Idag har jag varit och kört landsväg 26.6 mil, åkte ned till Gällivare och hämtade ett as till hundkojja, plats för 6 draghundar och vägde så mycket att det knappt gick att rubba på den.
Jag hade med mig gps och mätte avstånden med trip mätaren på den eftersom min trip i bilen har kastat in handduken.
Tankade full tank i stan (Kiruna) och åkte ned till Gällivare, det var 11.8 mil exakt och jag tankade i 10.8 liter diesel på ok/q8, överfyllde t.o.m hela slangen till tanken för att vara säker på att det var fullt ... Bilen hade bara dragit 0.91 liter milen vid normal landsvägskörning ?????
Lastade på hundburen i Gällivare som givetvis var tvungen att hänga ut på högersida eftersom den precis inte passade ovanpå lemmarna på min bil, den bromsade ganska mycket luft med andra ord men det sket jag i.
På hemresan var jag tvungen att ta en avstickare till stugan och lämna hundburen dit, (normal körning + krypkörning) ca 3 mil totalt.
Tankade när jag kom till Kiruna och det gick i 22 Liter på 14,8 mil, då hade den dragit 1.5 liter milen på hemvägen.
Så totalt kan man sammanfatta det så här.
Kiruna - Gällivare 11,8 mil, 10,8 liter diesel = 10,8 / 11.8 = 0.91 ca.
Gällivare - Stugan - Kiruna 14,8 mil, 22 liter diesel = 22 / 14,8 = 1.5 ca
Kiruna - Gällivare - Stugan - Kiruna 26,6 mil, 32,8 liter diesel = 32,8 / 26,6 = 1,23 ca
och för det onödiga vetandet som stod i gps,en var medelhastigheten 68,7 km/h och högsta hastighet 111 km/h
Hade en Chevrolet Van 6.5D -96 förut som jag lyckades köra Kiruna - Piteå, ca 40 mil på 1.06 liter milen... Tänkte att den här pickupen skulle ligga minst 1,2-1,3 landsväg men när den hade tagit 0,91 höll man på ramla baklänges
Har även jämfört mellan gamla växellådan och nya växellådan Kiruna - Stugan ca 5 mil, då har jag bägge gångerna haft med mig något tungt hem, med 700 lådan var det en motor 6,2 diesel och med 400 lådan en gm14bsf + gm10b.
Kiruna - Stugan - Kiruna, TH400, 4 mil ca, 12 liter diesel = 3 liter milen.
Kiruna - Stugan - Kiruna, TH700, 4 mil ca, 5 liter diesel = 1.25 liter milen.
Otroligt men sant..