en klump och svarva styrningar till lager lägena så du får styrning på axeln hela vägen och centrerar bollarna i förhållande till klumpen men med en smula tur kan man även lyckas utan detta om man är lite noggrann.

riktning sker med gassvetsen och en hink med vatten och en stor blöt trasa.
(press kan också funka men även risk att matta ut materialet, detta vet jag dock inte)

när du riktar med gassvetsen så är det enklaste att du testar och värma på motsatt sida som det krökt sig jämt och fint lagom rött, och låter det svalna i sitt egna tempo axeln kommer att röra sig hela tiden tills dess att hon är ljummen så ha tålamod även om det inget händer i början, eldar du på för jävligt kommer hon kröka sig åt andra hållet.

du kan också värma upp röret som innan och kyla 2ggr snabbt med trasan då knäcker sig röret snabbare men även risk att hon knäcker sig för mycket åt fel håll, det gör jag när jag riktar 6m 100*100*5 balkar.

väldans svårt att förklara hur man ska göra det är bara testa men tro mig man kan åstadkomma hemskt mycket med bara acetylensvetsen.

annats alternativ som förmodligen går lättare är ju att ta styrningen som vi pratade om innan och kapa loss krom bollen och svetsa den rakt igen.

kör du med krökt axel kommer det resultera i driv axel haveri och även klumpen tar pisk med fortskrida ras som följd.

hojta till hur du gjorde med resultat!

lycka till

MVH Tobbe
Krympa med gas vet jag hur man gör , Jag är ju smed i grund och botten :wink:
Jag river nog hela axeln och tar med den till jobbet och riktar den där , Men som ´ni skriver så ska man nog rikta upp den efter diffen ,
Så det får nog bli så , Jag får väl passa på och blästra förstärka mer lacka upp allt och montera diffspärr när man ändå håller på. :wink:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön sep 14, 2008 18:57

Nymoen skrev:
TMT skrev:om du är duktig kan du rikta den med gassvetsen, jag har gjort några riktnings jobb på långa 3-6m balkar och riktat efter dom slagit sig vid svetsning, men kan man det inte tar det lång tid att lära sig och en del mindre lyckade resultat.

ett annat alternativ är att plocka ren framaxeln, och ta ur diffen.

sen kan man styra upp "krom bollarna" med en slipad axel, kommer inte ihåg rätt storlek 30-35mm kanske? det ser du när du plockat ned axeln.

egentligen ska du även ta en klump och svarva styrningar till lager lägena så du får styrning på axeln hela vägen och centrerar bollarna i förhållande till klumpen men med en smula tur kan man även lyckas utan detta om man är lite noggrann.

riktning sker med gassvetsen och en hink med vatten och en stor blöt trasa.
(press kan också funka men även risk att matta ut materialet, detta vet jag dock inte)

när du riktar med gassvetsen så är det enklaste att du testar och värma på motsatt sida som det krökt sig jämt och fint lagom rött, och låter det svalna i sitt egna tempo axeln kommer att röra sig hela tiden tills dess att hon är ljummen så ha tålamod även om det inget händer i början, eldar du på för jävligt kommer hon kröka sig åt andra hållet.

du kan också värma upp röret som innan och kyla 2ggr snabbt med trasan då knäcker sig röret snabbare men även risk att hon knäcker sig för mycket åt fel håll, det gör jag när jag riktar 6m 100*100*5 balkar.

väldans svårt att förklara hur man ska göra det är bara testa men tro mig man kan åstadkomma hemskt mycket med bara acetylensvetsen.

annats alternativ som förmodligen går lättare är ju att ta styrningen som vi pratade om innan och kapa loss krom bollen och svetsa den rakt igen.

kör du med krökt axel kommer det resultera i driv axel haveri och även klumpen tar pisk med fortskrida ras som följd.

hojta till hur du gjorde med resultat!

lycka till

MVH Tobbe
Krympa med gas vet jag hur man gör , Jag är ju smed i grund och botten :wink:
Jag river nog hela axeln och tar med den till jobbet och riktar den där , Men som ´ni skriver så ska man nog rikta upp den efter diffen ,
Så det får nog bli så , Jag får väl passa på och blästra förstärka mer lacka upp allt och montera diffspärr när man ändå håller på. :wink:

men va fan då är det ju inga dimmor :D

ta gärna bilder och gör ett litet repotage det är nog många "Hemma" fixare som är lite osäkra och gärna läser innan till lite innan dom ger sig på att rikta.

jag kommer tyvärr inte ihåg vad för storlek på axeln jag använde, förmodligen upptäcker du också att andra sidan inte är 100% heller.

passa på att svarva nya styrningar och grövre rör till den yttre lilla biten dom är klena som attan. Krom bollarna har styrningar om du svarvar bort svetsen, det gjorde jag på min förra framaxel 10mm gds vill jag minnas.

