Sida 8 av 9
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: sön sep 11, 2016 19:06
av Incoil
Lars 9k skrev:Ja det kommer du ju att märka om ljusetsackar, kan ju kanske vara läge att kolla vad som finns som pasar på den och sen hålla lite utkick framöver.
Jag har själv en 90A generator på min och det har inte varit några problem när jag vinchat trots att jag bara kör med ett gult 55Ah Optima på den.
Absolut! Jag har pratat med en lokal elfirma i Västerås om detta, visar det sig att det behövs så skulle vi komma fram till en lösning. Kommer montera ett DEFA Link system i bilen när den är såpass klar, med inbyggd laddare i bilen så kommer jag ha den på laddning under kvällarna tänkte jag, bara att koppla motorvärmarkabeln.
Jag har pysslat mer med rosten, usch säger jag bara. Men förarsidan såg bättre ut på vissa ställen jämnfört med passagerarsidan. Dock sämre på andra ställen med inte superfarligt. Jag har ju haft misstankar om att vatten tagit sig in i bilen och därför hade golvet rostat sönder totalt, nu fick jag mina misstankar bekräftade. När det börjat rosta mellan plåtskarver så har kittet släppt från plåten och det blir en otät plåtskarv. Kapade bort dessa plåtar och helsvetsade istället så nu är det tätt!
Passagerarsidan är i det stora hela färdig, det ska dit en plåt till men det är ett snabbjobb! Förarsidan håller jag på att lappa ihop igen så det gick riktigt smidigt ändå måste jag säga.
Var iväg till Swedol och köpte 8st 4xLED blixtljus, tänkte ha 4st fram och 4st bakåt. Det livar upp när man håller på med sådana tråkigheter som rosten
När jag rensade bort mer från insida torpedvägg för rostlagningen på förarsidan så observerade jag en rätt viktig sak, att när jag har höjt karossen (för mycket tydligen) så har rattstången glidit ur sina fästen i infästningen. Så en till sak att göra blir att förlänga rattstången så jag slipper sitta med en lös ratt när jag kör
På återseende!

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: mån sep 12, 2016 9:30
av Mattilacken
Snygga rostlagningar! Hoppas du får göra nått roligare snart än rost.. finns inget värre..

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: lör jan 21, 2017 21:20
av Incoil
Halloj!
Det var ett tag sen.....igen. Men det har inte stått helt stilla utan det har rullat på litegrann ändå trots lite tidsbrist.
Mattilacken skrev:Snygga rostlagningar! Hoppas du får göra nått roligare snart än rost.. finns inget värre..

Tackar! Ja det verkar vara över för stunden med rosten hoppas jag, om jag inte hittar några fler ställen. Kommer nog bli lite mer med resans gång men det tar vi då!
Jag har gjort färdigt rostlagningarna och haft på grund samt lite rostskydd på dessa områden. Gjorde färdigt avgassystemet för några veckor sedan samt slipade rent hela ramen runt rutan och grundade denna. Delade avgassystemet med V-band på 2 ställen så jag kan ta ner det i 3 delar för lite smidigare arbete om man ska dit och gröta. Senast idag så svetsade jag dit förstärkningsplåtar i taket för takräcket som skall sitta där. Tanken är ju att man ska kunna stå på detta räcke utan att det ska vara någon fara, tillsammans med reservhjul och allt därtill. Rattstången är förlängd även den med 9cm, så ni som kaross höjer era D22or, kolla rattstången så det räcker till. Jag märkte att min inte gjorde det när jag tog bort instrumentbrädan, ratten hade då glidit ur sin infästning vilket kanske inte är så populärt på motorvägen. Inte helt nöjd med min förlängning så den skall göras om men den får funka under byggets gång då det är en relativt enkel sak att åtgärda.
Imorgon skall motorn varmköras, sedan ska jag byta kylarvätska då den är lite taskigt blandad just nu. Tänker för korrosionsskyddet i förstahand. Tänkte även kolla el-fläktarna så att dessa fungerar som dom skall. Efter det så är planen att montera framskärmar, grillen samt lysen för att få en bild hur fronten skall börja byggas. Takräcke, tröskelskydd samt kofångaren bak som även den blir i någon form av rör liknande fronten kan börja tillverkas snart nog känns det som. Flaket skall på för att kofångaren bak ska kunna utformas dock.
Det känns som att man ändå ser ett ljus i tunneln, det känns skönt faktiskt.
Återkommer imorgon med lite bilder på spektaklet!
Mvh!
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: sön jan 22, 2017 19:59
av Incoil
Hoj,
Fick bli en snabbsväng till garaget idag för att ta nån bild samt att tappa ur kylarvätskan från kylaren och sedan fylla på med nytt. När tillfälle ges så ska jag starta bilen och låta den bli varm så det får spola runt ordentligt. Och då även börja med grillen och skärmar så jag får dit lysen osv för rören till fronten.
Lite bilder på hur det blev med plattorna till takräcket, dessa är bara punktade just nu. Samt nån bild på avgassystemet.
Mvh!
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: mån jan 23, 2017 7:38
av EKingcaab
Snyggt! Ska bli väldigt intressant o se hur du ska bygga fronten med vinschen o de

