Lightbringer - Chevrolet K20 4x4 Diesel 1986

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 13, 2010 19:40

Bilderna tidigare är från en låda som var trasig, oxå glömde jag att ta nya bilder så det får vara :)

Idag kommer det en ny låda med 1992 (1991) corvette standard så det blir gott.

Var även och handlade ett begagnat flak i bra skick som jag tänkt sätta på chevan, flaket är 200 x 380 cm så det blir att kapa den en bit.

Sen tänkte jag ta bort det fruktansvärt fula lastgallret och sätta på något snyggare.

Bild

Bild

När jag bygger om den hade jag velat göra flaket lite längre, har 250cm nu.. hade vart gott med 280 cm eller så, men har ingen aning om hur mycket överhäng man får ha? Är det någon här som har koll på det?

Ska även ringa bilprovningen och fråga.

Ska bli jäkla skönt att kunna fälla lämmarna och få bort hjulhusen.

Är det någon som är intresserad av ett rostfritt originalflak som syns på tidigare bilder så kommer jag troligtvis att sälja det om jag blir nöjd med det här nyare flaket.

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön aug 15, 2010 0:30

Nu är lådan i bilen, lockupen är kopplad på en vippbrytare och allt funkar fint ;).

Det sattes ett B&M Shiftkit och Heavy Duty bromsband i den oxå så den sparkar lite mellan ettan och tvåan, får se hur det går på vintern med åretruntdäck, men tror inte det är någon fara :)

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tis aug 17, 2010 15:18

ska börja med nya flaket snart.

för den som undrar får man inte ha mer än 30cm extra överhäng utöver originalflaket på dessa pickuper enligt bilprovningen.

Men jag kommer satsa på cirka 15-20cm.

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tor aug 19, 2010 22:26

Idag har jag varit och kört landsväg 26.6 mil, åkte ned till Gällivare och hämtade ett as till hundkojja, plats för 6 draghundar och vägde så mycket att det knappt gick att rubba på den.

Jag hade med mig gps och mätte avstånden med trip mätaren på den eftersom min trip i bilen har kastat in handduken.

Tankade full tank i stan (Kiruna) och åkte ned till Gällivare, det var 11.8 mil exakt och jag tankade i 10.8 liter diesel på ok/q8, överfyllde t.o.m hela slangen till tanken för att vara säker på att det var fullt ... Bilen hade bara dragit 0.91 liter milen vid normal landsvägskörning ?????

Lastade på hundburen i Gällivare som givetvis var tvungen att hänga ut på högersida eftersom den precis inte passade ovanpå lemmarna på min bil, den bromsade ganska mycket luft med andra ord men det sket jag i.
På hemresan var jag tvungen att ta en avstickare till stugan och lämna hundburen dit, (normal körning + krypkörning) ca 3 mil totalt.
Tankade när jag kom till Kiruna och det gick i 22 Liter på 14,8 mil, då hade den dragit 1.5 liter milen på hemvägen.

Så totalt kan man sammanfatta det så här.

Kiruna - Gällivare 11,8 mil, 10,8 liter diesel = 10,8 / 11.8 = 0.91 ca.

Gällivare - Stugan - Kiruna 14,8 mil, 22 liter diesel = 22 / 14,8 = 1.5 ca

Kiruna - Gällivare - Stugan - Kiruna 26,6 mil, 32,8 liter diesel = 32,8 / 26,6 = 1,23 ca

och för det onödiga vetandet som stod i gps,en var medelhastigheten 68,7 km/h och högsta hastighet 111 km/h :)

Hade en Chevrolet Van 6.5D -96 förut som jag lyckades köra Kiruna - Piteå, ca 40 mil på 1.06 liter milen... Tänkte att den här pickupen skulle ligga minst 1,2-1,3 landsväg men när den hade tagit 0,91 höll man på ramla baklänges ;)

Har även jämfört mellan gamla växellådan och nya växellådan Kiruna - Stugan ca 5 mil, då har jag bägge gångerna haft med mig något tungt hem, med 700 lådan var det en motor 6,2 diesel och med 400 lådan en gm14bsf + gm10b.

Kiruna - Stugan - Kiruna, TH400, 4 mil ca, 12 liter diesel = 3 liter milen.
Kiruna - Stugan - Kiruna, TH700, 4 mil ca, 5 liter diesel = 1.25 liter milen.

Otroligt men sant..

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » fre aug 20, 2010 0:37

Lightbringer skrev:........

Kiruna - Stugan - Kiruna, TH400, 4 mil ca, 12 liter diesel = 3 liter milen.
Kiruna - Stugan - Kiruna, TH700, 4 mil ca, 5 liter diesel = 1.25 liter milen.