PS hela banjon går faktist att få upp i en halvstor svarv smidigt, man sätter en liten roterande dubbhållare inne i ena krombollen sen är det bara att svarva :wink: och jävlar vad skeva orginal axlarna är från fabrik.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » sön sep 14, 2008 20:59

Se också till att ha förstärkningar som går hela vägen ut till krombollen annars kommer axeln att böja sig efter förstärkningen.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön sep 14, 2008 21:46

JBT skrev:Se också till att ha förstärkningar som går hela vägen ut till krombollen annars kommer axeln att böja sig efter förstärkningen.

det var just det jag påpekade i sista inlägget :D
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis sep 16, 2008 17:21

Riktade lite i pressen på jobbet , Pallade på baksidan av bladfjäderfästet så det ger sig på samma ställe .Så i morgon lägger jag den på mätbordet och kollar hur det blev :D
Bild
Före
Bild
Efter
Bild

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis sep 16, 2008 18:36

Spikrak!! :tumbup:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » lör sep 20, 2008 18:35

Uppdaterar lite , Axeln mättes upp och var skapligt rak .
Bild
Bild

Axeln blästrades och förstärktes på andra sidan med, Sen lackades den med EP-Grund och topplack :wink:
Bild

Nu är den monterad med nya packningar och Lockrigt får se hur det är att köra med i framaxeln :wink:

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » lör sep 20, 2008 20:07

Nymoen skrev:Uppdaterar lite , Axeln mättes upp och var skapligt rak .
[img ]http://www.nymoen.se/blandat_/mat.jpg[/img]
[img ]http://www.nymoen.se/blandat_/mat1.jpg[/img]

Axeln blästrades och förstärktes på andra sidan med, Sen lackades den med EP-Grund och topplack :wink:
[img ]http://www.nymoen.se/blandat_/forst.jpg[/img]

Nu är den monterad med nya packningar och Lockrigt får se hur det är att köra med i framaxeln :wink:
Inget ont som inte har nåt gott med sig :lol: :tumbup:
En inställd spelning är också en spelning.

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » mån sep 22, 2008 16:40

Ja som sagt Lockrigt är då inget för framaxeln , Den blev tungstyrd som fan och ville gå rakt fram , Man fick en vänd radie som en långtradare ..
Så jag tog ur skiten igen :cry:

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » mån sep 22, 2008 16:55

Nymoen skrev:Ja som sagt Lockrigt är då inget för framaxeln , Den blev tungstyrd som fan och ville gå rakt fram , Man fick en vänd radie som en långtradare ..
Så jag tog ur skiten igen :cry:
ARB is the shit!
Tyvärr får man ju inte lägga hur mycket pengar som helst på leksaker...
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » mån sep 22, 2008 20:46

jag har precis satt i 2st Arb i min samurai.. nu svänger den igen :wink:

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Hmm...

Inlägg av Wild_Devil » tor okt 23, 2008 0:41

TMT skrev:om du är duktig kan du rikta den med gassvetsen, jag har gjort några riktnings jobb på långa 3-6m balkar och riktat efter dom slagit sig vid svetsning, men kan man det inte tar det lång tid att lära sig och en del mindre lyckade resultat.

ett annat alternativ är att plocka ren framaxeln, och ta ur diffen.

sen kan man styra upp "krom bollarna" med en slipad axel, kommer inte ihåg rätt storlek 30-35mm kanske? det ser du när du plockat ned axeln.

egentligen ska du även ta en klump och svarva styrningar till lager lägena så du får styrning på axeln hela vägen och centrerar bollarna i förhållande till klumpen men med en smula tur kan man även lyckas utan detta om man är lite noggrann.

riktning sker med gassvetsen och en hink med vatten och en stor blöt trasa.
(press kan också funka men även risk att matta ut materialet, detta vet jag dock inte)

när du riktar med gassvetsen så är det enklaste att du testar och värma på motsatt sida som det krökt sig jämt och fint lagom rött, och låter det svalna i sitt egna tempo axeln kommer att röra sig hela tiden tills dess att hon är ljummen så ha tålamod även om det inget händer i början, eldar du på för jävligt kommer hon kröka sig åt andra hållet.

du kan också värma upp röret som innan och kyla 2ggr snabbt med trasan då knäcker sig röret snabbare men även risk att hon knäcker sig för mycket åt fel håll, det gör jag när jag riktar 6m 100*100*5 balkar.

väldans svårt att förklara hur man ska göra det är bara testa men tro mig man kan åstadkomma hemskt mycket med bara acetylensvetsen.

annats alternativ som förmodligen går lättare är ju att ta styrningen som vi pratade om innan och kapa loss krom bollen och svetsa den rakt igen.

kör du med krökt axel kommer det resultera i driv axel haveri och även klumpen tar pisk med fortskrida ras som följd.

hojta till hur du gjorde med resultat!

lycka till

MVH Tobbe
Tycker du har skrivit superbra å mycket men jag måste va dum för jag fattade inte riktigt det med motsatta sidan som kröken....är väl krökt på båda sidorna?!?(Liten skiss kanske?!?) Vart skall man alltså värma?? Krymper det mer av att kasta på kallvatten eller bara snabbare(naturligtvis snabbare men blir det mer åxå alltså av krympningen/rätningen??) ??
Har testat 2 ggr att få en plåt i en dörr på en grävare att krympa ihop ef att ha svetsat i ny plåt så den naturligtvis bula ut sig å slog sig duktigt.. men blev bara brännhål i svampen som jag förde på vattnet med.. :-( :-(
Detta är ju en teknik som vore GULD att lära sig å kunna annars! Lika viktig som att kunna använda en gassvets(bilrepens bästa vän..!!)
Tack på förhand
/Robban

Skriv svar