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: ons jan 25, 2017 13:09
av IH80
Fantastiskt arbete du gör, håller själv på att renovera min D21 dubbelhytt och såg att du tagit ut främre ruta, behöver själv göra detta men hur gör man detta enklast?
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: lör jan 28, 2017 10:56
av Incoil
EKingcaab skrev:Snyggt! Ska bli väldigt intressant o se hur du ska bygga fronten med vinschen o de

Tackar! Ja det kommer bli en rolig utmaning då jag aldrig bockat rör osv tidigare, förhoppningsvis blir det ett bra resultat!
IH80 skrev:Fantastiskt arbete du gör, håller själv på att renovera min D21 dubbelhytt och såg att du tagit ut främre ruta, behöver själv göra detta men hur gör man detta enklast?
Tack så mycket! Visst är det skoj att få bygga som man vill ha det när man renoverar

Jag har tidigare jobbat på ett glasmästeri så vi använde samma verktyg när vi tog ut min ruta som på kunders rutor. Det är en skärtråd där man använder 2 dragverktyg som är utformade för ändamålet. Beroende på hur det ser ut på insidan av rutan så kan du komma åt med en ordentlig brytbladskniv och skära från insidan. Dock är limmet väldigt segt och det kommer vara ett riktigt drygt jobb att skära ut rutan så, men det funkar. Tänk på att lägga bladet plant mot rutan när du går ner i limmet, sen är det bara och försöka hålla den linjen hela vägen runt, detta för att inte skära sönder ev distanser som rutan vilar på, speciellt i nederkant. Räkna med att få dra en hel del drag innan du är igenom! Tänk på att demontera ev lister runt rutan på utsidan och var rädd om paneler på insidan när du skär, se till att kunna bromsa kniven när du ev slinter eller går igenom limmet.
Igår var jag iväg till Swedol och köpte 8st 27w LED lampor till arbetsbelysning, skippar idén med att xenonkonvertera lamporna jag köpte tidigare till arbetsbelysningen. Detta för att slippa ballasterna på taket bland annat. Funderar även på att skrota min tanke om 5st 100W xenon lampor som extraljus och köra på nån värsting till LED ramp istället. Detta för att få ett bättre helhetsintryck av bilen när den är klar. Jag skall strax iväg till garaget och börja montera grillen med lysen och skärmar fram för att få en bättre bild av hur fronten skall byggas, samt varmköra och lite annat div.
Återkommer med en uppdatering!
Mvh
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: sön jan 29, 2017 12:55
av IH80
IH80 skrev:Fantastiskt arbete du gör, håller själv på att renovera min D21 dubbelhytt och såg att du tagit ut främre ruta, behöver själv göra detta men hur gör man detta enklast?
Tack så mycket! Visst är det skoj att få bygga som man vill ha det när man renoverar

Jag har tidigare jobbat på ett glasmästeri så vi använde samma verktyg när vi tog ut min ruta som på kunders rutor. Det är en skärtråd där man använder 2 dragverktyg som är utformade för ändamålet. Beroende på hur det ser ut på insidan av rutan så kan du komma åt med en ordentlig brytbladskniv och skära från insidan. Dock är limmet väldigt segt och det kommer vara ett riktigt drygt jobb att skära ut rutan så, men det funkar. Tänk på att lägga bladet plant mot rutan när du går ner i limmet, sen är det bara och försöka hålla den linjen hela vägen runt, detta för att inte skära sönder ev distanser som rutan vilar på, speciellt i nederkant. Räkna med att få dra en hel del drag innan du är igenom! Tänk på att demontera ev lister runt rutan på utsidan och var rädd om paneler på insidan när du skär, se till att kunna bromsa kniven när du ev slinter eller går igenom limmet.
[/quote]
Jag anade att det skulle innebära en hel del arbete, kan inte säga att jag gillar lösningen med limmat det är ju omöjligt att hålla efter rosten som uppstår.
Vad är det för konsistens på limmet funderar på om det skulle gå att såga i med t.ex en multisåg typ "fein" eller skulle det bara kleta fast lim på bladet, annars lär jg få lägga en hel arbetsdag på att få loss en ruta.
En annan fråga när man sätter tillbaka rutan igen vad blir bäst att använda, limma som tidigare eller använda butyl tejp som på äldre yankee bilar med avseende på vilken av dem gör att det blir lättast att få bort rutan nästa gång?
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: sön jan 29, 2017 13:09
av zxcvbn
Snygga lagningar. Dessa pickisar är väldigt driftsäkra förutom att rosten vill ta dem...
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: sön jan 29, 2017 20:39
av Incoil
IH80 skrev:IH80 skrev:Fantastiskt arbete du gör, håller själv på att renovera min D21 dubbelhytt och såg att du tagit ut främre ruta, behöver själv göra detta men hur gör man detta enklast?
Incoil skrev:Tack så mycket! Visst är det skoj att få bygga som man vill ha det när man renoverar