Otroligt men sant..
det stämmer med vad som står på den här sidan , http://www.thedieselpage.com/mileage.htm

kolla under "6.2L/6.5L Fuel Economy Considerations"
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 20, 2010 1:34

ja fast jag har 4.10 utväxling i axlarna och det skulle vara lite törstigare än det jag har fått enligt den sidan, ca 1.5 liter milen om jag räknat rätt efter den där sidan.

men man vet inte vad dom testat med för växellåda heller :)

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 20, 2010 16:05

Har hämtat hem flaket idag, blir nog bra det här efter lite modifikationer :)

Bild

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » fre aug 20, 2010 18:28

Lightbringer skrev:ja fast jag har 4.10 utväxling i axlarna och det skulle vara lite törstigare än det jag har fått enligt den sidan, ca 1.5 liter milen om jag räknat rätt efter den där sidan.

men man vet inte vad dom testat med för växellåda heller :)
1.5L / mil är med 6.5 TD , den är törstigare än de gamla 6.2orna , det var mest det om varvtalet som var intressant ..går upp 1 dl för varje 100 rpm ökat varv

visst hämta du pickisen i Masugnsbyn? snackade lite löst med ägaren för några år sen men det var liite för långt bort....
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 20, 2010 20:44

Privatperson skrev:
Lightbringer skrev:ja fast jag har 4.10 utväxling i axlarna och det skulle vara lite törstigare än det jag har fått enligt den sidan, ca 1.5 liter milen om jag räknat rätt efter den där sidan.

men man vet inte vad dom testat med för växellåda heller :)
1.5L / mil är med 6.5 TD , den är törstigare än de gamla 6.2orna , det var mest det om varvtalet som var intressant ..går upp 1 dl för varje 100 rpm ökat varv

visst hämta du pickisen i Masugnsbyn? snackade lite löst med ägaren för några år sen men det var liite för långt bort....
Jodå, hämtade den därifrån..
Sen hade jag hämtat en suburban innan jag tog delarna ifrån :), syns på första sidan.

Undra vilken låda dom haft bakom 6.5,an när dom testat, eller om det bara är allmänt..

Jänkarna verkar ju ha en förkärlek till 400 lådan :)

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre aug 20, 2010 21:58

6,5 finns från fabrik bara med 4L80E och eventuellt 4L60E i de lättare bilarna, båda dessa har overdrive och lockup

men 6,5:ans topplock och förkammare är annorlunda än 6,2:ans, mer gjorda för effekt än ekonomi
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre aug 20, 2010 21:59

optodsl skrev:6,5 finns från fabrik bara med 4L80E och eventuellt 4L60E i de lättare bilarna, båda dessa har overdrive och lockup

men 6,5:ans topplock och förkammare är annorlunda än 6,2:ans, mer gjorda för effekt än ekonomi
Okej, då lärde man sig något nytt igen :)

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre aug 20, 2010 22:10

Lightbringer skrev:
optodsl skrev:6,5 finns från fabrik bara med 4L80E och eventuellt 4L60E i de lättare bilarna, båda dessa har overdrive och lockup

men 6,5:ans topplock och förkammare är annorlunda än 6,2:ans, mer gjorda för effekt än ekonomi
Okej, då lärde man sig något nytt igen :)
kan va lite si och så med 93:or om man ska vara petig, för de första 6,5:orna var ju mekanisk insprutning på (men det kan mycket väl ha varigt elektriska lådor för det, men det är jag inte säker på)
sen kom dom ju med elektriskt styrd insprutning och då är det definitivt nån av dom lådorna jag nämde
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tis aug 24, 2010 12:36

Nya flaket efter lite modifieringar:

Bild

Bild

Flaket är ännu långt ifrån klart, det ska kapas ca 70 cm samt kapa bort allt undertill och bygga en ny ram som passar fint på chevan, men har gjort det grövsta utomhus.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tis aug 24, 2010 13:12

Gillar din K20 skarpt!
Men tycker det är synd du bytar flak på den, kanske är mer funktionellt med det nya men inte lika snyggt... :wink:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tis aug 24, 2010 13:21

Joel_Vbg skrev:Gillar din K20 skarpt!
Men tycker det är synd du bytar flak på den, kanske är mer funktionellt med det nya men inte lika snyggt... :wink:
Jo så är det, men fler fördelar blir det med nytt flak :)

Får se hur det kommer se ut, har ju "sadle tanks" som hänger på utsidan av ramen på bägge sidor så jag tror inte man kommer se så mycket av ramen.

Blir man helt missnöjd är det ju bara byta tillbaks, men tror det kommer bli bra.

//Björn

Skriv svar