Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » fre sep 05, 2008 21:35
Nu måste det bli allvar!
skämt åsido, det är hög tid att höja upp KC:n för att få plats med 33".
Har luskat igenom forumet på div. trådar men tycker att alla svarar olika och det är mycket luddiga svar ang. höjning.
Tanken är att det skall vara billigaste möjliga vilket jag antar att karosshöjning är, så vad har alla kunniga för tips att ge mig?
det skall som sagt vara 33" på den så den skall ju vara höjd så mkt att det ser bra ut, inte för trångt i hjulhusen och heller inte lyft till skyarna.Hur högt skall man höja?,
vad skall man använda som distanser?, hur många behövs det? vad MÅSTE modifieras? o.s.v...Vore gött om någon/några kan ge bra beskrivningar och matnyttig info/tips om detta till en som aldrig har gjort sådanthär förut men inte har tummen helt i mitten.
skall visa lite bilder på KC makeover ifall man lyckas.

-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » lör sep 06, 2008 9:24
Det räcker om du skruvar upp torsionstavarna fram å klossar bakaxeln. Ska du karosshöja då kan man använda exvis hockeypuckar eller svarva distanser. Bör räcka med ca 5cm mer än så bör du nog inte gå.
Men det finns fler som
kan detta, jag gissar bara...

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » lör sep 06, 2008 9:38
tack för lite info...Men det borde finnas kunniga som inte bara gissar

utan har hårdfakta att komma med också. Men tack ändå Marcus-84, alla tips och info är välkomna.
-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » lör sep 06, 2008 10:12
33" då behöver du bara vrida upp stavarna fram å modda lite i hjulhusen fram beroende på vad du har för bredd å offsett.. sen att bilen blir slö..Å stenhård i fram fjädringen är ju en annan sak

så 3" puckar mellen ram å kaross är ju å föredra.. har inte gjort de på en kingcab men på L200 å de va lite små pill med vxl spakarna å tankröret + att kylaren åker med upp men inte motorn så de drar lite i slangarna sen är de rattstången å bromsslangarna som behöver bli längre..
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » lör sep 06, 2008 10:31
okay, låter bra. Men är det ingen som har gjort en sådanhär höjning på en exakt sådan bil jag har?
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » lör sep 06, 2008 13:44
Då är det väl bara att sätta igång och testa litegranna. Återkommer om det uppstår problem eller frågor. Om inte någon mer har något att "tänka på"???
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » tis sep 09, 2008 6:24
någon som vet hur många punkter det är som man behöver distanser till?
undrar om det går med 4-kants profil?

-
Mecman
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 23:17
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Mecman » tis sep 09, 2008 17:02
Kan göra av 50mm rör 4mm gods 66mm långa och 2st platjärns bitar 50x50, 5mm tjockt blir 3" (76mm) och har för mig de går åt 12st.
Tror jag har bilder på mitt höjningskit liggandes på andra mobilen, kan slänga upp dom om du vill så får du se hur fäste till kylarn å de ser ut och finns nog säkert nån bild där man ser hur många distanser de är.
Nissan King Cab 2.4 T 88a under konstruktion
KTM 660 SMC -04a
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » tis sep 09, 2008 20:13
Vore kanon Mecman!, har du lust så gör gärna det, 33" är på ingång så man är ju sugen nu.

-
Mecman
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 23:17
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Mecman » mån sep 22, 2008 16:34
Nissan King Cab 2.4 T 88a under konstruktion
KTM 660 SMC -04a
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » mån sep 22, 2008 22:45
Tack Mecman!
såg ut som ett trevligt litet kit dedär vart har du fått tag på det? eller är det hemma-smidet?
fan, är det bara jag som är lite halvbekväm av mig eller är det ganska bökigt att höja? bultarna som håller karossen ser ju ut att vara ett med övriga metallen, förlänga ventilationsslangar till låda och axel, förlänga spak,handbromsvajer, kylaren, etc.....vad har man gett sig in på.
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » mån sep 22, 2008 22:46
Tack Mecman!
såg ut som ett trevligt litet kit dedär vart har du fått tag på det? eller är det hemma-smidet?
fan, är det bara jag som är lite halvbekväm av mig eller är det ganska bökigt att höja? bultarna som håller karossen ser ju ut att vara ett med övriga metallen, förlänga ventilationsslangar till låda och axel, förlänga spak,handbromsvajer, kylaren, etc.....vad har man gett sig in på.
-
Mecman
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 23:17
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Mecman » tis sep 23, 2008 18:45
Jag köpte mitt kitt från
www.steppnchris.com http://www.performanceaccessories.com/i ... s/4063.pdf där finns installations manualen till kitte också...
Tänkte göra eget först men hade lite cash över å orkade inte börja jaga bultar å göra fästen till kofångare å kylare, så ja tog den lätta vägen å köpte färdigt

Nissan King Cab 2.4 T 88a under konstruktion
KTM 660 SMC -04a
-
Dylan
- Användare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: mån maj 28, 2007 16:51
- Ort: Norra Småland
Inlägg
av Dylan » tor sep 25, 2008 7:08
Vad fick du pröjsa för kittet?