Jag har tidigare jobbat på ett glasmästeri så vi använde samma verktyg när vi tog ut min ruta som på kunders rutor. Det är en skärtråd där man använder 2 dragverktyg som är utformade för ändamålet. Beroende på hur det ser ut på insidan av rutan så kan du komma åt med en ordentlig brytbladskniv och skära från insidan. Dock är limmet väldigt segt och det kommer vara ett riktigt drygt jobb att skära ut rutan så, men det funkar. Tänk på att lägga bladet plant mot rutan när du går ner i limmet, sen är det bara och försöka hålla den linjen hela vägen runt, detta för att inte skära sönder ev distanser som rutan vilar på, speciellt i nederkant. Räkna med att få dra en hel del drag innan du är igenom! Tänk på att demontera ev lister runt rutan på utsidan och var rädd om paneler på insidan när du skär, se till att kunna bromsa kniven när du ev slinter eller går igenom limmet.
Jag anade att det skulle innebära en hel del arbete, kan inte säga att jag gillar lösningen med limmat det är ju omöjligt att hålla efter rosten som uppstår.
Vad är det för konsistens på limmet funderar på om det skulle gå att såga i med t.ex en multisåg typ "fein" eller skulle det bara kleta fast lim på bladet, annars lär jg få lägga en hel arbetsdag på att få loss en ruta.
En annan fråga när man sätter tillbaka rutan igen vad blir bäst att använda, limma som tidigare eller använda butyl tejp som på äldre yankee bilar med avseende på vilken av dem gör att det blir lättast att få bort rutan nästa gång?
Limmet när det härdar blir rätt segt med en fast konsistens, det farliga med att såga med maskiner i rutlim är värmen som bildas av friktionen i limmet. Röken som uppstår när det blir varmt är fruktansvärt giftig, vilket är varför glasmästare har årliga kontroller kring just detta på lasarett.
Sen är det väldigt lätt att du spräcker rutan, räcker med att du mer eller mindre nuddar kanten med bladet på feinen och det kommer med största sannolikhet spricka. Vi använde oss av speciella skär till en variant av en typ fein som vi sågade tex limmade bussrutor med, men även här uppstår denna rök om man nöter för mycket.
Jag skulle helt klart limma rutan igen, man skär bort överflödet från karossen men medvetet lämnar en tunn hinna av det gamla limmet som man sedan limmar över. Rutan gör man rent från lim och använder sedan en speciell primer för just lim till bilrutor, sedan lägger man en limsträng runt rutan och sedan monterar igen. Notera att det kommer vara fruktansvärt tungt att lägga strängen med lim då du högst troligen kommer använda dig av lim som man ej värmer före montering, räkna med att du kommer få ta i
Ser man till att rostskydda ordentligt bakifrån runt ramen på rutan så borde rost inte vara något problem, det är i regel dåligt rostskyddat från insidan av karossen samt att stenskott lätt kan få fäste och äta sig in.
Mvh
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: sön jan 29, 2017 20:40
av Incoil
zxcvbn skrev:Snygga lagningar. Dessa pickisar är väldigt driftsäkra förutom att rosten vill ta dem...
Tackar! Ja motorn verkar ju verkligen vara en riktig slitvarg med tanke på hur den behandlats och antalet mil den tuffat på. Men helt klart en robust bil överlag!
Mvh
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: tor maj 11, 2017 11:35
av Ghosthack
Hur går det för dig, det var ett tag sedan uppdatering?

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: tor maj 11, 2017 21:49
av Incoil
Ghosthack skrev:Hur går det för dig, det var ett tag sedan uppdatering?

Tjabba!
Det är mycket helgjobb just nu samt att jag faktiskt flyttat garaget till en annan fastighet, flytten är inte helt klar än så det är några timmar kvar med det innan jag fortsätter med bilen. Det som är positivt i det hela är att bilen kördes in i det nya garaget för egen maskin

Nya garaget kommer medföra att jag lättare kan jobba med bilen när jag väl får tiden till det, vilket känns riktigt bra!
I det nya garaget är det cirkus 4,5-5m i takhöjd så det kommer inhandlas en 2-pelarlyft inte allt för långt fram i tiden hoppas jag.
Jag återkommer så fort jag har något att komma med!
Mvh!
Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: fre maj 12, 2017 9:15
av Ghosthack
Koolers, väntar med spänning. Grattis till nytt garage

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis
Postat: lör maj 13, 2017 9:05
av Lars 9k
Ghosthack skrev:Koolers, väntar med spänning. Grattis till nytt garage

Instämmer, kul att följa bygget/renoveringen!!
